Jump to content

Raymarine nettverk.

Azax

Recommended Posts

Noen som har peiiling på nettverk Raymarin? Har 2 stk axiom 9  som jeg ønsker å koble sammen, vil også koble til 3 stk IP kamera, er det mulig å kjøpe en raynet kabel, kutte denne montere på RJ45 å koble sammen alt i en trådløs 4G ruter som også brukes til å dele WIFI til diverse enheter.

Anbefalinger rimlige bra IP kamera som er kompatibelt med en slik løsning?

Det lar seg gjøre. Axiom kan du koble sammen på, i ditt tilfelle, to forskjellige måter. Den ene er Raymarine sin egen nettverkswitch (koster en del) eller å bruke en standard switch og som du sier selv klippe kablene og sette på RJ45 plugger. Husker ikke helt men mener alle portene må være giga. Valg av kamera er det litt verre med. Her må de oppfylle noen krav. Se siste innlegg i denne tråden. 

PostIT skrev for 1 time siden:

Jeg så en film på youtube hvor det blei laget egen "nettverkskabel" for å sammenkoble raymarine-plottere. De sa det var helt standard RJ45, men man måtte file vekk en liten tapp for at den skulle passe

Du tenker kanskje på forrige generasjon Raynet/Seatalk. De hadde plugger som «nesten» var rj45. I dag er det SeatalkHS. Det er runde plugger men protokollen er den samme. Det finnes ferdige kabler med forskjellige plugger i hver ende, ala denne. Litt flere kabler/overganger. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Litt usikker på om det nye Raymarine nettverkssystemet er til tilsvarende som for det gamle. Jeg har oppgradert til C80 og C120 i min båt, og har også koblet på AIS fra VHFen. Tror dette systemet heter Seatalk 2 (?). Etter mye om og men og søk etter diverse forgreninger på nett, så snakket jeg med Høcom utenfor Bergen. Han kunne opplyse meg om at hele "hopen" kan kobles sammen, enten ved lodding eller andre tilkoblinger, og så snakker enhetene i systemet automatisk. For godt til å være sant, tenkte jeg, men prøvde likevel. Etter at alt var koblet sammen vha loddinger, så fungerte det faktisk. Så det kan være verdt å avdekke om man trenger ulike (kostbare) koblinger.

Kameraet jeg har er ikke lenger å finne, men husk kravene til Raymarine:

- Must support H.264 video compression

- Must support RTSP (Real Time Streaming Protocol)
- Must support ONVIF Service Detection (ONVIF User Authentication must be disabled)
- Must have DHCP enabled & Dynamic IP set to ON
- 720p resolution

Husk evt å ta bort krav til pasord for anonym pålogging (de fleste kameraer har ikke lagt inn passord her)

Jeg har to Es 128 og en A7, AIS, autopilot og ekkolodd. Skal ha alt i nett. Og kamera etterhvert. 

Jeg kjøpte switch på Biltema fordi denne bruker 12 volt. Da var det bare å klippe av ledningen og legge opp i båtens 12 vokts anlegg. Ellers er det bare å bruke RJ45. 

Blir spennende å se om noen finner kamera som tilfredsstiller Raymarines krav!

Synes det er håpløst at de tar 3500 for en switch som koster noen hundrelapper. Og det samme gjelder vel med kameraene deres, grundig overpriset!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

• 8 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...
Robert Fardal skrev 19 minutter siden:

Kobler du bare via denne? https://seatronic.no/raymarine-kabel-raynet-til-rj45-3m

Hvilke spenning på tilførsel på kamera?

Litt av problemet med tredjeparts kamera er at plutselig blir firmware oppgradert og så er det ikke lengre kompatibelt. Så det som en har god erfaring med kan vise seg å ikke fungere når du kjøper det noen mnd senere. 
Jeg har kjøpt et kamera som skulle fungere, men har fått ny firmware. 
Men..er sikkert masse greier som virker. Gjelder bare å finne det rette. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...