Jump to content

Edit History

Gudrun

Gudrun

Hadde en slik båt for mange år siden. Den var utstyrt med en 3 syl. BMW på 45hk. Utstyrt med hydraulisk omstyring på propellen. Usikker, men tror det var av type West Mekan. Passelig fart og forbruk når man ikke skal langt av gårde og eller lever av fiskeri.

Den rullet ganske mye ved sidesjø. En tyngre motor kunne kanskje hjulpet på akkurat det.

En annen hobbyfisker i nærområdet her hadde en 6syl. 115hk Perkins i samme type båt. Fikk noe bedre fart, men motoren var såpas stor den tok omtrent hele motorrommet..

Hvis du har tenkt å satse på å ha båten i en del år ville jeg søkt etter en nyere motor med større turtallsområde. Forden du har ligger vel mellom 700 og 2400 omdr.?

Du får god fart på helt sakte med den. Har du ikke omstyring og eller sluring må du koble inn og ut når du skal inntil blåser etc. Litt uheldig vind så blir det mye manøvrering, men det går jo, for all del.. Gjerne ikke helt uten grunn enkelte med slike motorer har skrudd tomgangsturtallet langt ned (under produsentens anbefaling)så motoren står omtrent og rister på tomgang. 

En annen ting er deletilgangen som sakte men sikkert vil avta på en motor som siste rullet ut fra Fordfabrikken rundt 1982.

Men er og spørsmål om penger her og... 

På den annen side: Du får et ganske bra forbruk med en 150hk. som du vurderer. Raser på med alle mulige utgifter ved motorbytte. Ikke bare å skifte motor. Lett for å glemme. 

  

 

Gudrun

Gudrun

Hadde en slik båt for mange år siden. Den var utstyrt med en 3 syl. BMW på 45hk. Utstyrt med hydraulisk omstyring på propellen. Usikker, men tror det var av type West Mekan. Passelig fart og forbruk når man ikke skal langt av gårde og eller lever av fiskeri.

Den rullet ganske mye ved sidesjø. En tyngre motor kunne kanskje hjulpet på akkurat det.

En annen hobbyfisker i nærområdet her hadde en 6syl. 115hk Perkins i samme type båt. Fikk noe bedre fart, men motoren var såpas stor den tok omtrent hele motorrommet..

Hvis du har tenkt å satse på å ha båten i en del år ville jeg søkt etter en nyere motor med større turtallsområde. Forden du har ligger vel mellom 700 og 2400 omdr.?

Du får god fart på helt sakte med den. Har du ikke omstyring og eller sluring må du koble inn og ut når du skal inntil blåser etc. Litt uheldig vind så blir det mye manøvrering, men det går jo, for all del.. Gjerne ikke helt uten grunn enkelte med slike motorer har skrudd tomgangsturtallet langt ned (under produsentens anbefaling)så motoren står omtrent og rister på tomgang. 

En annen ting er deletilgangen som sakte men sikkert vil avta på en motor som siste rullet ut fra Fordfabrikken rundt 1982.

Men er og spørsmål om penger her og... 

På den annen side: Du får et ganske bra forbruk med en 150hk. som du vurderer. Raser på med utgifter ved bytte. Lett for å glemme. 

  

 

Gudrun

Gudrun

Hadde en slik båt for mange år siden. Den var utstyrt med en 3 syl. BMW på 45hk. Hadde hydraulisk omstyring på propellen. Usikker, men tror det var av type West Mekan. Passelig fart og forbruk når man ikke skal langt av gårde og eller lever av fiskeri.

Erindrer den rullet ganske mye ved sidesjø. En tyngre motor kunne kanskje hjulpet på akkurat det.

Husker en annen hobbyfisker i nærområdet her hadde en 6syl. 115hk Perkins i samme type båt. Hadde noe bedre fart.

Hvis du har tenkt å satse på å ha båten i en del år ville jeg søkt etter en nyere motor med større turtallsområde. Forden du har ligger vel mellom 700 og 2400 omdr.?

Du får god fart på helt sakte med den. Har du ikke omstyring og eller sluring må du koble inn og ut når du skal inntil blåser etc. Litt uheldig vind så blir det mye manøvrering, men det går jo, for all del.. Gjerne ikke helt uten grunn enkelte med slike motorer har skrudd tomgangsturtallet langt ned (under produsentens anbefaling)så motoren står omtrent og rister på tomgang. 

En annen ting er deletilgangen som sakte men sikkert vil avta på en motor som siste rullet ut fra Fordfabrikken rundt 1982.

Men er og spørsmål om penger her og... 

På den annen side: Du får et ganske bra forbruk med en 150hk. som du vurderer.

  

 

Gudrun

Gudrun

Hadde en slik båt for mange år siden. Den var utstyrt med en 3 syl. BMW på 45hk. Hadde hydraulisk omstyring på propellen. Usikker, men tror det var av type West Mekan. Passelig fart og forbruk når man ikke skal langt av gårde og eller lever av fiskeri.

Erindrer den rullet ganske mye ved sidesjø. En tyngre motor kunne kanskje hjulpet på akkurat det.

Husker en annen hobbyfisker i nærområdet her hadde en 6syl. 115hk Perkins i samme type båt. Hadde noe bedre fart.

Hvis du har tenkt å satse på å ha båten i en del år ville jeg søkt etter en nyere motor med større turtallsområde. Forden du har ligger vel mellom 700 og 2400 omdr.?

Du får god fart på helt sakte med den. Har du ikke omstyring og eller sluring må du koble inn og ut når du skal inntil blåser etc. Litt uheldig vind så blir det mye manøvrering, men det går jo, for all del.. Gjerne ikke helt uten grunn enkelte med slike motorer har skrudd tomgangsturtallet langt ned (under produsentens anbefaling)så motoren står omtrent og rister på tomgang. 

En annen ting er deletilgangen som sakte men sikkert vil avta på en motor som siste rullet ut fra Fordfabrikken rundt 1982.

Men er og spørsmål om penger her og... 

  

 

Gudrun

Gudrun

Hadde en slik båt for mange år siden. Den var utstyrt med en 3 syl. BMW på 45hk. Hadde hydraulisk omstyring på propellen. Usikker, men tro det var av type West Mekan. Passelig fart og forbruk når man ikke skal langt av gårde og eller lever av fiskeri.

Erindrer den rullet ganske mye ved sidesjø. En tyngre motor kunne kanskje hjulpet på akkurat det.

Husker en annen hobbyfisker i nærområdet her hadde en 6syl. 115hk Perkins i samme type båt. Hadde noe bedre fart.

Hvis du har tenkt å satse på å ha båten i en del år ville jeg søkt etter en nyere motor med større turtallsområde. Forden du har ligger vel mellom 700 og 2400 omdr.?

Du får god fart på helt sakte med den. Har du ikke omstyring og eller sluring må du koble inn og ut når du skal inntil blåser etc. Litt uheldig vind så blir det mye manøvrering, men det går jo, for all del.. Gjerne ikke helt uten grunn enkelte med slike motorer har skrudd tomgangsturtallet langt ned (under produsentens anbefaling)så motoren står omtrent og rister på tomgang. 

En annen ting er deletilgangen som sakte men sikkert vil avta på en motor som siste rullet ut fra Fordfabrikken rundt 1982.

Men er og spørsmål om penger her og... 

  

 



×
×
  • Create New...