MorganX Startet 18.Desember.2018 Del på Facebook Startet 18.Desember.2018 Hei, skal kjøpe kartplotter og det står mellom Garmin echomap plus 72cv https://www.seasea.no/instrument/kartplotter-mfd-gps/garmin-mfd/garmin-echomap-plus-72-cv-combo eller Simrad Go 7 https://www.maritim.no/simrad-go7-xsr-7-kartplotter-lodd-uten-svinger# Garmin har en gps oppdatering på 5hz og Simrad har 10hz.. er dette noe som har noe å si eller er dette mest forskjell i teorien enn i praktisk bruk? Hvordan er kartsystemene garmin bluechart og navionics, er det mye forskjell i detaljer? Noen som har noen synspunkter/ erfaringer om hvem jeg burde velge, elker er det hipp som happ hva jeg velger? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 Jeg har liten erfaring med Garmin, men jeg valgte Simrad Go7 når jeg kjøpte ny plotter i fjor og har ikke angret. Justeringsmulighetene på Simrad er enorme og du kan personalisere plotteren akkurat slik du vil. Eneste jeg angrer litt på er at jeg valgte kart fra C-map og ikke Navionics. Savner de høyoppløste bunnkartene fra Navionics, som C-map ikke har når jeg skal finne dykkeplasser eller sette ut teiner. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 Du blir nok fornød med begge! dette er begge kvalitet. Selv har jeg Garmin og Bluechart og synes det fungerer veldig bra til min bruk! Brukervennlighet på Garmin er veldig bra og lettfattet, men det er vel det mesteandre på markedet i dag også.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
MajorAndy Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 Enig i at det må komme an på din egen mavefølelse. Selv har jeg kørt med Simrad og Navionics i mange år og det fungerer fint til mig. Dog ville jeg alvorligt overveje at gå en skærmstørrelse op hvis du har plads til det. GO9XSE er i min optik det bedste køb, du kan gøre lige nu. Indbygget WiFi, Bluetooth, indbygget avanceret ekkolod, mulighed for at udbygge med radar mm. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 18.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 Takker for svar.. men er det noen som har teknisk innsikt på om Gps oppdateringsfrekvensen på 5hz kontra 10hz har noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 Generelt sett så tror jeg ikke det har så veldig mye å si til vanlig navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 bellen skrev 1 time siden: Eneste jeg angrer litt på er at jeg valgte kart fra C-map og ikke Navionics. Savner de høyoppløste bunnkartene fra Navionics, som C-map ikke har når jeg skal finne dykkeplasser eller sette ut teiner. Hvis det er Sonar Chart du mener, så er de mer villedende enn nyttige. I Norge, Sverige og Finland så er det ikke lov å samle inn sonardata, så er de bare beregnet ut fra det vanlige kartet. I andre land er det sikkert nyttig til fiske og dykking. https://navionics.secure.force.com/kb/pkb_mobile#/articles/en_US/Knowledge_Article/SonarChart-processing Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 Hva med en vanntett pc da får du kart NO,SE og DK for kr 800 og OpenCPN http://www.embeddedtouchpanelpc.com/china-pcap_industrial_touch_panel_pc_fanless_industrial_computer_high_bright_1000_nits-10552017.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bellen Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 shipahoy skrev 21 minutter siden: Hvis det er Sonar Chart du mener, så er de mer villedende enn nyttige. I Norge, Sverige og Finland så er det ikke lov å samle inn sonardata, så er de bare beregnet ut fra det vanlige kartet. I andre land er det sikkert nyttig til fiske og dykking. https://navionics.secure.force.com/kb/pkb_mobile#/articles/en_US/Knowledge_Article/SonarChart-processing Ja, jeg vet at Sonar Chart er veiledende. Men her i området som jeg ferdes, så har det stemt noe lunde bra, og jeg har hatt stor nytte av det. Mulig det ikke fungerer så godt andre plasser i landet. Men dette er litt rart, for både Olex og MaxSea henter inn bunndata fra brukerene og oppdaterer sin database og gir dette videre ut til sine brukere. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 MorganX skrev 58 minutter siden: Takker for svar.. men er det noen som har teknisk innsikt på om Gps oppdateringsfrekvensen på 5hz kontra 10hz har noe å si? Simrad havde 5hz indtil en opdatering ændrede den til 10hz - som jeg husker det. Jeg oplevede ikke at det gav nogen mærkbar forskel. Dit valg handler om du kan lide interfacet og om mavefølelsen, tænker jeg. Raymarine, Simrad, Lowrance og Garmin er nok lige valide valg. Men vær opmærksom på, at Garmin har købt Navionics som herefter nok bliver førstevalget på Garmins plottere. Mens Navico (B&G, Lowrance, Simrad) sikkert vil satse mere og mere på C-Map. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 (redigert) bellen skrev 38 minutter siden: Ja, jeg vet at Sonar Chart er veiledende. Men her i området som jeg ferdes, så har det stemt noe lunde bra, og jeg har hatt stor nytte av det. Mulig det ikke fungerer så godt andre plasser i landet. Men dette er litt rart, for både Olex og MaxSea henter inn bunndata fra brukerene og oppdaterer sin database og gir dette videre ut til sine brukere. Her i Rogaland er ihvertfall Sonar Chart svært misvisende. Prøvde å bruke det når jeg skulle navigere i trange og grunne plasser, men det var direkte feil. Var mye mer nøyaktig med vanlig kart. Den gamle loven er opphevet. Ser ut som det er denne som gjelder nå: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-21-88 Fra arbeidet med ny lov går det frem at Olex og andre har brutt loven, men at de ikke blir straffet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing--forslag-til-lov-om-opptak-og-bruk-av-informasjon-om-skjermingsverdige-objekter-militare-anlegg-og-omrader-og-bunnforhold/id2523799/ Redigert 18.Desember.2018 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 (redigert) Hei Jeg ville vurdert denne , https://seatronic.no/lowrance-elite-9ti-kartplotter-med-ekkolodd https://seatronic.no/lowrance-elite-9-ti-kartplotter-med-ekkolodd-og-giver utgående modell, den gjør samme nytten som simraden og med 9 toms skjerm Tar jeg ikke feil så er vel Simraden go7 og på vei ut Redigert 18.Desember.2018 av zipp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 18.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 Skal ha den i en daycruiser så da holder det med 7" skjerm. 9" ser bra ut, men jeg er nøktern på hvor hvor stor skjerm jeg trenger i en båt som går innaskjers for det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 MorganX skrev for 2 timer siden: Takker for svar.. men er det noen som har teknisk innsikt på om Gps oppdateringsfrekvensen på 5hz kontra 10hz har noe å si? Jeg har en GO12 jeg bruker til radarskjerm og er veldig fornøyd. Dersom du navigerer i trange farvann i mørket vil du ha glede av 10Hz oppdsteringssekvens fra GPS, eller om du kjører i høy fart (30kn+). Jeg kjører mye på vinteren i total mørke etter radar og kartmaskin, da er det kjekt med 10 Hz oppdatering på posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 Har begge deler. Raymarine med Navionics, og Garmin medBluechart. Raymarine har fordelen at den deler kart. Ett kart går til plotter inne ved styreposisjonen, og det samme kartet funker på plotter ute ved styreposisjonen. Alikevel, jeg liker Garmin best. Mer intuitivt. Orienterer meg raskere i kartet. Navionics på Ipad er bedre enn alt. Rart igrunn, siden det skal være det samme som Raymarinekartet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 1 minute ago, BØstrøm said: Navionics på Ipad er bedre enn alt. Rart igrunn, siden det skal være det samme som Raymarinekartet. Selv har jeg Garminplotter med bluechart som navigasjonsplotter og Ipad med Navionivs samtidig som oversiktskart! veldig praktisk! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
MajorAndy Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 ...og jeg har GO9XSE med Navionics og Navionics på iPad. Hvilket betyder, at jeg kan synkronisere ruter og waypoints mellem iPad og plotter. Nyttigt - men ikke helt intuitivt. Det kræver, at man først henter en fil ind på plotterens memorykort og herefter merger denne fil med de eksisterende ruter og waypoint. Det lyder mere besværligt end det er. Men fordelen er, at jeg fx kan logge ind på Navionics på min PC (som jeg lige har gjort) og herefter både lave nye ruter og se mine eksisterende ruter. Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefart Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 Garmin har en app som heter ActivCaptain som gjør at du får kartene du har kjøpt til plotteren din på android eller iOs telefon/nettbrett. Deler da enkelt veipunkter, ruter og slepestreker også via WiFi. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Desember.2018 Del på Facebook Svart 18.Desember.2018 shipahoy skrev for 5 timer siden: Hvis det er Sonar Chart du mener, så er de mer villedende enn nyttige. I Norge, Sverige og Finland så er det ikke lov å samle inn sonardata, Hvis du skal lage et sjøkart, så er det noe mer omfattende enn Sonarchart. Det første man må skaffe seg er en MRU. Det er uinteressant hvor båten er. Det interessante er hvor beamen treffer bunnen. Forbudet mot å samle inn bathydata gjaldt kun innenfor 12 milsgrensa. Så fiskerikartene som er omtalt her er høyst sannsynlig lovlige. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Garmin 72plus cv har ikkje side view om en skulle ha bruk for det, kun sv har. Og som nevnt , liker den active captain appen. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.