Azax Startet 9.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2018 Noen som har peiiling på nettverk Raymarin? Har 2 stk axiom 9 som jeg ønsker å koble sammen, vil også koble til 3 stk IP kamera, er det mulig å kjøpe en raynet kabel, kutte denne montere på RJ45 å koble sammen alt i en trådløs 4G ruter som også brukes til å dele WIFI til diverse enheter. Anbefalinger rimlige bra IP kamera som er kompatibelt med en slik løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2018 Det lar seg gjøre. Axiom kan du koble sammen på, i ditt tilfelle, to forskjellige måter. Den ene er Raymarine sin egen nettverkswitch (koster en del) eller å bruke en standard switch og som du sier selv klippe kablene og sette på RJ45 plugger. Husker ikke helt men mener alle portene må være giga. Valg av kamera er det litt verre med. Her må de oppfylle noen krav. Se siste innlegg i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Azax Svart 9.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2018 Noen som har montert brukbart rimelig IP kamera på Axiom? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2018 (redigert) Både brukbar og rimelig er relative begrep. Jeg monterte et brukbart og rimelig kamera fra kina til 1000kr på en eS127 som fungerer bra. Redigert 10.Desember.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 10.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2018 Jeg så en film på youtube hvor det blei laget egen "nettverkskabel" for å sammenkoble raymarine-plottere. De sa det var helt standard RJ45, men man måtte file vekk en liten tapp for at den skulle passe Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2018 (redigert) PostIT skrev for 1 time siden: Jeg så en film på youtube hvor det blei laget egen "nettverkskabel" for å sammenkoble raymarine-plottere. De sa det var helt standard RJ45, men man måtte file vekk en liten tapp for at den skulle passe Du tenker kanskje på forrige generasjon Raynet/Seatalk. De hadde plugger som «nesten» var rj45. I dag er det SeatalkHS. Det er runde plugger men protokollen er den samme. Det finnes ferdige kabler med forskjellige plugger i hver ende, ala denne. Litt flere kabler/overganger. Redigert 10.Desember.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 10.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2018 Ah, beklager. Da var det garantert det jeg så! Sitér dette innlegget Link to post
Azax Svart 11.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Brukbare Kina IP camera til rundt 1000 lappen er jo supert, skulle hatt noen linker til slike kamera som vil fungere i lag med Axiom, skal brukes i maskinrom. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Litt usikker på om det nye Raymarine nettverkssystemet er til tilsvarende som for det gamle. Jeg har oppgradert til C80 og C120 i min båt, og har også koblet på AIS fra VHFen. Tror dette systemet heter Seatalk 2 (?). Etter mye om og men og søk etter diverse forgreninger på nett, så snakket jeg med Høcom utenfor Bergen. Han kunne opplyse meg om at hele "hopen" kan kobles sammen, enten ved lodding eller andre tilkoblinger, og så snakker enhetene i systemet automatisk. For godt til å være sant, tenkte jeg, men prøvde likevel. Etter at alt var koblet sammen vha loddinger, så fungerte det faktisk. Så det kan være verdt å avdekke om man trenger ulike (kostbare) koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Azax skrev for 7 timer siden: Brukbare Kina IP camera til rundt 1000 lappen er jo supert, skulle hatt noen linker til slike kamera som vil fungere i lag med Axiom, skal brukes i maskinrom. Dette er jeg på jakt etter selv også. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Kameraet jeg har er ikke lenger å finne, men husk kravene til Raymarine: - Must support H.264 video compression - Must support RTSP (Real Time Streaming Protocol) - Must support ONVIF Service Detection (ONVIF User Authentication must be disabled) - Must have DHCP enabled & Dynamic IP set to ON - 720p resolution Husk evt å ta bort krav til pasord for anonym pålogging (de fleste kameraer har ikke lagt inn passord her) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Jeg har to Es 128 og en A7, AIS, autopilot og ekkolodd. Skal ha alt i nett. Og kamera etterhvert. Jeg kjøpte switch på Biltema fordi denne bruker 12 volt. Da var det bare å klippe av ledningen og legge opp i båtens 12 vokts anlegg. Ellers er det bare å bruke RJ45. Blir spennende å se om noen finner kamera som tilfredsstiller Raymarines krav! Synes det er håpløst at de tar 3500 for en switch som koster noen hundrelapper. Og det samme gjelder vel med kameraene deres, grundig overpriset! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
TerjeFjern Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Står om en løsning i dette forumet https://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/849843-axiom-mfd-non-raymarine-ip-camera.html Sitér dette innlegget Link to post
Azax Svart 12.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2018 Takk for link.ser ut som et ok kamera dette, tror jeg bestilller et slikt å ser om jeg får dette til å fungere. "dahua IP camera HDW 1220S 2MP eye ball IP dome IP67" Sitér dette innlegget Link to post
Robert Fardal Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Er det noken som har fått dette til å virke? Sitér dette innlegget Link to post
Robert Fardal Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Robert Fardal skrev On 18.8.2019 at 3.52: Er det noken som har fått dette til å virke? Fungerer denne på Axiom? Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 (redigert) "dahua IP camera HDW 1220S 2MP eye ball IP dome IP67" Fikk du dette kameraet til å virke? Veldig nyskjerrig;) Redigert 13.Oktober.2020 av nbjelland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Robert Fardal Svart 6.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2021 Har kjøpt 2 av disse kameraene, og de virker plug and play uten konfigurering. https://www.amazon.co.uk/Security-Surveillance-Detection-Compatible-Software/dp/B0797QYVHT/ref=sr_1_3?dchild=1&keywords=hosafe+ip+camera&qid=1613568055&sr=8-3 Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 6.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2021 Robert Fardal skrev 19 minutter siden: Har kjøpt 2 av disse kameraene, og de virker plug and play uten konfigurering. https://www.amazon.co.uk/Security-Surveillance-Detection-Compatible-Software/dp/B0797QYVHT/ref=sr_1_3?dchild=1&keywords=hosafe+ip+camera&qid=1613568055&sr=8-3 Kobler du bare via denne? https://seatronic.no/raymarine-kabel-raynet-til-rj45-3m Hvilke spenning på tilførsel på kamera? Sitér dette innlegget Link to post
Robert Fardal Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Ja eg brukte en sånn kabel. Trudde at Axiom 9 gav ut POE, men det virker i allefall ikkje på disse kameraene så eg trakk egen kabel for 12v til kamera. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Sjekk ut denne siden for IP camera og Raymarine nettverk, masse gode tips i kommentarfeltet:) https://panbo.com/broad-ip-camera-support-a-raymarine-advantage/ Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Litt av problemet med tredjeparts kamera er at plutselig blir firmware oppgradert og så er det ikke lengre kompatibelt. Så det som en har god erfaring med kan vise seg å ikke fungere når du kjøper det noen mnd senere. Jeg har kjøpt et kamera som skulle fungere, men har fått ny firmware. Men..er sikkert masse greier som virker. Gjelder bare å finne det rette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.