Jump to content

Kullos-forgiftning av gass/spritbrennere?


sebba2

Recommended Posts

Hei..

Wallasen er ute av drift, og den skal ikke byttes før til våren, og jeg har div. sprit og gassbrennere/kokeapparater liggende, I tilleg til en fastmontert koketopp som går på gass I byssa. Hva brenner reinest/med minst "eksos"? Hva brenner "tørrest" for å unngå den voldsomme Duggen på rutene?

Vil personlig tro rødspriten hvis den er vannet ut litt, men er ingen ekspert på dette. Gjelder en lukket cabincruiser med bra ventilasjon.

Hvor mye av denne eksosen skal det til for å få "cO-forgiftning"? Har brukt båten masse og brukt koketoppen til oppvarming, og hatt døra på gløtt

for å få litt frisk luft I tillegg, og det har fungert fint så langt (naturligvis ikke om nettene), og har ikke blitt ør/svimmel eller liknende...

 

Kan og legge til at jeg har gass-alarm I båten..

Redigert av sebba2 (see edit history)

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

Kjøp deg en kullos-/CO-alarm, den jeg linker til koster bare 249kr. En rimelig investering for litt mer trygghet, både når du skal brenne åpne gassflammer/rødsprit og senere når du får byttet ut Wallasen.

 

Når det gjelder det siste, her er en mindre Wallas til salgs nær deg om du ønsker noe raskt og ikke ser vekk fra brukt. Kjenner eieren og har forstått at prisen er prutbar ved grei handel:wink:

Link to post

Takk for svar og tips folkens:yesnod: Da blir det gass fram til jeg har skaffet meg ny wallas e.l . Takk for finn-annonsen, men jeg vil nok ha en helt ny varmer. Evt oppgradere til dieselvarmer. Vet ikke om alarmen min tar CO-gass, men det sto at den skulle merke alt av gasser. Den var nokså lik den du linket, @Hakkannen. Måtte våren komme fort?

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
sebba2 skrev 1 time siden:

Vet ikke om alarmen min tar CO-gass, men det sto at den skulle merke alt av gasser.

 

Vil tro du finner en oversikt over gasser den registrerer på nettet hvis du søker med navn og modell på varsleren:wink: 

 

Hadde et aldri så lite uhell tidligere i høst der CO-alarmen varslet meg før det gikk galt (nå var det riktig nok ikke CO den varslet den gangen, men likevel; kan knapt få alarmer som dekker bredt nok om man er glad i helsa). Så nå har jeg minimum to alarmer av hver type, røyk, gass og CO, men så bor jeg i båten, da blir gjerne risikoen større totalt sett.

Link to post
sebba2 skrev for 9 timer siden:

Hei..

Wallasen er ute av drift, og den skal ikke byttes før til våren, 

 

Bella Falcon 26 ble i sin tid levert med Wallas 2400 varmer som standard. Er det den du har?

 

Ute av drift sier du. Hva er galt med den da? Det meste (alt) kan repareres på denne modellen, ingen problem.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Ja gass er skumle saker...

Er en wallas2400 ja.. Problemet er at den er montert I et sinnsykt lite skott ved siden av motorrommet og har verken hatt tid eller energi til å prøve å få den ut. På bryterpanelet kan man skru den på, vifta går på og det kommer lys og, men den tenner ikke. Er masse parafin på tanken og. Har vært sånn lenge...

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

Under benken på babord side er det en større luke/ventil:

image.png.475d1c4fce237e83b8a372b056cfe3ad.png

 

Skru av denne og du vil komme til festeboltene for Wallas'en

image.png.85cf5740bb1e0492b7ad5d2755d9a799.png

 

Løsne slangene først, deretter de 2 festeboltene. Vipp ut apparatet i nedkant med ca 1cm, og du løfter den ned i rommet som du kommer til gjennom luken i høyre kant.

 

Dette er delene du skal skifte:

360100.jpg

 og her leser du hvordan du skal skifte de:

http://old.maritim.no/maritim/pdf/skifteavservicesettvarmer.pdf

 

Og delene koster nesten ingenting. Vet ikke om det er innafor med egne priser her, så sendt meg en IM.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Trådstarter: Hvis du har god oksygentilgang ved forbrenningen vil det produseres mest CO2-gass og lite CO-gass. Hvis du brenner 1 liter sprit, vil forbrenningen bruke alt oksygen i 6 kubikkmeter luft. Etterhvert som oksygeninnholdet i luften går ned, vil apparatet begynne å sote og produsere CO.

 

Du skriver at du har god lufting. Dersom formålet med brenningen er å varme opp luften i kabinen, vil jo lufting for å bli kvitt CO2 og CO og bringe inn oksygen, til en viss grad ta bort formålet med brenningen.

 

Bruk av åpen flamme for å varme opp inneluft er generelt en dårlig idé. Frittstående parafinovner er en uting. Ta heller på litt ekstra klær!

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Effekten du får av "åpen flamme oppvarming" er der og da for du må lufte så godt at type vanlig oppvarming av ett "rom" ikke vil fungere noe særlig. Så det blir i grunnen litt som å sitte ved ett bål. Varm på ene siden ;-)

 

Av alt jeg har prøvd syns jeg disse parafinovnene de selger definitivt gir mest varme for pengene, men du trenger også mye luft om skal bruke de innendørs. Men om du lufter godt og setter deg/dere nær nok så gir de god varme. Men de er litt store og uhåndterbare egentlig og uansett hvilken type brennstoff du bruker så blir det litt lukt. Beste jeg har funnet å brenne sålangt er tennvæske. Lett å få tak i, noen ganger billig og lukter lite, relativt sett. 

 

Dernest de små gassovnene som gløder opp i fronten og gir litt langstrålevarme. Varmer mye mindre enn de vanlige parafinovnene, men ifht størrelsen osv syns jeg de er kjekke. Lukter lite, om noe i det hele tatt, men lager mye fukt. 

 

Brenning av rødsprit gir meg skallebank og svir i øynene så det forholder jeg meg knapt til. 

----

Jeg hadde kjøpt meg parafinovn og en genser. Om parafinovnen er vanskelig å plassere i båten hadde jeg kjøpt meg en gassovn og enda tjukkere genser pluss lute ;-)

Link to post
Guest Avmønstret#
sebba2 skrev for 1 time siden:

Ja, men jeg var ute etter  å vite hvilket av disse materialene som produserer MEST dritt når det blir forbrent

 

Jeg vil gjette at de som kan dette vil si at forbrenning som gir xxxx watt varme gir ganske likt med xx gram CO2 men at eventuelle forskjeller er marginale og har null betydning. Innendørs åpen flamme er uansett "no- go" mtp oppvarming. 

 

Ifht fukt og lukt har du fått greie svar syns jeg. Men bruk søkefeltet, det var noen som regnet ut fukt ifht varme på ulike drivstoff her tidligere. 

Link to post
Roger jo skrev On 22.12.2018 at 10.31:

Det er når flammen får GULE/ORANSJE  topper en har dårlig forbrenning, og en  begynner å  få CO2 og CO.

Tegn på at luftspaltene gror igjen , demontere og rengjør  brenneren.

Et perfekt Gassbluss. 

image.png.0a3682e1ce7c86ea8af228895fba3713.png

Ved perfekt forbrenning produseres det stort sett CO2 og vann, men jeg vil tro det er vanskelig å få opp temperaturen i båten uten å lokke igjen så mye at lufttilførselen blir for dårlig.

Link to post

Nå er åpen flamme i et rom en dårlig måte å fyre på .

SIKKER HVERDAG

Følg med under bruk
Sørg for god ventilasjon og vær alltid til stede i rom der du bruker gassovn og andre gassapparater. Gassapparater stiller også krav til størrelsen på rommet de skal brukes i. Disse kravene skal være beskrevet på apparatet.
Pass på kullosen
Et propandrevet kjøleskap kan kvele deg dersom brenneren ikke får nok luft. Dårlig forbrenning kan føre til kullosforgiftning. Det skumle med kullos er at du gradvis vil bli trett og sliten, og etter hvert ute av stand til å håndtere situasjonen før du blir kvalt.

Derfor er lokket forbrenning det beste.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...