Jump to content

Edit History

ozo

ozo

Jannmar skrev On 15.12.2018 at 23.34:

Hvorfor ikke bare si det så enkelt som at hylsa skal komprimeres så mye at kabelen også komprimeres?

Fordi dette er langt fra det jeg mener. Poenget er at det ikke er så enkelt å lage en god klemkobling. Ikke misforstå meg. Selvsagt kan en "noenlunde grei" kobling også vare i årevis, men her er nå engang temaet å velge den mest hensiktsmessige koblingstypen.

Når "Jannmar" i tillegg mener at jeg har, sitat: "et brennende ønske om å gi trådstarter en forelesning om IP systemet", synes jeg han bør lese innlegget én gang til.

-Og så en liten tilleggskommentar. Dersom man fortinner kabelen før man påfører en klemhylse, gjør man vondt verre. Riktignok beskytter tinnet mot korrosjon, men tinn er enda mye mer plastisk enn kobber, og vil følgelig deformeres raskere. I sammenheng med en Wago-kobling derimot, er fortinning en god idé.

ozo

ozo

Hvorfor ikke bare si det så enkelt som at hylsa skal komprimeres så mye at kabelen også komprimeres?

Fordi dette er langt fra det jeg mener. Poenget er at det ikke er så enkelt å lage en god klemkobling. Ikke misforstå meg. Selvsagt kan en "noenlunde grei" kobling også vare i årevis, men her er nå engang temaet å velge den mest hensiktsmessige koblingstypen.

Når "Jannmar" i tillegg mener at jeg har, sitat: "et brennende ønske om å gi trådstarter en forelesning om IP systemet", synes jeg han bør lese innlegget én gang til.

-Og så en liten tilleggskommentar. Dersom man fortinner kabelen før man påfører en klemhylse, gjør man vondt verre. Riktignok beskytter tinnet mot korrosjon, men tinn er enda mye mer plastisk enn kobber, og vil følgelig deformeres raskere.

ozo

ozo

-Og så en liten tilleggskommentar. Dersom man fortinner kabelen før man påfører en klemkobling, gjør man vondt verre. Riktignok beskytter tinnet mot korrosjon, men tinn er enda mye mer plastisk enn kobber, og vil følgelig deformeres raskere.

• Create New...