Jump to content

Båtlukt og luftsirkulasjon i lukket båt


tami

Recommended Posts

Det lukter absolutt ikke ille ombord, men et snev at båtlukt er ikke å komme i fra og lukta bidrar til litt dårlig stemning av og til.....

 

Det første jeg har gjort er å tatt grundig rengjøring av motorrom.  Det hjalp noe, for lukta kommer herifra. Men en motor er ikke og vil ikke bli luktfri og derfor skulle jeg tatt call på hvordan luft beveger seg ombord.  

 

Min tanke er å «lukke» mulighet for luft å ta veien fra veien fra motorrom til kabin. I min Viksund 270 er det rimelig fri vei på styrbord side og motoromslukt finner enkelt veien. Bak skuffer, luke til sikringer, luke i fotende av stikkabin og skap på bad. Har derfor spekulert på å skumme området der slanger fra dieselvarmer, styring og ledninger ol tar veien fra motorrom og inn til kabin, og legge inn rør for evt fremtidige gjennomføringer.  Noen som har tettet på dette viset?

 

Så er det luftinntak til defroster. Hver gang denne starter siver båtlukt inn i kabin, og det er ikke rart for defroster henter luft der den er montert.  Som er bak luka i fotenden i stikkabin der båtlukta holder til.... Den vil i tillegg til å pumpe båtlukt rundt i båten også dra luft fra motorrom inn i kabin. På denne måten får jeg en ugrei sirkulasjon ombord?

 

Hvordan er  «luftstrømmen» ombord hos dere med lukkede båter med defrostere?

 

Så blir d kanskje et ozonstunt for å fjerne lukt før sesongen starter , men først må luktkilder gjøres noe med.  Tips mottas med takk??

Link to post
tami skrev 15 minutter siden:

Hvordan er  «luftstrømmen» ombord hos dere med lukkede båter med defrostere?

 

Henter ute-luft  til Defroster da får du overtrykk og presser dårlig luft ut.

har i " torien " 2 vanntette skott der er alle gjennomføringer skummet.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Grundig rengjøring av motorrom som du har gjort er ett godt sted å starte.
Erfaringsmessig så blander møkka under motoren seg med vannet i motorrommet og sprer seg i hele båten sin lengde under dørken.
Da er det bare til å finne ett punkt fremme i baugen å helle på med såpeblandig samt fylle motorommet ned sterk såpeblandig.
Dette gjør jeg alltid når jeg kjøper brukt båt og vært 5 år ellers.
Syntes det gjør susen og de hundre lappene er 20 liter med god såpe koster er så absolut verdt det.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
tami skrev for 8 timer siden:

Om jeg skal ta hull til til eget inntak så må vel det være på hekken? Dieselvarmer blåser ut eksos på styrbord side.  Det betyr vel nytt luftinntak på babord side?

 

Jeg ville ikke hatt det på hekken, da er det let for å dra inn eksos under gange. Plasser det så nær varmeren som mulig, men ikke helt opp I utløpet til varmeren. Et sted du får frisk luft.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
On 12/17/2018 at 5:38 PM, tami said:

... et snev at båtlukt er ikke å komme i fra og lukta bidrar til litt dårlig stemning av og til.....

 

Hvis det er oljelukt, har du sjekket om oljeluftingen er koblet til innsuget? Din båt er kanskje så ny at dette er selvsagt. Min båt fra 80-tallet hadde åpen lufting på oljepåfyllingslokket da jeg kjøpte den. Skrekk og gru! Stakkars tidligere eier som inhalerte oljedamp i den lukkede kabinen over motorrommet.

 

Jeg monterte straks en slange til luftinntaket. Men når motoren stanses og det ikke lenger er vakuum på innsuget, vil oljedampen kunne sive ut i motorrommet og opp i kabinen. Ikke særlig sunt, skulle jeg tro.

Link to post
  • 2 uker senere...

Oljelufting har jeg call på.  Septikslanger derimot er gamle og disse skal jeg bytte.  Det vil trolig hjelpe. 

 

Som nevnt lukter d ikke ille men problemet er at det lille som finnes av lukt dras inn i kabin pga åpning fra motorrom og inn i kabin + at defroster super motorromsluft.  Har sett på mulighet til å hente uteluft til defroster men det blir mye styr.  Lurer derfor på å forsøke enklere løsning der jeg henter luft fra fremre kabin. Der lukter d minst og det er 2 stk luftventiler.  Om man lukker dør ved bruk av defroster vil man da så godt som hente uteluft.  Håper dette og skumming av åpne punkt fra motorrom og frem til kabin vil hjelpe 

Link to post

Tror jeg ville begynt med å vurdere alle slangene som hører til toalett og septiktank.

Vi har hatt en del tråder her tidligere på båteiere som har lurt seg på gamle og eller helt feile slanger som slipper lukt igjennom.

Hulda(?) hadde vel et tips med å stryke håndflaten mot slangene og lukte på den...Luktet det var bytte det neste.. Eller hva det var. 

Vaske motorrommet skikkelig er og en grei begynnelse. Ligger det gamle oljerester etc. igjen i kjølen vil det og kunne avgi lukt.

De fleste båtene som ble bygget på Askøy hadde løsningen med inntak av luft fra motorrommet.

Bakdelen er at er man ikke nøye med regelmessig rengjøring da sprer lukten seg fort. Fordelen med "hyppig" vask er at man tidlig oppdager vann og eller oljelekkasjer fra motor. 

Link to post
Gudrun skrev 4 minutter siden:

Tror jeg ville begynt med å vurdere alle slangene som hører til toalett og septiktank.

Vi har hatt en del tråder her tidligere på båteiere som har lurt seg på gamle og eller helt feile slanger som slipper lukt igjennom.

Hulda(?) hadde vel et tips med å stryke håndflaten mot slangene og lukte på den...Luktet det var bytte det neste.. Eller hva det var. 

Vaske motorrommet skikkelig er og en grei begynnelse. Ligger det gamle oljerester etc. igjen i kjølen vil det og kunne avgi lukt.

De fleste båtene som ble bygget på Askøy hadde løsningen med inntak av luft fra motorrommet.

Bakdelen er at er man ikke nøye med regelmessig rengjøring da sprer lukten seg fort. Fordelen med "hyppig" vask er at man tidlig oppdager vann og eller oljelekkasjer fra motor. 

Støtter innlegget over i tillegg sett en god luftavfukter i båten og bruk den jevnlig.

Tror den vil hjelpe godt.

Link to post

Skal starte med septik så d vil trolig hjelpe.  Kanskje ligger hele løsningen her.  

 

Fordi: motorrom er rent og vasket grundig med klorin og zalo 2x i sommer.  Luftavfukter står i båten hele året og sørger for at luftfuktighet er lav alltid.  

 

Vi starter med septikslanger, deretter grundig vask av innredning - kanskje en ozonbehandling - og skumming slik at d ikke er så åpent som d er i dag mellom kabin og motorrom

 

Hva med defrosterslanger? Kan d sette seg lukt i disse?

 

 

 

 

Link to post

Defrosterslanger tipper jeg det kan sette seg lukt i. Tenkte på det når jeg leste de siste innleggene her ? 

 

hadde en eldre eber fra tidlig 80 som jeg kasta i land. Alle lufteslangen ligger der fortsatt og jeg kjenner litt gammel lukt av de... 

 

en klut med varmt vann på septikslanger i 5 min, lukter den, bytt. 

Er det gamle, bytt uansett før de går tett ?

Link to post

Jeg har hatt mine båter stort sett fra de var nye og dermed hatt kontroll på grunnlaget. Men en del av de rutinene jeg har hatt er å holde motorrommet 100% rent, lekkasjefritt og vasket til enhver tid. Har jeg sølt en skvett diesel så er det fram med vaskemiddel med en gang. I tillegg har jeg hatt oppe alle spanterommene forover i båten til og med baugthruserrom hvert eneste år for grundig rens og oppvasking av evt. kondens. Har dermed ikke noen erfaring med ozongenerator etc. siden det ikke har vært nødvendig.

 

Har du gode rutiner med dette og vet at det ikke har vært sølt diesel eller andre oljeprodukter opp over slanger ol. som kan sette igjen lukt så har du et godt grunnlag for å beholde båten luktfri. Hvordan det kan være å få bort gammel lukt tror jeg er værre da man jo ikke vet hvordan grunnlaget er kommet fra. Store søl og griserier, diesellekkasjer fra påfylling på dekk som har fulgt utette gjennomføringer i dekk osv. osv. Men en grundig vask og rens av hele båten, motorrommet og alle spanterommene er iallefall første bud.

Link to post
  • 1 år senere...

Løfter denne tråden igjen. 

 

Jeg byttet septikslanger og det... altså det var på høy tid. Det luktet ille av slangene og miljøet ombord ble bedre når jeg fikk på plass nye slanger.  Nå er det helt ok ombord når jeg bruker dieselvarmer, men om jeg kjører en tur og starter defroster så dukker en gammel kjenning opp. 

 

Defroster står i rom og henter luft fra rom der septikslangene spredde lukt tidligere. Dette rommet har jeg vasket ned og ozonbehandlet, og etter å ha kjørt en tur i dag var det ikke ille lukt her nede, men lufta fra defroster er fremdeles ikke god. Er det mulig at det er lukt i deforsterslanger som er problemet eller kan ha lukta satt seg i defroster? 

 

Er det tilstrekkelig å bytte slanger eller må vi bytte både defroster og slanger for å bli kvitt denne lukta?

 

 

Link to post

Har du kjørt defrosteren mens ozongenerator gikk. Vanlig på fx bil å kjøre resirkulering på ventilasjonen for å ta kanaler etc..
 

Ja har gjort det.  Men kun ved kaldt vann i defroster.  I kveld kjørte jeg varm motor og ozonbehandlet deretter i 40 min med defroster på full gass mens ozonmaskin blåste rett på defroster.  Får avgi rapport i morgen?

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...