Jump to content

Kombinere LIFEPO4 med blybatteri

TommyJ

Recommended Posts

Holder på å renovere en 18 fots Rana båt. Denne har jeg tenkt å ha en baugmontert el motor på , i tillegg blir det dieselvarmer , kartplottere , radio og div annet som ikke trekker så mye strøm. Kommer også til å ha en juksamaskin på denne , juksamaskin og el motor blir ikke brukt samtidig. Motoren er en 2016 Yamaha 130hk , i følge Yamaha lader denne på 35A , usikker på ladespenningen.

Tanken er å ha ladeledning fra motor inn på et  bly startbatteri ( biltema ? ) , for så å koble et LIFEPO4 batteri i paralell for forbruk med et skillerele mellom start og forbruk. Et lite solcellepanel ( med regulator )  inn på startbatteriet ( sol 24/7 i nord....kanskje :) ) , god erfaring med dette på en annen båt med blybatteri iallefall. 

Har jo vært skeptisk til LIFEPO4 tidligere iom at båten kommer til å bli brukt fra ca februar/mars - oktober/november , altså måneder med fare for frost. Of frost er noe LIFEPO4 ikke liker , gjelder det kanskje bare max ladestrøm ? Iallefall så ser jeg Scanbatt har kommet med LIFEPO4 heat , beregner fror kuldegrader også , styrt av BMS. I en båt som min er jo vekt et tema av betydning

Vil mine tanker om dette opplegget fungere tilfredstillende eller er det noe jeg bør / kan / må forandre på ?

Kjenner ikke alle batterier. Ved tilslag av Yttrium i batteriet, slik Wilson gjør, tåler batteriene en del kulde. Les spec på ønsket batteri.

Flere leverandører opererer med 14;,6 volt ladespenning på Wilson. Med intern BMS, har du ikke kontroll på max/min spenning pr celle. Jeg ville sjekket om den interne BMS`n tar høyde for det. Uansett ville jeg ikke ladet med mer enn 14 volt, heller under.Sjekk batteri og sjekk aktuell ladespenning først.

Nyere Yamaha, les > 2000, i alle fall de jeg har sett, har en tendens til å ha ladespenning i det øverste skiktet. Har ikke vært uvanlig å se 14,8-14,9V på motor. Så det kan være greit å sjekke det på forhånd. Selve batteriene tåler å stå i kulde (etter spec) men liker ikke bruk under 0 grader. Det er nå kommet batterier på markedet med innbygd varmefolie som bruker ladestrømmen til å varme opp cellene. Jeg har spurt her på forumet om hva som faktisk skjer med batteriene i frost, om de kobler helt ut eller bare lever/tar imot «nødstrøm, men har ikke fått noe svar på det. Tanken min var selv å innstallere lithium så valget er vanskelig om jeg skal ha med eller uten varmefolie. 

Redigert

Så nå at du hadde sett også på Heat batteriene. Vanskelig valg det der :wink:

Redigert av Kjellg (see edit history)

Lithium trives godt i området -20 til +60, men ikke ved lading. Da gjelder 0- 60grader.  Om dynamoen din skal lade forbruk og Lithium så burde du montere en bb-lader som begrenser ladestrømmen(2000kr ish) eller rett og slett kutte ut ladning av lithium m/dynamoen, for dynamoen din blir ikke å takle det så godt.  Det finnes en regulator til solcelle som lar deg lade når det er over 0 grader, alt under så kutter den.  

Angående biltema batteri... Bytt dem ut :giggle: Møkk... 

Tønsberg84 skrev 4 minutter siden:

Lithium trives godt i området -20 til +60, men ikke ved lading. Da gjelder 0- 60grader.  Om dynamoen din skal lade forbruk og Lithium så burde du montere en bb-lader som begrenser ladestrømmen(2000kr ish) eller rett og slett kutte ut ladning av lithium m/dynamoen, for dynamoen din blir ikke å takle det så godt.  

Eller diode med 0;7 volt spenningsfall. Men å strupe dynamoen kan være lurt. Lithium brenner fort en dynamo.

BØstrøm skrev 3 minutter siden:

Eller diode med 0;7 volt spenningsfall. Men å strupe dynamoen kan være lurt. Lithium brenner fort en dynamo.

nja..:rolleyes: Eneste forskjellen er at float spenningen burde være mindre på Lithium enn Bly/syre..  Lithium er ikke så sensitivt at det blir ødelagt bare du lader det litt feil, kameraten min som har lithium har ikke kodet om sin lader når han byttet fra bly/syre, det samme med dynamoen. Alt har fungert helt topp! Skal sies at han har litt hyling i reima v/oppstart, det blir borte etter noen få minutter. 

Tønsberg84 skrev 11 minutter siden:

nja..:rolleyes: Eneste forskjellen er at float spenningen burde være mindre på Lithium enn Bly/syre..  Lithium er ikke så sensitivt at det blir ødelagt bare du lader det litt feil, kameraten min som har lithium har ikke kodet om sin lader når han byttet fra bly/syre, det samme med dynamoen. Alt har fungert helt topp! Skal sies at han har litt hyling i reima v/oppstart, det blir borte etter noen få minutter. 

Med så høye ladestrømmer som det kan bli med lithium,  så kan det være en fordel å ha softstart av dynamo. 

Ved lading av ett blybatteri, synker ladestrømmen etter kort tid etter oppstart, ved vanlig regulator på dynamoen. Ved Lithium er det nesten ingen motstand i batteriet, og mange/de fleste dynamoer vil brenne opp hvis de ikke har ekstern regulator som tar høyde for temp. På dynamoen. Skrikende dynamoreim er ikke bra, og når det gir seg etter kort tid, er det nok fordi blybatteriets indre motstand begrenser ladingen. Alikevel blir nok dynamoen for varm etter dette, pga Lihiumbatteriet. Det svelger alt det kan få til det er toppladet.

Istedenfor bb lader på ett lite system som her, ville jeg investert i en MC(max charge) regulator. Da har du kontroll på batteritemp, dynamotemp, og du kan stille ned max lading med « belt load manager»  Hvis dynamoen går varm, vil en slik regulator automatisk halvere ladestrømmen. Skjer det hver gang, stiller du belt load manager igjen, mener det er hakk av 7%, til du finner det systemet tåler.

Men jeg tenker innenbordsmotor. Kanskje er alt annerledes på utenbordsmotor. Det kan jeg lite om...

TommyJ skrev for 2 timer siden:

Ikke så enkelt dette her ser jeg , mye å ta hensyn til :) . BB lader , display og LIFEPO4 heat vil komme seg på en anseelig pris ser jeg 

Det ER kostbart å gå over til Lothium, men så er det nå slik at det siste på teknologifronten gjerne koster en del penger. For mange med litt  større anlegg det ikke unormalt med en investering på 50-100k for en full overgang. Det finnes de som sier det kan gjøres billigere, men ved å benytte tingene som er skissert ovenfor så får man noe som virker, passer sammen og vil vare lenge. 

Jeg har nok bruke bortimot 130 000;- men det er 2 dynamoer, 1000AH lithium, 2 laderegulatorer, ny Victron lader/inverter, remote batteryswitch, mosfet diode, vanlig Sterlingdiode, kabler, Batterimonitor,mm

For mindre båt synes jeg en diode som begrenser ladestrømmen med 0;7 volt til lithiumbatteriet får være overspenningsvernet. Manuell frakobling av Lithiumbatteriet som utladingsvern er kanskje risikabelt, men mener å ha lest at BMS der den er innebygget, kutter selv ved over eller underspenning. 

Jeg tror oppgitt ladespenning for Lithiumbatterier ofte er satt litt høyt, basert på det jeg har lest om batteriteknologien. Ved litt senking, til f.eks max 14 volt, eller enda lavere, har man antakelig batterier i sin levetid. 

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Jeg tror oppgitt ladespenning for Lithiumbatterier ofte er satt litt høyt, basert på det jeg har lest om batteriteknologien. Ved litt senking, til f.eks max 14 volt, eller enda lavere, har man antakelig batterier i sin levetid. 

Tror du er inne på noe vesentlig der. Som du også både sier og gjør så er det veldig viktig å ikke overlate noe til tilfeldighetene. Man bør ha kontroll på at fra A til Å uansett hvordan tingene er satt opp. Veldig viktig å oppdage med en gang noe hender, enten det er over/underspenning eller noe annet. Egentlig straks en variabel forandres.

Redigert av Kjellg (see edit history)
BØstrøm skrev On 20.12.2018 at 12.31:

Ved litt senking, til f.eks max 14 volt, eller enda lavere, har man antakelig batterier i sin levetid. 

Jeg håper da for all del, for trådstarters del, at dette ikke er tilfelle. Dette med bakgrunn i at anslått levetid for et IiFePO4-batteri er 5~10 år; der 10 er et høyt anslag, ettersom kapasiteten da vil være betydelig redusert.
Her er det noen viktige hensyn å ta. For det første må man sørge for å ha full kontroll på både ladespenning og ladestrøm. Ikke bare er lithiumbaserte batterier langt mer følsommere enn bly-/syrebatterier når det gjelder vilkårene for effektiv lading, de kan også ødelegges relativt raskt ved både for høye og lave spenninger. Dessuten har de svært dårlig evne til å regulere ladestrømmen, som dermed kan bli skadelig høy, både for batteri og generator.
Dernest - Alle lithiumbaserte batterier fungerer godt i kulde, men de må aldri lades i minusgrader. Da kan det skje en irreversibel danning av metallisk lithium. Riktignok tåler de en svært beskjeden ladestrøm, men 1~2A er vel ikke interessant i denne sammenhengen.
Så til generatoren. Enn så lenge er alle generatorer for båt og bil konstruert for å stå permanent tilkoblet et bly-/syrebatteri av en viss størrelse. Dvs. at avvik fra dette kan medføre helt andre spenninger enn det spec-en tilsier. Så, nok en gang: En regulator spesielt tiltenkt batteritypen er absolutt påkrevd, ellers vil man i praksis la tilfeldighetene råde. Tynne ledninger og slakk viftereim er ikke en fullgod regulator.
God jul!

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...