Jump to content

Hjelp til valg av kartplotter med ekkolodd til 17 fot åpen båt.

JoachimogMalene

Recommended Posts

Hei. Kjøpte i sommer en sessa key largo 17.

Denne hadde ikke ekkolodd eller lignende. Kjente jeg savnet det og tenker nå å kjøpe en kartplotter med ekkolodd. Men

det finnes jo alt mulig å velge i. Hvilken størrelse passer i en slik båt. Blir 9 tommer for stort? 

Takker for alle innspill da jeg er helt ukjent med kartplottere. 

Mvh Joachim

CF2B1F48-4E3F-40AD-8EF3-0345E759A054.jpeg

Redigert av JoachimogMalene (see edit history)

Nå med båtførerbevis

Jeg har ekkolodd på IPaden, navionics har modul som går på Bluetooth. Det gjør at andre i båten kan se på egen padde/telefon. Det finnes og sprut/vannsikkert deksel til padder

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Enig. Du bør absolutt ha noe som er vanntett og fastmontert i en slik båt. Eneste som duger når du gir på litt og båten slår litt i sjøen. Og er vel ikke så enkelt med ekkolodd på iPad? Sjekk ut Humminbird, har god erfaring med ekkolodd/plotter derfra. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Rolf skrev 30 minutter siden:

Enig. Du bør absolutt ha noe som er vanntett og fastmontert i en slik båt. Eneste som duger når du gir på litt og båten slår litt i sjøen. Og er vel ikke så enkelt med ekkolodd på iPad? Sjekk ut Humminbird, har god erfaring med ekkolodd/plotter derfra. 

Ekkoloddet som navionics har til iPaden/iPhone og som og går på andre nettbrett er ikke noe dårlig lodd. Ei heller IPad med et skikkelig ram stativ. Er båten åpen bør man og ha noe som er sprutsikkert. Et USB utakk for lading er nok heller ikke dumt. Har man IPad eller annet brett er dette rimeligste veien til et fullverdig alternativ

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

En liten praktisk detalj; i en slik åpen båt kan det være greit at plotteren er lett å ta med seg. Humminbird var tidligere den eneste som hadde en slik «hurtigbrakett», dvs klem-inn, løft-opp. Helt uten å fikle med skruknotter og kabler. Kan se ut som Dragonfly har noe lignende, ville undersøkt det. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Generelt, så stor skjerm som mulig begrenset av plass og økonomi.

Selv landet jeg på Garmin echomap plus 72CV. Denne har ikke sideview mulighet på ekkolodd. Er enkel å ta ut/inn av holder for å ta med hjem.

Kombinerer touch-skjerm og knapper. Knapper er greit å ha hvis det er urolig sjø når plotter/ekkolodd må betjenes.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg ville hørt litt rundt med forhandlere om de hadde noe de ville bli kvitt som feks en demo model i disse vinter tider.
5" eller 7" er stort nok i den båten.
Når det gjelder merke så spiller det ikke noe særlig rolle om du velger ett kjent merke.
Selv om du for festet og sprut sikkret ett nettbrett er det ikke lett å lese en slik skjerm i sollyset på en åpen båt

Redigert av pipe (see edit history)
Guest knerten67
Jens_P skrev On ‎26‎.‎12‎.‎2018 at 15.46:

Generelt, så stor skjerm som mulig begrenset av plass og økonomi.

Selv landet jeg på Garmin echomap plus 72CV. Denne har ikke sideview mulighet på ekkolodd. Er enkel å ta ut/inn av holder for å ta med hjem.

Kombinerer touch-skjerm og knapper. Knapper er greit å ha hvis det er urolig sjø når plotter/ekkolodd må betjenes.

De er en god ploter,har same selv.Er meget godt fornøyd med den.

Disponerer en båt (24 fot hurtiggående) med touchskjerm, og det er en utfordring å betjene når det humper litt. 

I min båt ( 20 fot hurtiggående) valgte eg bevist fysiske knapper. Mye enklere og betjene når kropp og båt beveger seg. Og ikkje minst med våte fingre eller hansker på vinteren. 

Endte opp med Garmin echomap chirp 72sv. Valgte Garmin fordi det er det eg "alltid" har brukt. 

Fjordland skrev for 2 timer siden:

Disponerer en båt (24 fot hurtiggående) med touchskjerm, og det er en utfordring å betjene når det humper litt. 

I min båt ( 20 fot hurtiggående) valgte eg bevist fysiske knapper. Mye enklere og betjene når kropp og båt beveger seg. Og ikkje minst med våte fingre eller hansker på vinteren. 

Endte opp med Garmin echomap chirp 72sv. Valgte Garmin fordi det er det eg "alltid" har brukt. 

Men da har jeg ett spørsmål om Garmin 72sv siden du har hurtigående båt. Garmin 72sv har en gps oppdaterings frekvens på 5Hz mot de litt dyrere som f.eks Garmin 722... som har 10Hz. Merker du noe til at plotteren ikke klarer å følge med i høy hastighet?

Skjærgårdsjeepen går 33knop, marsjfart 23-25, og aldri tenkt på at kartplottere går tregt. 

Min fars båt har en eldre Garmin, usikker på modell/oppdatering frekvens ( 12" kun touchskjerm) , den går 44knop, heller ikkje der har eg opplevd at kartplottere ikkje henger med. 

Forrige båten min hadde Garmin 420, Toppfart ca 40 knop, merket ikkje noe der heller. 

Redigert av Fjordland (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...