PerUlv Startet 14.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2018 Hei, Jeg vurderer å skaffe en mindre, åpen båt til å krysse en liten vestlandsfjord med. Båten må være stabil og tåle last og en del bølger fra passerende båter (skip). I tillegg må den tåle å ligge med motor med minimalt tilsyn over tid på sjøen. Båten vil bli brukt til transport av alt man trenger for oppussing av hytte og brygge mm (materialer, betong, ved, maskiner etc), samt fiske, garnsetting osv. Jeg tenker at en pioner multi må være tingen, men er selvdreneringen god nok for Vestlandets regnfulle fjorder (diameter)? Særlig om det kommer løv og drit i bunnen? Andre båter man bør vurdere? Eller er det bare å glemme? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2018 PolarCirkel. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 14.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2018 Etter å ha prøvd en rekke småbåter er jeg veldig fornøyd med min Askeladden 435. Bred og høy. Slår selvsagt i bølger, men det er prisen for å kunne plane med 15 hk. Selvlensing kan vel suppleres med løvrist slik vi gjør på taksluk ? Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 14.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2018 Weedo 17ft Solas. Masse plass til å laste det meste, tåler mye vektlast, synkefri og selvlensende, 120 liter innebygd tank. Har god erfaring med den i all slags vær, til frakt av materialer, verktøy og folk. Lavt fribord og derfor godt egnet til fisking og tegner. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2018 Ask skrev for 2 timer siden: PolarCirkel. Støttes. Bruker disse som lettbåter på jobb. Tåler alt. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 14.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2018 Kvernø Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2018 Eg har ein PolarCirkel 15, som eg brukar til mykje av det same som ts skal bruka sin båt til. I tillegg brukar eg båten mykje til dykking. Sjølvlensinga har aldri vore noko problem. Båten ligg ved hytta, og eg er aldri uroa, for båten, pga. vêret. Hamna er ekstremt skjerma, men det legg seg lett eit islag på sjøen. Eg er ikkje køyrer gjennom is, utan den minste bekymring. Ulempa er at botnstoff heng dårleg på plasten. Båten er òg tung, og brukar difor mykje bensin. Ask Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 15.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2018 (redigert) Takk for alle svar og forslag! Eneste jeg har sett med det jeg synes var skikkelig drenering er Anytec. Men jeg ønsker egentlig noe som koster ikke alt for mye og som ikke er altfor stor. Løvrister går raskt tett i min verden. Løsningen jeg vil ha er en kombinasjon av stor diameter på drenering og eventuelt en egnet stor løvrist. Alternativt en havnepresenning.... Polar cirkel ser interessant ut. Finner ingen forhandlerliste på nettsiden deres. Er dette dyre båter? Redigert 15.Desember.2018 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 15.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2018 Helgeland plast produserer disse. Ja de er fryktelig dyre. Bruktmarkedet er eneste løsning sier min lommebok. Men skal du frakte greier, dra den oppi fjæra, kjøre på skjær, ja alt som man ikke burde gjøre med en båt... så tar den det med et smil :) Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 15.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2018 Om du vil bruke lite penger er det nok bedre å kjøpe en rimeligere båt, for så å oppgradere den med kalesje og/eller lensepumper Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2018 Hei Min velbrukte PolarCirkel 15, (yrkesbruk, anleggsarbeid) 2000 mod, kosta ca. 120 båtlappar i 2013. Då var det med ein 2012 mod. 50-hestar. Båten ser ut som om den har vore i fjæresteinane 1000 gangar, og eg er viss på at alle glasfiberbåtar hadde vore vrak om dei hadde opplevd halvparten så mykje. Sjølvlensinga er to hol med diameter på ca. 50 mm. Dykkeklubben har ein PolarCirkel på 7,6 meter. Eg har opplevd å vera 12 dykkarar om bord (dvs. vekt ca. 2 tonn), og fått båten halvfull av sjø. Vatnet rant ut på få sekund. PolarCirkel er dyre båtar, og forsvinn fort frå finn.no Kjem du over ei PolarCirkel lokalt, er det berre å slå til, om det er ein slik båt du vil ha. Ask Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2018 Har lånt Kværnø 19 ved et par anledninger ute i øygapet på Trøndelagskysten! fantastisk stødig praktisk og laget for røft vær og røff bruk! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
PerUlv Svart 17.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2018 Takk for gode tips. Kværnø var jeg egentlig ikke klar over. Det finnes kanskje andre "røff alubåt" produsenter rundtom også? Kaasbøll er vel også i klassen vi snakker om her, men den er kanskje enda dyrere. Jeg får titte en stund og se om jeg finner noe ;) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Kan ikke si jeg likerPolarcirkel så godt! Kværnø har en genial layout med veldig raus dekksplass, Pølsebåter synes jeg virker upraktisk med stor avstand til rekke. Med så stor oppdrift i pølsene tror jeg den er stiv i sjøen!, er jo noe butt i baugen og. Kansje noen her har kjenskap til sjøegenskapene til PS? Kvernø 19 var fantastisk i store havdønninger og går ganske fint i sjøen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ask Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Hei Min PolarCircel 15 er flatbotna og låg i baugen. Dersom det er krapp sjø må båten ned i fart. "Pontongane" i sida er ikkje noko problem ved stang- eller juksafiske. Eg fiskar med ruser heile vintrane, og dei trekk eg opp over baugen. Då ligg rusene fint oppå det store stuerommet som er i baugen. Det same når eg fiskar med garn. Det same med garn. Dykkeklubben sin PolarCircel 760 work er vesentleg betre i sjø. Eg trur nok det finst båtar med spissare v-botn, som er raskare og betre i stor sjø. Mitt bruk liknar svært på bruken ts skildrar. Til mitt bruk er båten godt egna. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 -morten- skrev for 7 timer siden: Kan ikke si jeg likerPolarcirkel så godt! Kværnø har en genial layout med veldig raus dekksplass, Pølsebåter synes jeg virker upraktisk med stor avstand til rekke. Med så stor oppdrift i pølsene tror jeg den er stiv i sjøen!, er jo noe butt i baugen og. Kansje noen her har kjenskap til sjøegenskapene til PS? Kvernø 19 var fantastisk i store havdønninger og går ganske fint i sjøen Har kjørt en del 560 work av gamle sort med lav baug, og nyere 580 work med forhøyet baug. Sistnevnte er kjempefin i sjøen. Noe tung da, men det gjør den jo stabil og rolig i bevegelsene. Får ca 30knop med 100 yamaha. Hadde jeg hatt nok penger hadde jeg hatt en slik hjemme også... Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Se på Arronet, bunnsolide alubåter med meget gode sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Pioner 17 eller steady 520 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2018 PerUlv skrev On 14.12.2018 at 21.18: Jeg tenker at en pioner multi må være tingen, men er selvdreneringen god nok for Vestlandets regnfulle fjorder (diameter)? Særlig om det kommer løv og drit i bunnen? Pioner Multi er skumle båter, som har vist seg livsfarlige I flere ulykker. Om baugluken åpner seg under gange vrenges den innunder båten, og hele kjølen revner. Og båten går ned før du får sukk for deg. Jeg ville heller ha gått for en annen Pioner modell, uten åpning foran. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PerUlv Svart 28.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 (redigert) Produsenten svarer vel at luken ikke har vært skikkelig festet i lukket stilling i disse tilfellene. Det ligger for øvrig video ute på youtube der folk kjører fort med åpen luke, selv om alle skjønner at båten ikke er sjødyktig uten baugport, ref Estonia. Jeg vet ikke, men jeg har alltid trodd pioner hadde sikre båter. Rart de ikke er skummet i bunn i det minste. Baugluken er praktisk, men jeg kjøper nok ikke en båt som får baugen revet bort uten grov brukerfeil. Slike ting bør være rimelig idiotsikre om det skal passe for meg. Uansett er det mange gode alternativ her, dog uten baugluke. Redigert 28.Desember.2018 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Det har vel ikke så mye med brukerfeil å gjøre, heller en noe svak låseanordning kombinert med et svekket skrog pga den store åpningen forut. Praktisk båt på mange måter, men jeg hadde aldri våget å kjøpe en slik! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.