dude
Hei.
Jeg har ved flere tilfeller vært ute for at støtstenger ramler av på VM motorene.
samme som mercruiser 636 f, eks. men da på bilmotorer.
disse har ikke justering, slik at jeg har bare løst vippetøyet og putta de på plass igjen
og motorene har uten unntak fungert fint.
Har også sett langt mer bøyde stenger enn du har, men som likevel har holdt seg på
plass. disse løfter nok marginalt mindre, og får mer slakke, slik at det er nok ikke
bra, og kan være grunnen til at de hopper av?. selv om flere også var rette etterpå.
på disse motorene er der god plass til stengene etter at de har hoppet av så vippetøyet
ikke kommer i berøring med dem. i ditt tilfelle ser det ut til at vippetøyet vil fortsette å
slå på stanga, og når den da ikke er i sitt rette leie er det forståelig at den ser slik ut
som den gjør.
jeg ville satt på nye stenger, og justert ventilklaringen, og så dreiet motoren noen runder
slik at du ser at det virker, og startet, eventuelt tatt en sylinderlekkasjetest
om jeg var deg.
Lykke til.