Jump to content

Båt med god selvdrenering og egnethet til å ligge med minimalt tilsyn


PerUlv

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg vurderer å skaffe en mindre, åpen båt til å krysse en liten vestlandsfjord med. Båten må være stabil og tåle last og en del bølger fra passerende båter (skip). I tillegg må den tåle å ligge med motor med minimalt tilsyn over tid på sjøen. Båten vil bli brukt til transport av alt man trenger for oppussing av hytte og brygge mm (materialer, betong, ved, maskiner etc), samt fiske, garnsetting osv.

Jeg tenker at en pioner multi må være tingen, men er selvdreneringen god nok for Vestlandets regnfulle fjorder (diameter)? Særlig om det kommer løv og drit i bunnen?

Andre båter man bør vurdere? Eller er det bare å glemme?

Link to post

Eg har ein PolarCirkel 15, som eg brukar til mykje av det same som ts skal bruka sin båt til.

I tillegg brukar eg båten mykje til dykking.

Sjølvlensinga har aldri vore noko problem. Båten ligg ved hytta, og eg er aldri uroa, for båten, pga. vêret.

 

Hamna er ekstremt skjerma, men det legg seg lett eit islag på sjøen. Eg er ikkje køyrer gjennom is, utan den minste bekymring.

 

Ulempa er at botnstoff heng dårleg på plasten.

Båten er òg tung, og brukar difor mykje bensin.

 

Ask

Link to post

Takk for alle svar og forslag!

 

Eneste jeg har sett med det jeg synes var skikkelig drenering er Anytec. Men jeg ønsker egentlig noe som koster ikke alt for mye og som ikke er altfor stor. 

Løvrister går raskt tett i min verden. Løsningen jeg vil ha er en kombinasjon av stor diameter på drenering og eventuelt en egnet stor løvrist.

 

Alternativt en havnepresenning....

 

Polar cirkel ser interessant ut. Finner ingen forhandlerliste på nettsiden deres. Er dette dyre båter?

 

 

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post

Hei 

 

Min velbrukte PolarCirkel 15, (yrkesbruk, anleggsarbeid) 2000 mod, kosta ca. 120 båtlappar i 2013. Då var det med ein 2012 mod. 50-hestar. 

 

Båten ser ut som om den har vore i fjæresteinane 1000 gangar, og eg er viss på at alle glasfiberbåtar hadde vore vrak om dei hadde opplevd halvparten så mykje. 

 

Sjølvlensinga er to hol med diameter på ca. 50 mm. 

 

Dykkeklubben har ein PolarCirkel på 7,6 meter. Eg har opplevd å vera 12 dykkarar om bord (dvs. vekt ca. 2 tonn), og fått båten halvfull av sjø. Vatnet rant ut på få sekund. 

 

PolarCirkel er dyre båtar, og forsvinn fort frå finn.no Kjem du over ei PolarCirkel lokalt, er det berre å slå til, om det er ein slik båt du vil ha. 

 

Ask 

Link to post

Kan ikke si jeg likerPolarcirkel så godt! Kværnø har en genial layout med veldig raus dekksplass, Pølsebåter synes jeg virker upraktisk med stor avstand til rekke.   Med så stor oppdrift i pølsene tror jeg den er stiv i sjøen!, er jo noe butt i baugen og. Kansje noen her har kjenskap til sjøegenskapene til PS?  Kvernø 19 var fantastisk i store havdønninger og går ganske fint i sjøen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Hei

 

Min PolarCircel 15 er flatbotna og låg i baugen. Dersom det er krapp sjø må båten ned i fart.

"Pontongane" i sida er ikkje noko problem ved stang- eller juksafiske. Eg fiskar med ruser heile vintrane, og dei trekk eg opp over baugen.

Då ligg rusene fint oppå det store stuerommet som er i baugen. Det same når eg fiskar med garn.

Det same med garn.

 

Dykkeklubben sin PolarCircel 760 work er vesentleg betre i sjø.

 

Eg trur nok det finst båtar med spissare v-botn, som er raskare og betre i stor sjø.

 

Mitt bruk liknar svært på bruken ts skildrar. Til mitt bruk er båten godt egna.

 

Ask

Link to post
-morten- skrev for 7 timer siden:

Kan ikke si jeg likerPolarcirkel så godt! Kværnø har en genial layout med veldig raus dekksplass, Pølsebåter synes jeg virker upraktisk med stor avstand til rekke.   Med så stor oppdrift i pølsene tror jeg den er stiv i sjøen!, er jo noe butt i baugen og. Kansje noen her har kjenskap til sjøegenskapene til PS?  Kvernø 19 var fantastisk i store havdønninger og går ganske fint i sjøen

Har kjørt en del 560 work av gamle sort med lav baug, og nyere 580 work med forhøyet baug. Sistnevnte er kjempefin i sjøen. Noe tung da, men det gjør den jo stabil og rolig i bevegelsene. Får ca 30knop med 100 yamaha. Hadde jeg hatt nok penger hadde jeg hatt en slik hjemme også... 

Link to post
PerUlv skrev On ‎14‎.‎12‎.‎2018 at 21.18:

Jeg tenker at en pioner multi må være tingen, men er selvdreneringen god nok for Vestlandets regnfulle fjorder (diameter)? Særlig om det kommer løv og drit i bunnen?

 

Pioner Multi er skumle båter, som har vist seg livsfarlige I flere ulykker. Om baugluken åpner seg under gange vrenges den innunder båten, og hele kjølen revner. Og båten går ned før du får sukk for deg. Jeg ville heller ha gått for en annen Pioner modell, uten åpning foran.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 uker senere...

Produsenten svarer vel at luken ikke har vært skikkelig festet i lukket stilling i disse tilfellene. Det ligger for øvrig video ute på youtube der folk kjører fort med åpen luke, selv om alle skjønner at båten ikke er sjødyktig uten baugport, ref Estonia.  

Jeg vet ikke, men jeg har alltid trodd pioner hadde sikre båter. Rart de ikke er skummet i bunn i det minste. Baugluken er praktisk, men jeg kjøper nok ikke en båt som får baugen revet bort uten grov brukerfeil. Slike ting bør være rimelig idiotsikre om det skal passe for meg.

 

Uansett er det mange gode alternativ her, dog uten baugluke.

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...