.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Jon-Kåre skrev On 29.12.2018 at 10.19:Da er saken løst ved at Cabo fritid Steinkjer kjøper en https://www.ravnsgarage.no/hyd-jack-plate-4-setback-hd-ultra-max-300-hp- med instrument og giver samt løfteøye for evinrude e-tec. Om dette ikke vil funke så skulle jeg tro at et salg av motor og denne heisen ville gi meg kapital til å kjøpe en motor med xl lengde. Men prøver med liften først. Veldig fornøyd med kunde behandlingen jeg har fått hos Cabo fritid og kan varmt anbefale de til andre som vurderer kjøp av båt eller annet de har https://www.cabo.no/cabo-fritid-steinkjer/
Kom ikke over denne tråden før nå, men kan kanskje helle litt malurt i begeret nå i stedet for at skuffelsen blir stor etter uker med venting og oppgiring... (Sorry, men har rett og slett ikke noen bedre nyheter å komme med).
Jeg har en slik 4" motorheis fra Bobs. Dog den manuelle varianten, men bortsett fra selve den hydrauliske sylinderen er heisene identiske. Dette er solide og fine saker, men de er laget for å løfte motoren, og ikke senke den. Ok, hvis motorhøyde er lik med heisen i laveste posisjon, så vil selve setbacket utligne litt/bringe motor/propell dypere i vannet. (Eller rettere sagt: Vannet er høyere jo lenger bak akterspeilet man kommer). Tommelfingerregelen er vel 1" dypere per 12" setback. Den dårlige nyheten er at disse liftene fra Bobs har faktorert inn dette, og hullene i motorplaten er hevet i forhold til hullene som ligger mot akterspeilet.
Som du ser vil motoren havne ca en 1" høyere (- setbackeffekten som kanskje utgjør 1/3") enn hva den ville vært direkte montert på skrog. Desverre tror jeg du må se på andre løsninger på problemet. For all del: Det går an å borre nye hull i platen som motoren festes til, men det blir også litt arbeid og må være omtrent 100% for å unngå skjevheter. Ikke bare bare på 1 cm rustfritt.
Du kan jo høre med Ravns Garage om du kan få kansellert ordren på motorheisen og heller byttet i en Mercury Revolution 4 propell. Jeg skal ikke garantere noe, men tror kanskje denne propellen vil ha nok bit og grep til så høy montasje. Den beste løsningen er nok å bytte til motor med XL-stamme, men hvis det funker greit med propellbytte, så er er man spart for en god del knot med salg/logistikk/montasje osv.