PiperBill Startet 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Desember.2018 Jeg må bestiller ny filter til en Dahl Baldwin forfilter med vannutskiller. Brukte 30 mikron filter i fjor men ser at det finnes også i 10 og 20 mikron. Kan det være fornuftig å bruke finere filter en 30 mikron? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Typisk ufornuftig, om ikke instruksjonsboken sier noe annet. Du har vel et finfilter som skal ta de minste partiklene? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 30 micron er vel det som er brukt i 99% av tilfellene i forrfilter. Jeg kan ikke se noen grunn til å gå for noe finere enn det, om det ikke står noe annet i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 24.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Da holder det med 30. Hvor mange reserve filtre bør man ha tilgjengelige i båtsesongen? Ha bare pleid å ha en i reserve men tror jeg skal kjøpe et par ekstra nå jeg først bestiller. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kjellg Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Bruker selv 30 micron og har aldri sett at det kommer dritt fram til finfilteret. 1 i reserve ser jeg på som påkrevd, man vet jo aldri ;) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Skal du kunne se partikler under 30 my, må du ha sterke briller. Det var en fleip. Hvor mange, kommer an på hvor du fyller, og hvor mange motortimer. Hulda har etter siste telling 3 i reserve. Da regner jeg ikke med å fylle i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Sikkert noe som ler nå, men jeg bruker 2 micron forfilter. Det holder greit en sesong for min del med forbruk på ca 700-1000 liter diesel. God jul Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Linea skrev 41 minutter siden: Sikkert noe som ler nå, men jeg bruker 2 micron forfilter. Det holder greit en sesong for min del med forbruk på ca 700-1000 liter diesel. God jul 2 micron? Ikke 20 altså? Du har jo i realiteten kun finfilter da. Trenger vel heller aldri å skifte finfilteret på motoren, siden det aldri kommer skit dit. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Forfilter eller grovfilter er greit da det også beskytter fødepumpa. Men for fint grovfilter kan også slite på fødepumpa. Grovfilter sitter normalt på vakumsiden i systemet og blir det tett så tvinges menbran ned av kamaksel enten pumpa får diesel eller ei. Resultatet kan bli at ventil i fødepumpa eller membran blir ødelagt om den stadig jobber under stort vakuum. På trykksiden sitter finfilter, men om det går tett så skader ikke det fødepumpa. Da blir bare membran stående nede da det er returfjæra som presser den opp igjen, og ingen kam som tvinger den opp. Tid for julemiddag så god jul Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 (redigert) Hulda skrev for 3 timer siden: Skal du kunne se partikler under 30 my, må du ha sterke briller. Det var en fleip. Hvor mange, kommer an på hvor du fyller, og hvor mange motortimer. Hulda har etter siste telling 3 i reserve. Da regner jeg ikke med å fylle i Sverige. Du har selvsagt som alltid rett Litt dårlig med ord men det jeg mente var at jeg ikke kan se noe belegg på finfilteret Kjøpte noen Racor kopier fra kina som ser ut til å fungere utmerket. Så nå har jeg sikkert 8 stykker liggende til prisen av 1 eller 2 i Norge. Finfilteret er originalt. Redigert 24.Desember.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 @Kjellg, bare måtte. God Jul. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Hulda skrev 55 minutter siden: @Kjellg, bare måtte. God Jul. Den er grei Bare, vent - jeg er god til å ta igjen God Jul til deg også! Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Nei gutter, ta dere en skarp en no. Ny dag imorgen, håper æ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Martine29f skrev 1 time siden: Nei gutter, ta dere en skarp en no. Ny dag imorgen, håper æ?? Ingen fare, @Kjellg og jeg er gamle kompiser, tåler en fleip. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Bellen. Bytter på motor hvert 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 Her byttes hvert 4 år, og sølvklumpen svikter aldri yanmar 4 lh dte, timer 7700. Bank i bordet?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 For noen ikke skal bli forledet. Hvor lenge et filter holder, er direkte avhengig av hvor ren dieselen er. Den gangen Hulda fylte diesel i Halvorshavn, holdt en filtersats i 8 år. En fylling på Styrsö, filteret potte tett etter 30 motortimer. Hvilken type motor som sitter i båten er irrelevant i denne sammenhenge. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 Jo da vi skjønner da det vettu.....?? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 Hulda skrev for 6 timer siden: For noen ikke skal bli forledet. Hvor lenge et filter holder, er direkte avhengig av hvor ren dieselen er. Den gangen Hulda fylte diesel i Halvorshavn, holdt en filtersats i 8 år. En fylling på Styrsö, filteret potte tett etter 30 motortimer. Hvilken type motor som sitter i båten er irrelevant i denne sammenhenge. Heilt rett, men storleiken på motor har sjølvsagt mykje å sei. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 Fjordgubbe skrev 11 minutter siden: Heilt rett, men storleiken på motor har sjølvsagt mykje å sei. For å være spissfindig så er det gjennomstrømmingen som er avgjørende. Det er forskjell på hvor mye som går i retur til tanken i tillegg til selve forbruket, så i praksis kan en liten motor ha mere gjennomstrømming en en stor en. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 Nå har ikke motoren til Hulda vokst nevneverdig mellom Halvorshavn og Styrsö. Har jeg tolket argumentasjonen korrekt? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Nå har ikke motoren til Hulda vokst nevneverdig mellom Halvorshavn og Styrsö. Har jeg tolket argumentasjonen korrekt? :-) Korrekt herr Hulda, korrekt! Men forsiktig med rødvin, motorer har en tendens til å bli større og kraftigere da Redigert 25.Desember.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Skulle bestille nye Fleetguard forfilter i går og forhandler hadde bare 10 mikron. Blei litt skeptisk da eg har 10 mikron filter på motor Cummins 5,9 bta 330 hk. Så fant eg denne tråden og da blir det vel bare og droppe det ? Blir gjennomstrømmingen dårligere også ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Gullfisk Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Vil anta at max flow blir mindre, men fant aldri noe data på det på mitt Racor FG5oo. Kjørte forøvrig med 2 micron filter på TMD40, 124hk. Skiftet filter på motor hvert 2. år. Tanken var at jeg heller ville bytte forfilter om det kom møkk, da dette kunne byttes på under 2 minutter. Hadde alltid 3-6 filter ombord, men tettet seg aldri hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Jeg kjøre 10 micron på begge, Både på FG500 og på Yanmarn. Setter inn nytt når båten går på vannet og før sommer ferien. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.