JUL
pipe skrev for 12 timer siden:Kult prosjekt og ett hårete mål å få den ferdig til sommeren.
Skal ikke si det går men med innredningen også ute av båten så har du litt å henge fingrene i.
Uansett så syntes jeg slikt er moromt å følge med på så skal notere denne tråden
Det blir nok en testsesong dette for å se hva som funker og ikke. En gang må det testes uansett, så må få noe på plass til sommeren for test så får jeg heller ta utbedringer neste vinter.
ivar skrev for 9 timer siden:
her vil det vel hjelpe på at el motoren har momentet helt fra bunn...?
I tillegg vil nok trimflaps / smart tabs samt litt omtanke med vektfordeling hjelpe på
Ikke erfaring med Vestfjord 19 men har flere kompiser so har hatt 17 foteren. De var også lettfrevne, gikk jo helt fint med 40hk såvidt jeg husker, 27 knop ble det sagt (før gpsens tid så kan sikkert slå av etpar der for en kjenning)
Jeg står iallefall veldig fritt til å ha den vektfordeling jeg ønsker med tanke på plassering av batterier. Det er to batterier og de veier 150 kg hver.
Cerberus skrev for 9 timer siden:Det som er heilt sikkert er at med bare 1800 omdr og drev med utveksling på 2.15 som de små firerne fra volvo hadde så vil det slett ikkje gå noe meir enn 10 knop.Propellhastigheten blir alt for lav så motoren vil ikkje få noe å jobbe med slik. Motoren har åpenbart greit med moment siden den gir så mange kw på så lavt turtall så et gir for å gire opp turtallet på drivakselen må til samt evt et drev med 1.61 eller aller helst et duoprop drev alt etter hva som blir mest hensiktsmessig eller tilgjengelig av gir. Har ikkje akkurat regnet på det
![]()
Tja, ja her er vi vel inne på et av kjernespørsmålene. Spesielt hvis planing skal være et alternativ. Jeg har ikke tenkt så mye på det enda. Det er ikke slik at drevet som står på båten nå må beholdes. Det ville nok vært mer hensiktsmessig med direkte drift slik at man fikk 1800 rpm ut på propellen. Ville da også vært mer effektivt og spart noe strøm(?).
Bårdp skrev 1 time siden:Du har nokk fått en 4p motor som blir helt feil til dette prosjektet. Sjekk om du ikke kan få byttet den til en 2p den vil gi deg 3600 RPM noe som vil passe med effekten du har og drevet.
Motorene leveres med 1200 og 1800 rpm for ikke planende og planende skrog fra Torqueedo. Da med direkte drift. Hvis jeg bruker drevet får jeg bare halvparten med utveksling på 2. altså 900 hvis jeg har skjønt dette riktig. Hadde motoren hatt færre poler og 3600 rpm hadde jeg fått 1800 ut med utveksling på 2. Jeg har da skjønt det som at 1800 rpm (eller mer?) er det jeg sikte på (for planing).
God jul folkens.
Cerberus: Du skriver at du ikke har regnet på dette, kan du sende meg til noen formelsider så kan jeg sitte å se litt på det mens ribba steker?