Jump to content

Visning på Skilsø 33 - Hydraulisk styring uten respons.


riskyrasmussen

Recommended Posts

Var å kikket på en Skilsø 33 FB 2005 i dag.

 

Det var en ting å bemerke, som eier selv påpekte. Når båten har ligget til kai så fungerer ikke rattet på noen av styreposisjonene. Autopilot fungerer heller ikke. 

 

Når man starter maskinen, og lar den gå en stund så fungere det etterhvert. Ovserverte dette på befaring. Antar at sammenhengen må være at det bli temperatur i motorrommet, da det ikke er sammenheng mellom motor/styring så vidt meg bekjent.

 

Båten har VP D6 310, og drev.

 

Eier har aldri etterfylt hydraulikolje. 

Det eneste å sette fingeren på rent visuelt var at pumpe til autopilot var en del rustet utvendig.

 

Noen som har tips til mulig feilkilde?

20181216_132146.jpg

Link to post

Båten har vært på service med belg, drevolje, motorolje etc hvert år.

 

Den har imidlertid ligget ute hver vinter, uten varme.

 

Er nok ført til noe kondens over tid.

Legger ved flere bilder. 

 

Ser ikke noe fint ut ved starter (og den andre komponenten ved siden av), så her får man nok trøbbel etter hvert.

 

Også noe overflaterust nederst på motor.

 

Ellers er båten veldig pen og ryddig innvendig. Forsåvidt også i motorrommet, men det hadde nok vært godt med varme om vinteren.

20181216_165600.jpg

20181216_165153.jpg

20181216_165147.jpg

20181216_165859.jpg

20181216_165812.jpg

20181216_165202.jpg

20181216_165801.jpg

20181216_165855.jpg

20181216_165852.jpg

20181216_165214.jpg

Redigert av riskyrasmussen (see edit history)
Link to post

Det var ikke imponerende teknisk utførelse av ledninger og røroplegg!!  Ellers ser det ut til at det er fuktproblem med påfølgende korosjonsproblemer som følge! Om jeg var ute etter en sånn båt tror jeg det ikke hadde stoppet meg, men hadde sørga for bedre ventilasjon og lagt opp ledninger og rør på skinner og supporter. litt jobb men kommer ikke til å koste all verden!  sjekk om det er fuktproblemer i andre rom i båten også!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

@riskyrasmussen, om det er en D6 med drev, så går vel ikke olje om pumpe i rattet, men via kabel til motorrom. 

Med forbehold om at det ikke er annerledes i den båten du ser på, så skal det være kun pumpe i motorrom og signaler fra kabel. 

Alle ratt på D6 er "lette" og rykker ikke fordi det er kabel i mellom, og så når man starter så kan man ha programmert rattet til en viss motstand samt stopp på utslag til hver side. 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

Link to post

Er hydraulisk hele veien til rattet på D6-310 med drev. 

Blir tung og rykkete om den ikke motor går óg at det er lite olje. Sjekkes ved påfyllinga på rattet. 

 

Synes ut som det er en uorginal lufteskrue på rattet til riskyrasmussen. Er vel en ventil på orginalen, samt at den  er svart. 

 

Motoren som TS har sett på, synes jeg har fått vel mye saltvann over seg uten at noen har tatt jobben med vasking og spray.  Bare se alt saltet som har tørka OPPÅ varmeveksleren. Dessuten er det noe tørket salt i bakkant av der sjøvannsfilteret står. Er det sort plastlokk på den, eller er det byttet til glass lokk. Det var et problem med at svart skrulokk sprakk og saltvannet spruta utover i motorrommet. 

Står autopilotpumpa ute i bore, under motorromsluftinga? 

 

Utbedring av utett varmeveksler, syrebad og ørtogførti nye o-ringer kostet i 2014 28tusen kr. 

 

Er det byttet til nytt eksosbend med anode på den aktuelle motoren ? 

 

På en ordinær høstservice gjør et verksted relativt lite, annet enn oljer mm. Da hjelper det lite om man er dritgod på microfiberkluten i byssa og ellers nøyer seg med å peile motorolje. Ser jo knallprofft ut å skrive timetall på filter. Meeeeeen, det klarer alle. 

Link to post

Jeg må korrigere meg selv, 28000 for samtlige kjølere. Selve varmeveksleren for sjøvann/kjølevann , som har en lei tendens til å lekke ved fremre lokk, med påfølgende drypping ned på starter og jordingslisse like under der igjen. Demontering, syrebad nye oringer. 

 

Intervall for rens av kjølere er hvert 5 år? 

 

Er det byttet eksosbend ? Det var problem med tæring på en serie på over flere år. Ble oppdaget og byttet på garantier i 2014. Denne båten er fra 2005 og falt kanskje utenfor garantien da det ble oppdaget på en rekke båter. 

Link to post

Er vedligeholdelsen så elendig som her, så skal du også få gennemgået DPH-drevet meget nøje. Her er der mange muligheder for at finde dyre fejl. Vand i drevet, shims, tærede propellere, utætte styrecylindere, ditto hydraulikslanger mm. mm. 

 

Skilsø er fine både (har selv haft en 33Arctic) og D6 er fine motorer ( har selv haft fire stykker ) men vedligehold er helt afgørende. 

Link to post
riskyrasmussen skrev for 10 timer siden:

Takk for alle tilbakemeldinger!

Båten er midt i blinken for vår familie, så vil nok prøve å få dette i havn på fornuftig vis.

 

Angående styringen: Symptomet er at rattet er VELDIG lett i den tiden det ikke virker. ikke "rykkete" som jeg forventer ved luft i systemet ?

 

Med tanke på det visuelle her tror jeg det er grunn til bekymring for tæringer i motor. Om den aldri har vært skikkelig konservert vinterstid, tappet for sjøvann i saltvannskretsen, gjennomspylt med ferskvann/glykol etc. tror jeg du kan snart forvente kostbare reparasjoner i form av opptærte varmevekslere. Sinkbytte er neppe særlig godt fulgt opp.

Link to post

Dette med å ta båten på land og konservere motor er jo noe som kun folk på innlandet driver ned. De aller fleste har jo båten ute hele året. Båter og båtmotorer er lagd for å være på sjøen og ikke for å stå på land og fryse i stykker. Min båt fra 2006 er kun på land 2 dager året for service på drev og bunsmørning. Ville nå absolutt ha foretrukket en bruktbåt som har vært på sjøen fremfor en som har stått på land halve året.

Link to post

Det er vel åbenlyst, at dette intet har med kondens og at ligge ude om vinteren at gøre. Dette skyldes indtrængen af saltvand i motorrummet - dels gennem utæt søvandsfilter/varmeveksler/intercooler (som er skyld i saltaflejringer på starter og medhørende kabler), dels saltvand som kommer et andet sted fra og som er dryppet ned på autopilotpumpen. Hvor dette kommer fra bør undersøges nærmere.

 

Når jeg reagerer så negativt på dette skyldes det, at jeg selv var så dum at købe en båd med to motorer (og to drev) af første generation DPH/D6-310 fra 2004/2005. De var oven i købet ikke vedligeholdt ordentligt af forrige ejer.

 

De havde så mange fejl, at de var en lang kæde af ødelagte ferier og frustrerende oplevelser. Så fra en, der har været der: Få denne båd undersøgt grundigt af en autoriseret, ansvarlig Volvomekaniker og få ALT, der ikke er i orden, skiftet. Jeg gætter på, at her gemmer sig reparationer til en samlet omkostning på mindst 100.000 kroner. Starter, varmeveksler, autopilotpumpe, aktuator - og så alt det, der næsten sikkert er med drevet: Shims, propellere, pakning mellem øvre og nedre gearhus, slanger, styrecylindere.  

 

Jeg er bestemt ikke ude på at ødelægge drømmen. For som sagt er det en fin fin båd og en fin motor når begge dele er vedligeholdt. Jeg er bare ude på at beskytte dig og familien fra uventede udgifter og ødelagte ferier.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Bårdp skrev for 4 timer siden:

Dette med å ta båten på land og konservere motor er jo noe som kun folk på innlandet driver ned. De aller fleste har jo båten ute hele året. 

Skulle gjerne hatt båten ute hele året.

Men da kommer du kanskje og hjelper meg å skyve den utover isen til vi kommer til råka.

Blir sånn ca 1.5 km.

Men det er ikkeno' for tøffe karer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...