bellen Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Ok.. Så tegningene du la ved er altså originaltegningene fra Volvo? Du burde kansje nevnt det først Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 20.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 bellen skrev 7 minutter siden: Ok.. Så tegningene du la ved er altså originaltegningene fra Volvo? Du burde kansje nevnt det først Ja det volvo sitt 33 år gamle koblings skjema. Ser nok noe annerledes ut på dagens motorer. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 (redigert) Okkaby skrev 16 minutter siden: Så da er vi tilbake til at jeg mener det er for lite motstand Ikke for å pirke, men , du mener vel for MYE motstand? Et vanlig ladeproblem (systemer med ladelampe) er at det er for liten lampe (for lav watt-styrke), feks. 2W og da løses problemet for de fleste ved å bytte denne lampen ut med større lampe (større watt-styrke), feks. 4W. Og en 12V lampe på 4W har MINDRE motstand enn en 12V lampe på 2W. Redigert 20.Desember.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Men prøv nå først å start opp motoren og legg D+ direkte mot batteri ett lite sekund. Starter ikke laddingen da, så har du problem en annen plass. Sjekk også at ledningen fra D+ oppe ved panelet har kontakt med D+ ved dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 20.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Tar noen minutter å montere den ekstra ladelampe. Mye enklere enn å måtte ned å knekke ryggen på siden av motor(uten å komme bort i roterende reimer) Men blir nok først etter juleferien i DK, siden det nok ikke blir tid i morgen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
ozo Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Jeg antar at denne motstanden det er snakk om ligger i området 20~50 ohm, og at den dermed skal stå i parallell med evt. varselinstrumenter som gir mindre strømgjennomgang enn den tradisjonelle 4-watts pæra. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Det er nå en måte å sei det på. Det er ikkje for lite motstand men for lite strøm gjennom dioden. Men ja ei lampe eller motstand av størrelse nevnt over Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Det er det flere av oss mener, ja. Spørsmålet er ikke "Hvor mye motstand trenger en dynamo for å starte lading", som tittelen sier, men hvor lite. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Tenkte jeg skulle prøve å måle litt idag. Men fikk ikke start på noe. Hadde satt laderen over på start batteri igår, siden det var litt lite strøm på det, etter lengre tids mangel på lading. Men denne fine 25ah lader fra Biltema som ble kjøpt inn i vår for å lade andre båten samt bil når det trengs. Ja den hadde sluttet å lade. Den viste bare spenningen som var på batteriet. Så var ikke lenge den holdt nei. Kunne ikke få penger igjen heller. De måtte sende den inn til testing først. Så skulle de ringe når de hadde svar. Dette svar kunne de ha fått om de kobla dritten mo et gammelt batteri på utsiden. Men nei var ikke sådan det var. Så nå er ny kjøpt fra lokal båtsjappa. Satser på Waeco er bedre merke enn BT. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bergsholmen Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 (redigert) Tror du skal gjøre som du sier, koble inn den andre ladelampen i parallell med instrumentet.. Då vil d+ får meir strøm te å starte lading og begge lamper slukke.. Når det er testet så kan du få tak i rette motstand å bytte den eksterne ladelampa med. PS. Grunnen til at startrele er koblet med B- til D+ er så enkelt at startmotor skal stoppe så fort lading er tilstede, uavhenging av om operatør holder nøkkel i ‘start’ position. Redigert 21.Desember.2018 av Bergsholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Okkaby Svart 21.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Bergsholmen skrev for 2 timer siden: Tror du skal gjøre som du sier, koble inn den andre ladelampen i parallell med instrumentet.. Då vil d+ får meir strøm te å starte lading og begge lamper slukke.. Blir å prøve ut dette når jeg er hjemme fra juleferie ja. Nu er det pakke å på ferie i mårå:-) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Arvid_A Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 Hei! På linken nedenfor finner du Ingars utmerkede beskrivelse av dynamo og lading. Veldig kjekt å ha som bakgrunnskunnskap! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 Aller helst skulle du fått fullstendig kontroll på alle kabler og koblinger og kanskje fått noen kyndige til å hjelpe deg, for bare en liten feilkobling så er hele diodebroa svidd rett av. Og akkurat det er forferdelig fort gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.