Jump to content

Prosjekt elbåt vestfjord 19 fra 1975

JUL

Recommended Posts

Har liten tro på å bygge om et slikt skrog til fast aksling, da må du ha ror for styring osv.  hva med akselgjennomføring? et skrog uten tunnele vil få propellen i en litt ugunstig vinkel og i verste fall gå på trynet og for mye bæring bak

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

JUL skrev On 21.12.2018 at 10.00:

God morgen båtfolk! Dette blir en prosjektråd for ombygging av en Vestfjord 19 til elektrisk drift. Første del av tråden vil dreie seg om selve båten og riving/oppussing av denne før det på vå

nk til utgått Finn annonse https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=96971151

20181027_161639.jpg.24839b1ac28ab5c416b84ec6f5daf109.jpg

Hva om du monterer hele pakka i høyden, omtrent slik som her. Så bruker reim og reimhjul til kraftoverføring. Da kan du velge rotasjonstall, med valg av diameter på reimhjula! Vektfordelingen i båten blir vel og, omtrent som med forbrenningsmotor.

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Takk for innspill folkens. Det viser seg at det var nyttig med en prosjekttråd på båtplassen. Jeg har allerede fått noen synspunkter jeg ikke selv har tenkt på, og jeg får dokumentert fremdrift bedre enn hvis jeg ikke hadde hatt denne tråden :)

Angående drift gjennom drev/aksel/gir/reimer/taljer så er min oppfatning  at jo færre overføringer det er mellom motor og propell, jo mer effektivt er oppsettet. Dette gjelder spesielt i dette tilfeller med elektromotorer som har høy virkningsgrad over hele spekteret. For forbrenningsmotor kan jeg derimot gå med på at den vil ha fordel av gir, slik at den kan ligge på optimalt turtall oftere. Virkningsgraden på forbrenningsmotorer er i større grad påvirket av antall rpm enn hos elektromotorene. Dette kan forklare hvorfor man i tester med like båter oppnår bedre resultater med drev som Bård påpeker.

Aileell: Snedig :) Bård har vel vært innom dette tidligere på første side, med gir for å få opp hastigheten. Utfordringen er som Bård påpeker at man får enda ett ledd inn i drivverket og flere ting som kan gå galt. Først girer man opp hastigheten med gir/reimer før den blir redusert i drevet igjen. Altså litt frem og tilbake som går ut over effektiviteten, men får noen bilder i hodet lignende Mad Max bilen som er ganske tøft da :giggle:

Her har du en god pakke med batteri og motor, og noen tanker om hva du ønsker å oppnå. Litt usikker på om du helt har avklart fartsområdet ditt. Et skrog koster ikke mye, så jeg vil anbefale deg å finne et skrog som passer til det du ønsker å oppnå. Skal du gå seint, vil et deplasementsskrog med fast aksling være det beste. Om du skal gå i plan er normalt et planende skrog med drev mest effektivt.

Å begynne å bygge om fra drev til aksling vil gi deg en løsning der ting ikke passer sammen. At du kan få det til å fungere rent praksisk, kan godt være, men det er alt for mange hensyn en skrogkonstruktør må ta, som du ikke vil klare å ta hensyn til og dermed vil sitte igjen med en dårligere løsning. Anbefaler derfor at du bruker drev om du vil benytte skroget du har nå. Skal du ha lav fart og fast aksling, finner du deg et annet skrog. At det er tap i et drev er riktig, men det er ingenting i forhold til de hydrodynamiske tapene du normalt har på et planende skrog med aksling.

• 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...