Jump to content

Jernbanesviller på kai?

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg vurderer å bruka nokre gamle jernbanesviller som toppkant på ein kai. Svillene ser ut som om dei er satt inn med kreosot.

Er det einkvan som veit kor haldbare slike er?

Svillene vil eventuelt berre vera i sjøen ved uvanleg høg flo. Dvs. truleg ca. 30 ganger i året.

(Vennlegst ikkje betraktningar miljøaspektet med kreosot.)

Eg er takksam for svar.

Ask

alfaalfa skrev for 11 timer siden:

Kreosotbehandlede sviller svetter i sommersolen og du kan få flekker på sko/klær og alt annet som kommer i kontakt med dette... de sitter som f... de kreosotflekkene. Så jeg ville tenkt på om det kan bli et problem.

Ja det er et aspekt å ta hensyn til når det gjelder bruken. Har selv noen gamle sviller liggende. De ser tilsynelatende "tørre" ut, men når sola får ta tak svetter de som alfaalfa skriver.

Et negativt forhold er om man får en flis i fingeren, eller et annet sted og får kreosot implantert. Det gjør innmari vondt og kan gi heftig betennelse. Av egen erfaring, 'på landet' var det brygger der det var brukt gamle sviller og telefonstolper med kreosotimpregnering den gangen jeg var gutt. Ellers var mitt inntykk at de samme materialene var der da min far var liten. Og de er der visstnok enda, muligens. Men båttrafikken er lagt ned, så jeg er ikke sikker. Men da snakker vi om rundt 100 år. Det @monsanfører er nok riktig. Formodentlig impregnerte man kun furu. Og kjerneveden i furu er vanskelig og impregnere, der blir det bare furu. Kommer man på utsiden av kjerneveden, blir det mye kreosot, den råtner ikke. Litt sjøvann nå og da er vel ingen ulempe. Personlig hadde jeg valgt noe annet. I Danmark bruker man 'Purpel Heart' til kaier, husker ikke hva treslaget heter på norsk. Havner en kloss på sjøen, synker den. Koster sikkert mye mer enn avdanka, trykkimpregnerte sviller.

TS, det er forbudt å bruke det til det formålet du har tenkt. 

Lagt til: overnevnte handler forøvrig ikke om miljøaspektet. Det er så enkelt som ved hudkontakt, særlig når sol og varme, kan det utløse kraftig eksem hos barn. 

Dekker du det til, så unngår du det kanskje, men fortsatt ikke tillatt. 

Søk på " hva er kreosot" så finner du en link til Miljødirektoratet. 

Selv om barn ikke ferdes, lovlig, på brygga, så er det fortsatt ikke tillatt. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Hei

alfaalfa skrev for 17 timer siden:

Kreosotbehandlede sviller svetter i sommersolen og du kan få flekker på sko/klær og alt annet som kommer i kontakt med dette... de sitter som f... de kreosotflekkene. Så jeg ville tenkt på om det kan bli et problem.

Hei

Eit godt poeng. Eg føl dette rådet, og droppar svillene.

Det hadde vore greit med sviller, då eg kan få tak i slike lokalt.

Det er ein steinkai, som det flør over av og til.

Det kunne vore greit med sviller ytterst, før eg fyller grus på innsida.

Det blir nok stein i staden. Då slepp eg òg å bolta fast svillene, men det blir ein tung jobb å få steinen på plass...

Mange takk for alle svar.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...