ksnes Startet 17.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2018 Jeg hadde en episode der sikringa på landstrømmen gikk, de andre på havna syns ikke det var så viktig at jeg fikk vite om det så de kobla bare fra ledningen til min båt. Når noen endelig varsla etter ei uke var båten på vei til å fylles med vann, men jeg fikk heldigvis lensa før motoren sto i vann - det var like før det nådde startmotoren. Fikk starta motoren, og alt så normalt ut, bortsett fra at noe av det elektriske lå litt lavt og hadde fått litt sjøvann på seg. Stoppa motoren, etter ei stund lukta det brent, og da så jeg at det kom fra ei lita koblingsboks som hadde løsna og sikkert hadde vært under vann. Kobla fra boksen, men den hadde tydeligvis brent opp innvendig så etter det fikk jeg ikke starta motoren igjen. Mulig det ligger i denne boksa (mulig jeg har andre problem..) Spørsmålet mitt er: Er det noen som vet hva "boksen" på bildet er for noe? Er det et rele? Er det standard-ting, eller må jeg ha et spesifikt? Dette henger på en Lomatec-motor, en 65 hk-sak. Kjøpt for ca. 10 år siden. Kablene går til startmotor og sannsynligvis til tenningen... De 2 røde kablene satt i den andre kontakta på boksen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2018 Trolig er det et lite ekstra startrele. Ofte brukt i tillegg til det store innslagsreleet på selve startmotoren. Hvis du følger de to røde ned på starteren er den ene koblet sammen med den tykke batterikabelen. Den andre røde går sikkert til en stift som står alene på innslagreleet. Hvis dette stemmer er det ganske sikkert et ekstra startrele du har som da er defekt. Ta det med deg til et bilverksted eller butikk så ordner de et nytt, trenger ikke være likt heller. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2018 Ligner veldig på releer brukt på eldre Jeep. Hulda bruker 30 A lysrele, har gått siden år 2000. Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 17.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2018 Takk for svar! Da går turen til et bilverksted. Håper at det bare er der problemet ligger! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.