Jump to content

Hvor mye motstand trenger en dynamo for å starte lading


Okkaby

Recommended Posts

Har montert nye dynamo i båten, siden den gamle var avgått med døden.

Men fikk ikke noe lading med den nye heller.

Har jo montert nytt instrument panel, å der går kabel som normalt ville gå til ladelampe til et multi instrument, men temp/olje/lade og motor alarmlys.

På det gamle instrument panel, da var det ikke noen ladelampe originalt heller, men kabel gikk fra dynamo til en motstand(skyddsmotständ) og der ifra videre til diverse +12 på instrumenter, samt opp til en ladelampe på et evt flybridge panel, om en hadde det på båten(har ikke flybridge jeg)

Så lure på om der enkelt å greit er for lite motstand i dette nye multi instrument til og starte lading. Fikk ikke noe signal fra W til turteller heller. Noe som kanskje kan ha med mangel på lading å gjøre, eller? Er en spritt nye dynamo fra  gudbrandsdal trading på 75ah.  

Om det er for lite motstand, går det da å montere inn en motstand på kabel, eller?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Forsto ikke helt opplegget ditt, men det høres mer ut for at du har for stor motstand. Det som er ganske vanlig er en 12V ladelampe på 2 - 4W som tilsvarer en motstand på 72 - 32ohm .Så med en standard 47ohm 4W motstand (eller en 12V 4W glødelampe, ikke LED) korrekt innkoblet, burde ladingen starte.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er ikke noen ladelampe på nye panelet. Det er et instrument med 4x varsling. Temp/Olje/Volt/Engine

Der lyser Volt konstant når motor sviver. Kabel fra D+ går da til denne Volt, å volt meter(eget instrument) viser da kun ca 12,5V

Så derfor jeg mistenker at det ikke er nok motstand i Volt lyset. Samme som en kan få problemer om ladelampe er en LED pære.

Så hva gjør en da for å få nok motstand her? Kan en montere inn en motstand på ledning mellom D+ å instrument?

 

 

PS: Sjekket med multimeter på batteriet, å hadde kun 12,5V der også.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Instrumenter får pluss via tennings nøkkel. Men gikk jo ut ifra det var innebygget motstand i et sådan instrument, siden det skal ha samme funksjon som en ladelampe(Varsle ved mangel på lading) 

Men hvor selges det sådan motstand som er enkel å montere på ledning fra D+? Har Biltema noe sådan?

 

Å kan det ha noe med mangel på lading at ikke turteller vil starte heller?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Er en gammel TMD40A

Er komplett nytt panel, med nye instrumenter. Men kjøper ikke VP instrument panel til 20000kr hehe

Er kun en ledning som er mulig å bruke til D+ å det er den som går til Volt alarmlyset, altså skulle dette fungere på samme måte som en vanlig ladelampe, Men det gjør det tydeligvis ikke.

Alle andre ledninger er koblet mot de ting de skal styre.

nytt panle1.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
bellen skrev 4 minutter siden:

Ja.. Regner med at turteller får signal fra W på dynamoen. Da må dynamoen først produsere spenning for å få turteller til å virke. 

Var det jeg tenkte. Så da kommer nok den igang når ellers lading kommer igang. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 10 minutter siden:

Er kun en ledning som er mulig å bruke til D+ å det er den som går til Volt alarmlyset, altså skulle dette fungere på samme måte som en vanlig ladelampe, Men det gjør det tydeligvis ikke. 

 

Skulle den fungere som en vanlig ladelampe, måtte den være av en viss styrke, opp mot 4W. Det tviler jeg på at den er. Med for liten ladelampe (for få watt) starter ikke dynamoen å lade.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du har feil oppfatning om denne motstanden. Motstand eller ladelys er der for at dynamo ikke skal bli varm om du glemmer og slå av tenning når motor står stille. Samtidig får du lysvarsel om ladingen opphører. En dynamo starter ladingen uten motstand den,  direkte koblet mellom nøkkel og D+,,,,,,,men da kan det altså bli farlig varmt før den starter ladingen.  Derfor setter du i en pære på 2 til 4 watt mellom nøkkel og D + som Lars sa.  Svakere pære kan gi for høy motstand og og mindre strøm og ladingen vil kanskje ikke starte da D+ krever litt strøm i oppstarten. Koble så panelet til nøkkel.

Link to post
Kjellg skrev 8 minutter siden:

Kjører du pluss eller minus inn på D+? 

Har en mistanke til at det kanskje er feil polaritet.

Dynamoer lader som oftest uten at noe er koblet til D+, men du må gjerne opp i litt turtall da, slik at den blir «selvmagnetisert». 

Har koblet kabler på samme måte som på den gamle. Alt bort med gammel dynamo, som nok var fra motor var ny, og rett på med ny.

Det er da B+ på batteri via starter

Det er da B- som går til minus/motorblokk via temp alarm sensor, samt en kabel opp på gløde rele, som da bør være minus til dette.

Det er da D+ som går til dette Volt alarm lys, (hvor den på det gamle gikk til skyddsmotständ), samt det går en kabel fra D+ til til Start rele, som da bør være minus for dette.

Dette er basert på koblings skjema fra Volvo sin maual. Skal en følge ledninger rundt på motor, så må en igang med en større demontering av kjølesystemet++ da disse er trukket på en helt håpløs måte.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 30 minutter siden:

Det er da B+ på batteri via starter

Det er da B- som går til minus/motorblokk via temp alarm sensor, samt en kabel opp på gløde rele, som da bør være minus til dette.

Det er da D+ som går til dette Volt alarm lys, (hvor den på det gamle gikk til skyddsmotständ), samt det går en kabel fra D+ til til Start rele, som da bør være minus for dette.

 

B+ er grei. Den går fra dynamo til batteri via starter. Det er ganske vanlig.

B-  skal gå til batteri, om den går til motorblokk og så videre til batteri spiller ingen rolle. Det viktigste er at det er kontakt mellom B- og minus på batteri og ikke via noe annet. Skal ikke gå via verken gløding, sensor eller noe annet elektronikk. 

D+ skal ha spenning fra tenningslås eller noe annet med +12V. Om ikke så ta en ledning med ei 3-4w lyspære (ikke led) tilkoblet og koble på pluss på batteri og på dynamo på D+. Pæra skal da lyse når tenning skrus på og slukke om du starter motor og dynamo begynner å lade. 

 

Du kan sjekke ledning til D+ ved å koble denne fra dynamo, koble et multimeter med den røde pinnen på ledningen og den sorte på batteri minus, B- eller motorblokk. Du skal da måte batterispenning, normalt rundt 12V. NB, ikke start motor når du sjekker. 

 

Link to post
bellen skrev 25 minutter siden:

Skjønner egentlig lite av det du sier. Tilkoblingene på sensorene på blokken skal vel komme fra pluss, via instrumentene? Minus får dei igjennom blokken. D+ skal ha +12V fra tenningslåsen som gir spenning når tenningen er på, den skal ikke kobles via minus. 

 

En lampe skal ha plus og minus for å fungere. Sitter du inn en ladelampe. Så får den +12V fra tenningslåsen. Den får da minus fra D+ så lenge ikke dynamo lader. Når Dynamo lader, så får lampa +12V fra begge sider, å lyser da ikke lengre.

 

Å ikke alle sensorer får minus via blokka. Er en del som får minus via kabel. Feks oljetrykks sensor, den skal ha minus via kabel.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Eg forstår ærlig talt ikkje et kvekk at det du skriver, det henger ikkje på greip. Men det blir en annen sak. Hvor har du fått ideen om at dette multiinstrumentet skal kobles direkte til D+ ? Det høres meget rart ut

 

Og hvorfor i alle dager skal f.eks oljetykksensor ha minus via kabel? da har du feil giver for et 1  polt anlegg. Evt en oljetrykksensor med oljetrykksbryter som skal til ei lampe. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Cerberus skrev 5 minutter siden:

Eg forstår ærlig talt ikkje et kvekk at det du skriver, det henger ikkje på greip. Men det blir en annen sak. Hvor har du fått ideen om at dette multiinstrumentet skal kobles direkte til D+ ? Det høres meget rart ut

Om ikke varsel for manglende lading skal kobles på D+, hvor skal det i såfall kobles. Finnes liksom ingen andre plasser å koble dette. Dette varsel har jo samme funksjon som en ladelampe, det lyser når det er dårlig eller ingen lading.

Å når de som bygget nye panelet skriver alternator på ledningen fra dette, så bør det vel gå til dynamo.

 

Er litt overmaling på ene bildet, da yngste gutten lekte seg når det lå på border. 

Men på instrumentet står det voltage switch, å er da samme som panel bygger har skrevet alternator på.

Denne skal på samme måte som temp å olje alarm gå på når noe er gale(ingen lading) å dette vil den jo kun kunne vite via D+

multi.jpg

Wiring.jpg

Wiring1.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 18 minutter siden:

 

En lampe skal ha plus og minus for å fungere. Sitter du inn en ladelampe. Så får den +12V fra tenningslåsen. Den får da minus fra D+ så lenge ikke dynamo lader. Når Dynamo lader, så får lampa +12V fra begge sider, å lyser da ikke lengre.

 

Å ikke alle sensorer får minus via blokka. Er en del som får minus via kabel. Feks oljetrykks sensor, den skal ha minus via kabel.

Jeg skjønner godt hvordan en ladelampe fungerer, sliter mer med å forstå hvordan systemet ditt er koblet opp. Men en ting er hvertfall sikkert, noe er feil. Du kan jo prøve å starte opp motoren og deretter legge D+ direkte på pluss på batteri. 

At sensorene skal ha minus, betyr at sensorene er to-polt, og din motor er mest sansynlig ikke to-polt. 

Link to post
bellen skrev 2 minutter siden:

Om jeg tolker tegningene rett, så skal D+ inn på "F" på kontakt 22.

Ja og den gikk til denne motstand nr7. Nu er ikke nye panelet likt som Volvo sitt 33 år gamle panel. Men er som bildet lengre oppe viser.

Nye har da et instrument med ladelampe/varsels lampe for magel på lading. Dette vil da bli koblet på samme F, som da går til D+

Men lampa lyser sjøl om motor går, å volt måler viser ingen lading. Så da er det jeg mener det muligens er for lite motstand i denne lampen da den nok er LED. Men har nå funnet frem en ladelampe som lå fra et gammelt prosjekt. Så prøver å koble den i mellom å ser om det hjelper.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Cerberus skrev 1 minutt siden:

Denne lampen i instrumentet er et supplement til den originale motstanden eller lampa. Ikkje en erstatning. Den vil mao gi samme info som ei ladelampe men har ikkje samme funksjon.

Nu er det ikke noen motstand, siden det jo er nytt instrument panel. Så da er vi tilbake til at jeg mener det er for lite motstand, siden motstand nr 7 ikke er på nye panel. Så da burde en gammeldags ladelampe gjøre susen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...