Jump to content

Landstrøm

Ole73

Recommended Posts

Med mindre du er elektrikker eller vil leie en, så må du kjøpe et plug and play landstrømopplegg. 

Jeg montere det selv i seilbåten på 30 fot. Kjøpte C-tec, men jeg tror de har slutta med det. Alle er bygd opp etter samme prinsipp, men de kan skjelde brukes om en annen pga ulike kontakter.

Egentlig ganske greit å bygge opp. 

Planlegg, tegn opp og mål avstander før du handler. 

Koster en del kroner for kablene. 

Jeg har en stor pakke, egen kurs for vv-bereder og en for lading så jeg kan styre det direkte fra skapet. 

Ellers har jeg 4-5 kontaktpunkt. ( dro på litt siden jeg bodde i båten) 

lurt å plassere et par sentrale kontakter så du senere slipper å la løse ledninger til vifteovn etc ligge på kryss og tvers. Samme med mobillading, TV etc etc. 

Jeg har mao minst to kontakter nede ved gulvet. 

Igjen, tegn opp båten og planlegg? 

Husk at kabel skal trekkes rundt omkring også. 

Inntaket for landstrøm er det greit å tenke litt over hvor du plasserer. 

Helst skal det ikke være i veien for ferdsel, kabelen skal gjerne ligge trygde så den ikke faller i sjøen eller at du tråkker på den, ruller og du sklir på vannet. 

Det må ideelt sett stå i ly av regn etc. Og jo nærmere sikringsskapet, innenfor standardlengde, jo billigere blir det. ? 

Ole73 skrev On 21.12.2018 at 21.20:

Jeg pusser opp en Diana 700, å lurer på hvordan dere andre har lagt opp landstrøm ?

Hadde en Diana700 tidlig på åtti-tallet, mener det var i 81.Var byggenummer 8.  Kjøpte den ny hos Diana Boats på Moi Moner (Fevik). Båten var komplett m/ Yanmar 22,5 hk (sjøvannskjølt), kjøleskap, kokeapparat, extra ileggsputer ++ div. Kostet den gang ny kr. 99.500.-. Ypperlig båt. Hadde denne i mange år uten noen slags problem. Ei av de beste snekkene jeg har hatt. 

Redigert av LM 605 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...