Hjorthaug Startet 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2018 Har en 1.7 tdi mercruiser som for tida ikkje går. Kan eg vinterklargjør den alikavel? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Vinterkonservering handler ikke om minusgrader, men først og fremst om å unngå korrosjon, når motor m. tilbehør ikke er i bruk over lengre tid (nybygde motorer konserveres på fabrikken). Sånn sett burde den ha blitt (vinter)konservert med det samme den stoppet. Jeg regner med at planen er å få den til å gå igjen før eller senere. Nå finnes det mange "fasitsvar" på hvordan man skal gjøre dette, men det eneste som teller er resultatet. Hvis du har en bruksanvisning som sier at du skal kjøre den i ferskvann, får du jo ikke gjort dette, så da får du spyle etter beste evne. Punkt én er å bli kvitt salt, dersom den da er brukt i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Viktigste er å få tømt intercooler og varmeveksler for sjøvann. Er tappeplugg nederst i forkant på varmeveksler og langt bak på intercooler. Sørge for at ferskvanndelen av kjølekretsen har tilstrekkelig lavt frysepunkt til å ikke fryse i stykker. På drevet er det noen små dreneringshull som du må sørge for er åpne, stak de opp med ståltråd eller helst plast-strips. Tilt drevet ned så det renner tomt for ferskvann. Mer enn dette må du ikke gjøre for at motoren skal overleve en vinter. Er det greit å skifte olje på drev også i tilfelle det har kommet vann i oljen. Alternativ til tapping av vann er å skru ut sinkanode i forkant på varmeveksler og å helle inn ferdigblandet frostvæske her. Må helle inn så mye som 4-5 liter for å være sikker på at alt sjøvann i varmeveksler og intercooler blir erstattet av frostvæske. Ulempen er at du må regne med å bytte alle fire anodene i kjølesystemet til våren. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
pipe Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 5 hours ago, ozo said: Vinterkonservering handler ikke om minusgrader, men først og fremst om å unngå korrosjon, På en innenbords motor er det nettopp minusgrader det handler om. Håper for TS sin del at båten ikke har ligget i opplag på land uten varme ombord for da er vel skaden allerede skjedd Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Kanskje i siste liten her, om motoren allerede er utsatt for frost, men... For å få ut mest mulig salt: Hva med å ta ut impelleren og koble, via overganger, hageslangen på sugesiden av sjøvannspumpen? For å frostsikre: Bruke samme tilkobling som over, men nå slange fra en bøtte/kanne, og bruke hevert prinsippet? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 19.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2018 pipe skrev for 23 timer siden: Vinterkonservering handler ikke om minusgrader Handler ikke bare om minusgrader, skulle det være... Sitér dette innlegget Link to post
Hjorthaug Svart 20.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Tusen,takk for tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.