Jump to content

Enes 25, erfaringer?

bjorn.bjerke@online.no

Recommended Posts

Hei,

har nettopp skaffet meg en Enes 25 med Vetus Marine motor. Har noen erfaring med denne båttypen? Finner lite om den på nettet. Skulle vært artig å vite hvor mange som er produsert, når? forskjellige modeller osv.

Skulle også gjerne ha hatt kontakt med andre eiere av samme båttype for erfaringsutveksling.

Mvh

Bjørn A. Bjerke

Min Enes er fra 1979 og har en Yanmar 75hk fra 2012, går som en kule hvis den må. Renoverte båten etter at jeg kjøpte den av en bekjent som nå er gått bort. Har selvsagt hatt antydning til trefotsyken men ble kurert, tror nok denne båten blir i mitt eie til jeg tar frakken :-)

• 4 uker senere...

Hvor stor fart får du med den motoren?

Har en Enes 25 med Perkins 49 hk.Gearet har benevnelsen HBW 150-2.5R. Den gjør ikke er som max 5-6 knop på full rusing av motoren. Fra halv gass og opp blir det mest rusing og lite fart. Mener bestemt at det må gå an å få mer fart om jeg skifter propell, men har lite peiling selv på dette.

Er det noen som har gode råd på hvordan jeg kan få mer fart på båten uten å skifte motor?

• 2 uker senere...
Gonagaslas skrev On ‎16‎.‎01‎.‎2019 at 17.17:

Hvor stor fart får du med den motoren?

Har en Enes 25 med Perkins 49 hk.Gearet har benevnelsen HBW 150-2.5R. Den gjør ikke er som max 5-6 knop på full rusing av motoren. Fra halv gass og opp blir det mest rusing og lite fart. Mener bestemt at det må gå an å få mer fart om jeg skifter propell, men har lite peiling selv på dette.

Er det noen som har gode råd på hvordan jeg kan få mer fart på båten uten å skifte motor?

Med denne motoren så får jeg 14kn, og da er den ren og fin under og fulle tanker. Ja kona er også med :-). Det er turbo på motoren noe jeg angrer på i dag. Sjelden jeg drar på noe særlig men må av og til av hensyn til turboen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...