JUL
-morten- skrev On 21.12.2018 at 10.28:Har du tenkt å bruke mellomaksling å koble til drev? da må det kanskje reduksjon til også? hvilket turtall har den motoren?
Dette har jeg ikke avklart enda, jeg har satt det opp på lista over uavklarte spørsmål i andre innlegg. Tenkte i utgangspunktet å koble meg på drevet som står i båten nå (volvo penta 280). Motoren har et turtall på 1800 rpm.
Mulligan skrev On 21.12.2018 at 10.31:
Båten er bygget på Føynland i Nøtterøy kommune ved Vestfjordens Båtbyggeri av Preben Jansen.
Båten kunne leveres bygget i mahogny eller GRP.
De som kjennetegner begge er at de er ekstremt lettplanende. Men også meget markant planingsterskel.
Med 135 Mercruiser (som var det eneste den ble levert med) gikk den som ei kule. Tviler vel litt på om 80 hk. får den over knekken.
Det hadde vært gøy om det ble planing, men ser at det kan bli vanskelig. I utgangspunktet hadde jeg tenkt en sjekte, men fant ut at ingen sjekte kom inn i garasjen, så det måtte bli et planende skrog. Planing med batteridrift gir kun en 30 min brukstid mot 12 timer i lav fart.
larsern6 skrev On 21.12.2018 at 18.36:I love it! Denne skal det følges med på :)
Fikk du dette til en veldig fordelaktig pris, eller har det blitt så billig nå? Hadde jo blitt skikkelig rekkevidde i en snekke med dette oppsettet.
Det er absolutt ikke blitt billig med slikt utstyr til båt enda. Jeg mener at prisene er hinsides når man skal ha noe batterielektrisk til båt. Jeg kjøpte oppsettet fra en på Finn som tidligere hadde drevet elbåt AS. Link til Finn annonse i første innlegg. Her er link til motoren https://www.torqeedo.com/en/products/inboards/deep-blue-40-80i-1800/M-3301-00.html
Sammenlignet med hva jeg betalte er dette helt vilt. i tillegg kommer batteriet som de priser til rundt 150 000.
Man kan altså kjøpe en ny Nissan leaf og ta batterier og motor fra den. Da har man større batteri og motor, i tillegg får du med en bil på kjøpet. Kjøper man brukte batterier og motor fra elbiler kommer man langt med 50-100 tusen.
Båten kjøpte jeg for 5000