Audun V Startet 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2018 Hei Eg skal demontere 2 stk VP DPX/A drev. Er det nokon som har beskrivelse eller dokumentasjon på dette? Finner ikkje i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 18.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Er det virkelig ingen som har vært borti dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2018 Har du vært på youtube og sett? Ligger en masse videoer om dette der. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 21.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Jada har vært på youtube og sett men der ligger ingenting som omhandler dette drevet. Det må da være noen her som sitter med kompetanse på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Om det ikke er noen her som kan hjelpe deg, så er det jo bare å kjøpe manualen? Det ligger flere til salgs bla. på Ebay. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Hei Du kan sjekke ut denne linken om det kan hjelpe noe... https://www.offshoreonly.com/forums/formula/185778-volvo-penta-dpx-drive-removal-service.html The u-joints should be good for quite a few hours without re-greasing. There are no zerk fittings, so if the joints feel too free, they have to be disassembled and greased by hand. Start by removing the cover plate at the top of the transom assembly (4 philips screws). Remove the helmet at the top of the drive (2 bolts - use a 5/16" allen/Bondhus driver). Remove both forward and aft steering ram pins by straightening the cotter pins. Keep track of any washers/spacers. Do the same thing for the aft end of the trim rams. Take off the back cover, remove the cotter pin on the shift cable nut and disengage it from the lower bellcrank. Loosen the 10mm bolt on the shift cable retainer (front side of the drive), and pivot the retainer up to release the cable. Using a 9/32" socket, loosen the hose clamps on the exhaust bellows (if you have Captains Call), the water inlet hose, and the u-joint bellows. (You'll need a pretty long extension.) Place a drive jack under the drive, and remove the two trim pivot pin retaining bolts on the transom assembly (6mm, I think). Using a soft punch or bar, tap the pivot pins inwards until they clear the transom assembly, and the drive should come off. Hope I didn't miss anything.... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Første gang jeg har hørt om dette drevet. Leser at det er et «High Speed» drev. Hvor utbredt er det? Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 25.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 Det er ikke så vanleg. Blir stort sett brukt på hastighet over 40 knop. Meiner motor/drev i min båt ble kjøpt av Hydrolift som solgte 2 lomplette demopakker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.