Ask Startet 15.Desember.2018 Del på Facebook Startet 15.Desember.2018 Hei Eg vurderer å bruka nokre gamle jernbanesviller som toppkant på ein kai. Svillene ser ut som om dei er satt inn med kreosot. Er det einkvan som veit kor haldbare slike er? Svillene vil eventuelt berre vera i sjøen ved uvanleg høg flo. Dvs. truleg ca. 30 ganger i året. (Vennlegst ikkje betraktningar miljøaspektet med kreosot.) Eg er takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 De vil holde "evig" som toppkant på kaia. Kaipåler, som står i sjøen, er kreosotimpregnerte og de holder leeeeeenge. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 De holder vel et par hundre år. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Kreosotbehandlede sviller svetter i sommersolen og du kan få flekker på sko/klær og alt annet som kommer i kontakt med dette... de sitter som f... de kreosotflekkene. Så jeg ville tenkt på om det kan bli et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Hjalp til med å bygge en privat kai bestående av et par hundre jernbanesviller for 20 år siden. Den ble meget bra. Står i ferskvann. Var egentlig ganske tunge ting å jobbe med, ihvertfall med så mange sviller..... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Evigvarande, men litt korte. Vanskeleg å få pent. Ville brukt dei der dei ikkje var synlege. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 alfaalfa skrev for 11 timer siden: Kreosotbehandlede sviller svetter i sommersolen og du kan få flekker på sko/klær og alt annet som kommer i kontakt med dette... de sitter som f... de kreosotflekkene. Så jeg ville tenkt på om det kan bli et problem. Ja det er et aspekt å ta hensyn til når det gjelder bruken. Har selv noen gamle sviller liggende. De ser tilsynelatende "tørre" ut, men når sola får ta tak svetter de som alfaalfa skriver. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Endel sviller ble byttet ut fordi de var gamle. Råtner ikke på vanlig måte, men smuldrer liksom opp fra senter. Andre var friske og ble byttet fordi statsbanen gikk over til betongsviller, og de er nok bedre. Både strømstolper og sviller er ofte nokså skrøpelig 40 år etter produksjonsdato. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Et negativt forhold er om man får en flis i fingeren, eller et annet sted og får kreosot implantert. Det gjør innmari vondt og kan gi heftig betennelse. Av egen erfaring, 'på landet' var det brygger der det var brukt gamle sviller og telefonstolper med kreosotimpregnering den gangen jeg var gutt. Ellers var mitt inntykk at de samme materialene var der da min far var liten. Og de er der visstnok enda, muligens. Men båttrafikken er lagt ned, så jeg er ikke sikker. Men da snakker vi om rundt 100 år. Det @monsanfører er nok riktig. Formodentlig impregnerte man kun furu. Og kjerneveden i furu er vanskelig og impregnere, der blir det bare furu. Kommer man på utsiden av kjerneveden, blir det mye kreosot, den råtner ikke. Litt sjøvann nå og da er vel ingen ulempe. Personlig hadde jeg valgt noe annet. I Danmark bruker man 'Purpel Heart' til kaier, husker ikke hva treslaget heter på norsk. Havner en kloss på sjøen, synker den. Koster sikkert mye mer enn avdanka, trykkimpregnerte sviller. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Kan være fristende med en kopp kaffe og ei skive med brunost på kaikanten en varm sommerdag, men ikke bra at matvarer kommer i kontakt med kreosot. (Håper ikke dette kommer inn under betraktninger rundt miljøaspektet, som TS ikke vil ha). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 mons skrev 1 time siden: Råtner ikke på vanlig måte, men smuldrer liksom opp fra senter. Andre var friske og ble byttet fordi statsbanen gikk over til betongsviller Eikesville. Det ble brukt både bok og eik i tillegg til furu. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 (redigert) TS, det er forbudt å bruke det til det formålet du har tenkt. Lagt til: overnevnte handler forøvrig ikke om miljøaspektet. Det er så enkelt som ved hudkontakt, særlig når sol og varme, kan det utløse kraftig eksem hos barn. Dekker du det til, så unngår du det kanskje, men fortsatt ikke tillatt. Søk på " hva er kreosot" så finner du en link til Miljødirektoratet. Selv om barn ikke ferdes, lovlig, på brygga, så er det fortsatt ikke tillatt. Redigert 16.Desember.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Det var kreosotkai ved den gamle butikken ved hytta tidligere og det ble skomerker på dekket ihvertfal! og lukt vil det bli! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ask Svart 16.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Hei alfaalfa skrev for 17 timer siden: Kreosotbehandlede sviller svetter i sommersolen og du kan få flekker på sko/klær og alt annet som kommer i kontakt med dette... de sitter som f... de kreosotflekkene. Så jeg ville tenkt på om det kan bli et problem. Hei Eit godt poeng. Eg føl dette rådet, og droppar svillene. Det hadde vore greit med sviller, då eg kan få tak i slike lokalt. Det er ein steinkai, som det flør over av og til. Det kunne vore greit med sviller ytterst, før eg fyller grus på innsida. Det blir nok stein i staden. Då slepp eg òg å bolta fast svillene, men det blir ein tung jobb å få steinen på plass... Mange takk for alle svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Vi får stille på dugnad alle mann ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.