Jump to content

Hvor mye motstand trenger en dynamo for å starte lading


Okkaby

Recommended Posts

Okkaby skrev 16 minutter siden:

Så da er vi tilbake til at jeg mener det er for lite motstand

 

Ikke for å pirke, men , du mener vel for MYE motstand? Et vanlig ladeproblem (systemer med ladelampe) er at det er for liten lampe (for lav watt-styrke), feks. 2W og da løses problemet for de fleste ved å bytte denne lampen ut med større lampe (større watt-styrke), feks. 4W. Og en 12V lampe på 4W har MINDRE motstand enn en 12V lampe på 2W.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tenkte jeg skulle prøve å måle litt idag.

Men fikk ikke start på noe. Hadde satt laderen over på start batteri igår, siden det var litt lite strøm på det, etter lengre tids mangel på lading.

Men denne fine 25ah lader fra Biltema som ble kjøpt inn i vår for å lade andre båten samt bil når det trengs. Ja den hadde sluttet å lade.

Den viste bare spenningen som var på batteriet. Så var ikke lenge den holdt nei. 

Kunne ikke få penger igjen heller. De måtte sende den inn til testing først. Så skulle de ringe når de hadde svar. Dette svar kunne de ha fått om de kobla dritten mo et gammelt batteri på utsiden. Men nei var ikke sådan det var.

 

Så nå er ny kjøpt fra lokal båtsjappa. Satser på Waeco er bedre merke enn BT.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Tror du skal gjøre som du sier, koble inn den andre ladelampen i parallell med instrumentet.. Då vil d+ får meir strøm te å starte lading og begge lamper slukke..

 

Når det er testet så kan du få tak i rette motstand å bytte den eksterne ladelampa med. 

 

 

PS. Grunnen til at startrele er koblet med B- til D+ er så enkelt at startmotor skal stoppe så fort lading er tilstede, uavhenging av om operatør holder nøkkel i ‘start’ position.

Redigert av Bergsholmen (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Bergsholmen skrev for 2 timer siden:

Tror du skal gjøre som du sier, koble inn den andre ladelampen i parallell med instrumentet.. Då vil d+ får meir strøm te å starte lading og begge lamper slukke..

 

Blir å prøve ut dette når jeg er hjemme fra juleferie ja. Nu er det pakke å på ferie i mårå:-)

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...