Mizar
Du ba om tips, og jeg har ett som jeg hørte ett eller annet sted, som jeg har glemt. Ser ikke bort fra at jeg leste det i en tråd her på BP.
Det var en fritidsbåt som nattseilte med radar og utkikk, skulle gjennom Gibraltarstredet lite vind og ca 5 knop fart.. Så oppdaget de et skip som tok dem igjen. De kalte opp på skipet på VHF, bare for å sjekke at de hadde sett dem. Ikke svar, selv ved gjentatte oppkall! Det innhentende skipet gikk med ca 20 knop og tok raskt innpå. Her var det bare å komme seg vekk! -Da skipet passerte like etterpå, var det nærme nok til at de så at det var et middels frakteskip. Ingen på broen (!), som var fullt opplyst. De gikk altså på autopilot og full fart uten radiolytting.
Jeg fortalte denne historien videre til en tidligere sjøkaptein, og han ble ganske så forbannet. Men som han sa, slikt skjer. Det verserer også historier om skip som har krysset Atanteren, og ikke har merket noe galt før de oppdager at det henger restene av en seilrigg i baugen.
Så Gibraltar er vel et sted der man skal passe seg veldig godt og holde skarp utkikk - særlig etter å ha hatt det store Middelhavet rundt seg i lange tider. Jeg sier "antagelig", men det er mest fordi jeg aldri har gått der selv.
Jeg drømmer om å gjøre noe lignende selv (fremdeles), hittil har helsemessige ting stoppet/forsinket meg. Jeg har ikke noe imot om du forteller litt om "lærekurven" din også, ikke minst når det gjelder selve seilingen. På nattevakt er man som regel alene, slik at man egentlig seiler singlehanded mens resten av mannskapet sover. Med en såpass stor seilbåt, så det kan vel oppstå forhold der det blir nødvendig å "vekke kapteinen" vil jeg anta?
Lykke til med alt sammen!