Bårdp Svart 31.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2018 Den aktuelle båten er vel ikke akkurat lagd for strak aksling og lav fart. Men klart snakker en om saktegående deplasementsbåter blir det jo en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 31.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2018 Har liten tro på å bygge om et slikt skrog til fast aksling, da må du ha ror for styring osv. hva med akselgjennomføring? et skrog uten tunnele vil få propellen i en litt ugunstig vinkel og i verste fall gå på trynet og for mye bæring bak Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
aileenll Svart 1.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2019 (redigert) JUL skrev On 21.12.2018 at 10.00: God morgen båtfolk! Dette blir en prosjektråd for ombygging av en Vestfjord 19 til elektrisk drift. Første del av tråden vil dreie seg om selve båten og riving/oppussing av denne før det på vå nk til utgått Finn annonse https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=96971151 Hva om du monterer hele pakka i høyden, omtrent slik som her. Så bruker reim og reimhjul til kraftoverføring. Da kan du velge rotasjonstall, med valg av diameter på reimhjula! Vektfordelingen i båten blir vel og, omtrent som med forbrenningsmotor. Redigert 1.Januar.2019 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
JUL Svart 2.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2019 Takk for innspill folkens. Det viser seg at det var nyttig med en prosjekttråd på båtplassen. Jeg har allerede fått noen synspunkter jeg ikke selv har tenkt på, og jeg får dokumentert fremdrift bedre enn hvis jeg ikke hadde hatt denne tråden :) Angående drift gjennom drev/aksel/gir/reimer/taljer så er min oppfatning at jo færre overføringer det er mellom motor og propell, jo mer effektivt er oppsettet. Dette gjelder spesielt i dette tilfeller med elektromotorer som har høy virkningsgrad over hele spekteret. For forbrenningsmotor kan jeg derimot gå med på at den vil ha fordel av gir, slik at den kan ligge på optimalt turtall oftere. Virkningsgraden på forbrenningsmotorer er i større grad påvirket av antall rpm enn hos elektromotorene. Dette kan forklare hvorfor man i tester med like båter oppnår bedre resultater med drev som Bård påpeker. Aileell: Snedig :) Bård har vel vært innom dette tidligere på første side, med gir for å få opp hastigheten. Utfordringen er som Bård påpeker at man får enda ett ledd inn i drivverket og flere ting som kan gå galt. Først girer man opp hastigheten med gir/reimer før den blir redusert i drevet igjen. Altså litt frem og tilbake som går ut over effektiviteten, men får noen bilder i hodet lignende Mad Max bilen som er ganske tøft da Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 2.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2019 Her har du en god pakke med batteri og motor, og noen tanker om hva du ønsker å oppnå. Litt usikker på om du helt har avklart fartsområdet ditt. Et skrog koster ikke mye, så jeg vil anbefale deg å finne et skrog som passer til det du ønsker å oppnå. Skal du gå seint, vil et deplasementsskrog med fast aksling være det beste. Om du skal gå i plan er normalt et planende skrog med drev mest effektivt. Å begynne å bygge om fra drev til aksling vil gi deg en løsning der ting ikke passer sammen. At du kan få det til å fungere rent praksisk, kan godt være, men det er alt for mange hensyn en skrogkonstruktør må ta, som du ikke vil klare å ta hensyn til og dermed vil sitte igjen med en dårligere løsning. Anbefaler derfor at du bruker drev om du vil benytte skroget du har nå. Skal du ha lav fart og fast aksling, finner du deg et annet skrog. At det er tap i et drev er riktig, men det er ingenting i forhold til de hydrodynamiske tapene du normalt har på et planende skrog med aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 2.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2019 Dette blir spennede å følge med på! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
alphaman Svart 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 hvordan går det med prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
Rs246 Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Hvordan endte det med denne ? :-) Spennende prosjekt ! Sitér dette innlegget Link to post
Jaytee Svart 7.September.2019 Link til dette innlegget Svart 7.September.2019 Ja hvordan er fremdriften? Jeg har selv ett lignende prosjekt med en Draco og en Think:)) En skade har gjort at jeg ikke får gjort noe om dagen. Så en velfungerende tråd hadde vært topp.Jeg er litt lei nord amerikanske EV forumer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.