Jump to content

Beregner misvisning på kart fra 2006

PiperBill

Recommended Posts

Driver og lære meg litt kart navigasjon eller i iallfall teorien. Tviler på om jeg noen gang komme til å bruke det men det er  gøy å få litt hjernetrim nå på vinteren. Jeg leser mye på nett og ser en god del på youtube. En ting jeg lurer på. På en båtsportskart  fra 2006 så står det i kartrosa at misvisning er på 0,5 grader E 2006 (9 minutter E). Vil det si at misvisning i år 2018 er:

9 min ø. x 12 år = 108 min ø

= 1.8 grader øst

+ 0,5 grader øst (fra 2006)

= Misvisning 2018 er 2.3 grader øst

Stemmer dette? Men jeg har også en app som heter «Compass Calculater» som regner misvisningen til 3.43 for 2018 i samme området.

Ikke at det har noe å si for det hele er jo rent teoretisk men jeg bare lurer på om jeg regner riktig.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Du har regnet riktig, men problemet er at endringen i misvisning kan variere fra år til år. 

Hvis posisjonen du sjekket var nær Eidsberg, så er endring av misvisning i dag 10.9 minutter E.

Beregningen fra oppgitt misvisning og endring per år vil bli feil dersom det brukes for gamle data.

For å se misvisning i dag kan følgende nettside brukes. http://www.magnetic-declination.com/

For å se misvisning på et sted for et gitt tidspunkt: http://www.geomag.nrcan.gc.ca/calc/mdcal-en.php

SailorBoy

Redigert av sailorboy (see edit history)

Den misvisningsrosa er en relikvie fra en svunnen tid. Og den er på en god dag kun gyldig midt i kartet.

Og så er det sånn at isogonene, linjer som går gjennom punkter med samme magnetiske deklinasjon, er ikke rette linjer som peker på de magnetiske polene.

For å finne den magnetiske deklinasjonen hel nøyaktig brukes det modeller, IGRF eller WMM.

En GPS mottager eller plotter med mulighet til å skifte mellom sann eller magnetisk kurs håndterer dette meget bra. Der blir magnetisk deklinasjon regnet ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...