Jump to content

10, 20 eller 30 mikron diesel forfiter?

PiperBill

Recommended Posts

Forfilter eller grovfilter er greit da det også beskytter fødepumpa. Men for fint grovfilter kan også slite på fødepumpa. Grovfilter sitter normalt på vakumsiden i systemet og blir det tett så tvinges menbran ned av kamaksel enten pumpa får diesel eller ei. Resultatet kan bli at ventil i fødepumpa eller membran blir ødelagt om den stadig jobber under stort vakuum. På trykksiden sitter finfilter, men om det går tett så skader ikke det fødepumpa. Da blir bare membran stående nede da det er returfjæra som presser den opp igjen, og ingen kam som tvinger den opp.                                                             Tid for julemiddag så god jul :smiley:

Hulda skrev for 3 timer siden:

Skal du kunne se partikler under 30 my, må du ha sterke briller. Det var en fleip. Hvor mange, kommer an på hvor du fyller, og hvor mange motortimer. Hulda har etter siste telling 3 i reserve. Da regner jeg ikke med å fylle i Sverige.

Du har selvsagt som alltid rett :yesnod:

Litt dårlig med ord men det jeg mente var at jeg ikke kan se noe belegg på finfilteret :thumbsup:

Kjøpte noen Racor kopier fra kina som ser ut til å fungere utmerket. Så nå har jeg sikkert 8 stykker liggende til prisen av 1 eller 2 i Norge. Finfilteret er originalt. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Hulda skrev for 6 timer siden:

For noen ikke skal bli forledet. Hvor lenge et filter holder, er direkte avhengig av hvor ren dieselen er. Den gangen Hulda fylte diesel i Halvorshavn, holdt en filtersats i 8 år. En fylling på Styrsö, filteret potte tett etter 30 motortimer. Hvilken type motor som sitter i båten er irrelevant i denne sammenhenge.

Heilt rett, men storleiken på motor har sjølvsagt mykje å sei.

• 5 måneder senere...

Vil anta at max flow blir mindre, men fant aldri noe data på det på mitt Racor FG5oo. Kjørte forøvrig med 2 micron filter på TMD40, 124hk. Skiftet filter på motor hvert 2. år. Tanken var at jeg heller ville bytte forfilter om det kom møkk, da dette kunne byttes på under 2 minutter. Hadde alltid 3-6 filter ombord, men tettet seg aldri hos meg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...