Jump to content

Bytte elektrisk kobling bak instrumentpanel


Storken

Recommended Posts

Hei, skal bytte kobling på en båt fra 80-tallet bak instrumenpanelet. Har bilde av koblinga. Hvordan får jeg ut ledningene? Antar at det er uisolerte kabelsko med mothake. 

 

Jeg prøver å finne uisolerte kabelsko med mothake, men finner bare pakninger med 100stk. Finest det noen bedre løsning enn å bruke en slik koblingsboks? Hva er beste løsning på dette? 

6AEA66A6-7F37-4F69-914C-66BDB307DE27.jpeg

Link to post

Hvis dette gjelder en fast installasjon, og ikke noe som skal demonteres til stadighet, er det ikke noen grunn til å beholde en slik samlekontakt. Dessuten er det ikke sikkert at vilkårlige kabelsko passer i plasthuset. Det ser også ut til å være ganske stor forskjell på diameteren på kablene, så da trenger du kanskje flere ulike kabelsko. I en båt fra 80-tallet er det heller ikke utenkelig at det er gjort en del modifikasjoner her og der, så en slik samlekontakt er ikke nødvendigvis lenger så samlende...

Personlig har jeg en forkjærlighet for disse koblingsklemmene:

https://www.clasohlson.com/no/Wago-221-koblingsklemme/36-6520

De er pålitelige, og enkle å håndtere, også for ufaglærte uten skrujern. De takler alle typer kabler, opp til 4-kvadrat. Dessuten kan de åpnes og lukkes flere ganger, slik at det er fort gjort å rette opp evt. bommerter (dog bør man korte innpå kabelen hvis den begynner å bli pjuskete i enden etter den tiende bommen).

Et meget forsømt område i denne sammenhengen er merking av kabler. Man kan spare utrolig mye tid ved en senere feilsøking, dersom kablene er skikkelig merket. Et tips er å samle kabler som går til samme enhet med strips, og i samme operasjon merke dem ved å bruke strips i ulike fargekombinasjoner. Da gjerne med farger man finner logisk, slik at man slipper å se på oversikten (som selvsagt er oppdatert og lett tilgjengelig) hver gang - rød+grønn = lanterner, svart+blå = lensepumpe osv.

Link to post

Enig med OZO i at det ikke er bryet verdt å lete etter noe som ligner originalen, det beste er nok å bare skifte ut alt med nye friske koblinger. Og de Wago-klemmene er fine, har brukt dem selv, men det som hakket bedre er å klemme på endehylser på kabelendene (https://www.elfadistrelec.no/no/kabler-og-ledninger/endehylser/c/cat-L3D_525393)  og koble dem isammen i vanlige "sukkerbiter". Det blir permanent, men kan også demonteres, og remonteres, uten problem.

Det er slik proffene gjør det. Amatørene, f.eks. flymekanikerne i luftforsvaret i gamle dager, fortinnet bare kabelendene før de skrudde dem fast i sukkerbiter.  Jagerflyene falt ned som fluer de første tiårene etter krigen. Med ofte bare en liten notis i Stavanger Aftenblad: "Jagerfly styrtet på jorde i Randaberg. Piloten omkom".

 

Det var den dengangen ... da man tok en pinne for landet før man tok av ...

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post

Eg var eingang for veldig lenge siden på leiting etter lause kontakter for slike blokker, og gjorde då nokre oppdagelser: først at kvar kabelstørrelse har sin sko størrelse er ikkje uventa, men innebærer at ein treng fleire størrelser. Det er heller ikkje uventa at der er spesialverktøy til å pressa dette med. Men so kjem rosinen i pølsen: at ein må kjøpa ei eske av kvar størrelse får so vera, til ein får greie på at ei eske er 10 000 stk. Dette som eg fann fram til er lenge siden og noko kan vera forandra, men likevel, mitt råd er å bytta heile konnektorsystemet.

Link to post
Dinamo skrev for 3 timer siden:

Eg var eingang for veldig lenge siden på leiting etter lause kontakter for slike blokker, og gjorde då nokre oppdagelser: først at kvar kabelstørrelse har sin sko størrelse er ikkje uventa, men innebærer at ein treng fleire størrelser. Det er heller ikkje uventa at der er spesialverktøy til å pressa dette med. Men so kjem rosinen i pølsen: at ein må kjøpa ei eske av kvar størrelse får so vera, til ein får greie på at ei eske er 10 000 stk. Dette som eg fann fram til er lenge siden og noko kan vera forandra, men likevel, mitt råd er å bytta heile konnektorsystemet.

Ein treng ulike storleikar endehylser også, men det kostar ikkje meir enn ein hundrelapp for 500 stk i fem ulike storleikar, som bør halde for dei fleste. Og skruklemmene (sukkerbitar) får ein på BIltema for nokre få kroner. Dette er ei enkel og rimelig løysning,  og som gjer ein sikker forbindelse over tid. Treng ein ei permanent kobling som er vanntett, er vulkaniseringstape løysinga.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
fjordgrynt skrev for 4 timer siden:

Ein treng ulike storleikar endehylser også, men det kostar ikkje meir enn ein hundrelapp for 500 stk i fem ulike storleikar, som bør halde for dei fleste. Og skruklemmene (sukkerbitar) får ein på BIltema for nokre få kroner. Dette er ei enkel og rimelig løysning,  og som gjer ein sikker forbindelse over tid. Treng ein ei permanent kobling som er vanntett, er vulkaniseringstape løysinga.

 

Sukkerbiter innpakket i vulkaniseringstape blir vel noen forferdelig klumpete og amatørmessige greier. Skrekk og gru

Om ikke koblingen skal demonteres de nærmeste årene er en vanlig skjøtehylse, som klemmes på ledningen med tang, det enkleste og beste alternativet. Om du vil ha skjøten vanntett kan du benytte en bit krympeslange over skjøtehylsa/skjøten.

Det blir også mye enklere å forlegge ledningene pent og ryddig når du ikke har en haug med klumper å ta hensyn til. 

Link to post

Kjøpte noen krympeskjøter med loddetinn inni. De virker, men i «testbenken» min klarer jeg å dra ledningene fra hverandre. Vanlig lodding med skjøtehylse med lim over stoler jeg på. Når det gjelder Kabelsko, så er jeg blitt mer og mer fan av uisolerte, og loddetinn over etter manuell klemming med egnet tang, samt krympestrømpe over. Litt overkill kanskje, men en blingjenger lager vannvittig med hodebry noen ganger. 

Link to post

Bruker også mest uisolerte sko og strømpe etterpå. Etterhvert som årene har gått så synes jeg at jeg får bedre kontroll på pressingen ved å bruke uisolerte sko. Men de skjøtene med tinn inni, synes jeg er noe dritt. For det første så er det forferdelig lett å få en kaldlodd, dvs tinnet smelter ikke til kordellene, og det andre er at det er veldig lett å ‘varme’ hull i isolasjon. Holder meg langt unna dem og bruker heller vanlig lodding. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
BØstrøm skrev 56 minutter siden:

Kjøpte noen krympeskjøter med loddetinn inni. De virker, men i «testbenken» min klarer jeg å dra ledningene fra hverandre. Vanlig lodding med skjøtehylse med lim over stoler jeg på. Når det gjelder Kabelsko, så er jeg blitt mer og mer fan av uisolerte, og loddetinn over etter manuell klemming med egnet tang, samt krympestrømpe over. Litt overkill kanskje, men en blingjenger lager vannvittig med hodebry noen ganger. 

 

Kjellg skrev 5 minutter siden:

Bruker også mest uisolerte sko og strømpe etterpå. Etterhvert som årene har gått så synes jeg at jeg får bedre kontroll på pressingen ved å bruke uisolerte sko. Men de skjøtene med tinn inni, synes jeg er noe dritt. For det første så er det forferdelig lett å få en kaldlodd, dvs tinnet smelter ikke til kordellene, og det andre er at det er veldig lett å ‘varme’ hull i isolasjon. Holder meg langt unna dem og bruker heller vanlig lodding. 

 

Bruker både uisolerte og isolerte sko, og bruker tang som er beregnet til uisolerte sko på begge deler. 

Link to post
fjordgrynt skrev for 12 timer siden:

Enig med OZO i at det ikke er bryet verdt å lete etter noe som ligner originalen, det beste er nok å bare skifte ut alt med nye friske koblinger. Og de Wago-klemmene er fine, har brukt dem selv, men det som hakket bedre er å klemme på endehylser på kabelendene (https://www.elfadistrelec.no/no/kabler-og-ledninger/endehylser/c/cat-L3D_525393)  og koble dem isammen i vanlige "sukkerbiter". Det blir permanent, men kan også demonteres, og remonteres, uten problem.

Det er slik proffene gjør det. Amatørene, f.eks. flymekanikerne i luftforsvaret i gamle dager, fortinnet bare kabelendene før de skrudde dem fast i sukkerbiter.  Jagerflyene falt ned som fluer de første tiårene etter krigen. Med ofte bare en liten notis i Stavanger Aftenblad: "Jagerfly styrtet på jorde i Randaberg. Piloten omkom".

 

Det var den dengangen ... da man tok en pinne for landet før man tok av ...

 

Jeg synes wago- klemmene virker lure, dersom jeg går for løsningen med endehylser skal jeg da bruke samme presstang som for isolerte kabelsko? Hvilken sukkerbit skal jeg bruke? 

 

Hvor viktig er det egentleg at koblingen er vanntett når det er bak panelet i en båt med kalesje? Koblinga fra 80-tallet er vel egentleg ikke vanntett den heller? Det viktigeste er vel egentleg at koblingen ikke rister løs. 

 

Hva med å bruke skjøtehylse? Er det her også samme presstang som for isolerte-kabelsko?

Link to post

'Sukkerbiter' i bil og båt sluttet jeg med på 70-tallet. Er det noe som har laget problemer rundt omkring, er det akkurat den patenten der. Spesielt om det kommer fuktighet til. Enten er skruen eller gjengepartiet i jern eller rustfritt. Uansett galvanisk ikke kompatibelt med materialet i ledningen.

 

Egentlig gidder jeg ikke mer av disse 'kobling- og -klem- trådene', må da være fullstendig utdebatert i sikkert 20 omganger.

Link to post
Hulda skrev Just now:

'Sukkerbiter' i bil og båt sluttet jeg med på 70-tallet. Er det noe som har laget problemer rundt omkring, er det akkurat den patenten der. Spesielt om det kommer fuktighet til. Enten er skruen eller gjengepartiet i jern eller rustfritt. Uansett galvanisk ikke kompatibelt med materialet i ledningen.

 

Egentlig gidder jeg ikke mer av disse 'kobling- og -klem- trådene', må da være fullstendig utdebatert i sikkert 20 omganger.

 

Hva vil du anbefale meg å gjøre då?

Link to post
Storken skrev for 1 time siden:

Jeg synes wago- klemmene virker lure, dersom jeg går for løsningen med endehylser skal jeg da bruke samme presstang som for isolerte kabelsko? Hvilken sukkerbit skal jeg bruke? 

 

Hvor viktig er det egentleg at koblingen er vanntett når det er bak panelet i en båt med kalesje? Koblinga fra 80-tallet er vel egentleg ikke vanntett den heller? Det viktigeste er vel egentleg at koblingen ikke rister løs. 

 

Hva med å bruke skjøtehylse? Er det her også samme presstang som for isolerte-kabelsko?

 

Presstangen for isolerte kabelsko er ikke for bruk på endehylser. Til endehylser brukes tang som er beregnet for endehylser. Kjeften er ikke lik på disse to tengene.

 

Det er ikke nødvendig at koblingen er vanntett bak panelet. Du har sikkert mange koblinger der, som er montert orginalt fra fabrikken, som ikke er vanntette. Det er helt vanlig.

 

Til isolerte skjøtehylser brukes samme tang som til isolerte kabelsko.

 

Om du allikevel vil ha det vanntett kan du bruke isolerte skjøtehylser hvor isoleringen kan krympes og inneholder lim.

Clas ohlson har slike skjøtehylser av merket "Duraseal". kr 6,99 pr stk. Samme som de selger på Solar, men der må du kjøpe esker med 100 stk.

Duraseal.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Søke opp tidligere tråder om temaet.

 

Slik var det på Hulda, mye tettere nå, kabelsko her fra Clas Ohlson (og 1 Biltema, røde som står rett opp):

 

I bakgrunnen samleskinner med skruer.

 

 

Ehhh, de elektriske duppedippgreiene som går fra hver bryter, er de bare hektet rundt flatstiften? :giggle:

 

By the way, hva slags BEP greie er det du har i venstre hjørnet? Ble bare nysgjerrig :wink:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Kjellg skrev 48 minutter siden:

 

Ehhh, de elektriske duppedippgreiene som går fra hver bryter, er de bare hektet rundt flatstiften? :giggle:

 

By the way, hva slags BEP greie er det du har i venstre hjørnet? Ble bare nysgjerrig :wink:

 

1) Bare surra rundt.

2) Det er en slik, nå i øvre venstre hjørne. Vet ikke hva den kalles, men den serverer noen tall:

20180102_124930.jpg.f2e569a8f6e7e799f6c0269b740a5e6c.jpg

 

Ellers så er dette med tenger viktig. I Hulda har det over årene samlet seg opp en antall tenger. Etter husken har jeg følgende avbitere, etter alder:

1: Kongsberg

2: Biltema

3: HardHead (USA)

4: Knipex

Den største forskjellen jeg kan kan merke, og jeg er mekaniker med Kongelig norsk Fagbrev, er fargen på plasthåndtakene. En korrigering, nr. 1 er så gammel at den kom på markedet før plastikken var handelsvare. Alle har klippet alt fra tykk pianotråd til tynne ledninger i kobber. Alle gjør jobben. Når jeg skal gjøre en jobb, tar jeg den tangen som jeg finner i farta.

Link to post
Hulda skrev for 3 timer siden:

'Sukkerbiter' i bil og båt sluttet jeg med på 70-tallet. Er det noe som har laget problemer rundt omkring, er det akkurat den patenten der. Spesielt om det kommer fuktighet til. Enten er skruen eller gjengepartiet i jern eller rustfritt. Uansett galvanisk ikke kompatibelt med materialet i ledningen.

 

Egentlig gidder jeg ikke mer av disse 'kobling- og -klem- trådene', må da være fullstendig utdebatert i sikkert 20 omganger.

Første del av innlegget, greit nok. 

Etter første avsnitt, stiller jeg meg spørrend til. Alt kan ha vært diskutert tidligere, men innholdet er pakket inn i lang, og ofte uoversiktelige tråder. Personlig synes jeg terskelen må være lav for å starte en tråd. Man må jo ikke hverken lese det, eller svare.

 

 

Link to post
Storken skrev for 5 timer siden:

 

Jeg synes wago- klemmene virker lure, dersom jeg går for løsningen med endehylser skal jeg da bruke samme presstang som for isolerte kabelsko? Hvilken sukkerbit skal jeg bruke? 

 

Hvor viktig er det egentleg at koblingen er vanntett når det er bak panelet i en båt med kalesje? Koblinga fra 80-tallet er vel egentleg ikke vanntett den heller? Det viktigeste er vel egentleg at koblingen ikke rister løs. 

 

Hva med å bruke skjøtehylse? Er det her også samme presstang som for isolerte-kabelsko?

Det finnes en egen presstang for endehylser, men egentlig er det like greit med en hvilken som helst tang. Den gasstette koblingen mellom ledning, via hylse og skrukobling, skjer uansett ikke før kablene er montert, og skruen i sukkerbiten er trukket til. Klemmingen av hylsa i forkant er egentlig bare for å holde den på plass på ledningen, så det er ikke så nøye. Sukkerbiter fåes i mange størrelser - det er bare å prøve seg fram. Og vantett behøver det vel ikke være, men det kan være et bra tips å spraye koblingene med CRC-556 eller lignende, det vil legge en tynn film av olje over, som vil gi en viss beskyttelse mot "morning dew" og lignende.

Link to post
Jannmar skrev for 5 timer siden:

 

Presstangen for isolerte kabelsko er ikke for bruk på endehylser. Til endehylser brukes tang som er beregnet for endehylser. Kjeften er ikke lik på disse to tengene.

 

Det er ikke nødvendig at koblingen er vanntett bak panelet. Du har sikkert mange koblinger der, som er montert orginalt fra fabrikken, som ikke er vanntette. Det er helt vanlig.

 

Til isolerte skjøtehylser brukes samme tang som til isolerte kabelsko.

 

Om du allikevel vil ha det vanntett kan du bruke isolerte skjøtehylser hvor isoleringen kan krympes og inneholder lim.

Clas ohlson har slike skjøtehylser av merket "Duraseal". kr 6,99 pr stk. Samme som de selger på Solar, men der må du kjøpe esker med 100 stk.

Duraseal.PNG

7 kroner for en skjøtehylse er sinnsykt, da ville jeg heller gått for Biltema sine skjøtehylserm og en vanlig krympestrømpe med lim, som man også får på Biltema.

Link to post
Storken skrev for 6 timer siden:

 

Hva vil du anbefale meg å gjøre då?

Du har fått mange gode råd fra kompetente fagpersoner her - velg en av dem. Det ene JEG sterk vil fraråde, er disse klemkoblingene som man bare legger ledingene inn i, og klemmer til. Det burde vært forbudt å selge, det blir BARE trøbbel med slikt https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/skjoteklemmer-10-stk-2000018398

Sky dem som både PESTEN OG KOLERA !

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
fjordgrynt skrev for 2 timer siden:

7 kroner for en skjøtehylse er sinnsykt, da ville jeg heller gått for Biltema sine skjøtehylserm og en vanlig krympestrømpe med lim, som man også får på Biltema.

 

Enig der. Har tidligere i tråden foreslått vanlig skjøtehylse, og vanlig krympestrømpe med lim over der, om det ønskes vanntett.

7 kroner er dyrt for den skjøtehylsen som er ferdig med krympehylse og lim, men du slipper å kjøpe en pakke med 100 stk. 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

De kabelskoene fra Duraseal som er vist i bilder her er gullende gode... Disse har jeg brukt en mengde av og aldri feilet.. Viste ikke at de solgte de på Claes Ohlson... takk for tipset.  Synes ikke 7 kroner for krympekabelsko er ille... ihvertfall ikke når det er kvalitet... Som jeg skrev i en annen tråd her på Båtplassen er Biltema sine krympekabelsko noe jeg vil holde meg unna.. Man kan også bruke vanlige kabelsko med krympestrømpe med lim. Hilsen elektriker.

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...