PiperBill Startet 16.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2018 Driver og lære meg litt kart navigasjon eller i iallfall teorien. Tviler på om jeg noen gang komme til å bruke det men det er gøy å få litt hjernetrim nå på vinteren. Jeg leser mye på nett og ser en god del på youtube. En ting jeg lurer på. På en båtsportskart fra 2006 så står det i kartrosa at misvisning er på 0,5 grader E 2006 (9 minutter E). Vil det si at misvisning i år 2018 er: 9 min ø. x 12 år = 108 min ø = 1.8 grader øst + 0,5 grader øst (fra 2006) = Misvisning 2018 er 2.3 grader øst Stemmer dette? Men jeg har også en app som heter «Compass Calculater» som regner misvisningen til 3.43 for 2018 i samme området. Ikke at det har noe å si for det hele er jo rent teoretisk men jeg bare lurer på om jeg regner riktig. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
sailorboy Svart 16.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2018 (redigert) Du har regnet riktig, men problemet er at endringen i misvisning kan variere fra år til år. Hvis posisjonen du sjekket var nær Eidsberg, så er endring av misvisning i dag 10.9 minutter E. Beregningen fra oppgitt misvisning og endring per år vil bli feil dersom det brukes for gamle data. For å se misvisning i dag kan følgende nettside brukes. http://www.magnetic-declination.com/ For å se misvisning på et sted for et gitt tidspunkt: http://www.geomag.nrcan.gc.ca/calc/mdcal-en.php SailorBoy Redigert 16.Desember.2018 av sailorboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2018 Den misvisningsrosa er en relikvie fra en svunnen tid. Og den er på en god dag kun gyldig midt i kartet. Og så er det sånn at isogonene, linjer som går gjennom punkter med samme magnetiske deklinasjon, er ikke rette linjer som peker på de magnetiske polene. For å finne den magnetiske deklinasjonen hel nøyaktig brukes det modeller, IGRF eller WMM. En GPS mottager eller plotter med mulighet til å skifte mellom sann eller magnetisk kurs håndterer dette meget bra. Der blir magnetisk deklinasjon regnet ut. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 17.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2018 Takk. Da lærte jeg noe i dag også. Takker for utfyllende forklaringer men som sagt så er dette kun for å få en grunnleggende teoretisk forståelse av kart navigering. Kommer nok aldri til å ta det i bruk i «real life» Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Code0 Svart 17.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2018 Greit å ha et forhold til misvisning, i området rundt Bermuda er den over 15˚, og da kan det fort bære galt av sted..., særlig om du korrigerer feil vei, og styrer 30˚ av kurs... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.