bjoris
12 hours ago, cosmic said:Følger med på dette,så flott om du forteller om du kommer vannet til livs. Jeg er begynt å ta av trepanelene i front oppunder taket,og innbiller meg at det blir mer lufting da,og følgelig tørrere.Kommer som sagt ikke en dråpe inn hele året når det regner,men blir litt når det er kaldt ute,og varmt inne.
Jeg har også tatt av denne platen, den var bulkete og helt sort av mugg på baksiden. Selger som virket veldig troverdig mente det var kondens da det aldri kom inn noe om sommeren, bare på høsten og vinteren. Har bare eid den siden November, men det er klart at det kommer når det regner, men det tar 1-2 døgn etter at det har begynt å regne før det begynner å dryppe. Så går det også 1-2 døgn etter at det har sluttet å regne før det gir seg. Har lufttørker på så det er lav fuktighet i båten og bra lufting så føler meg helt sikker på at det renner inn ett sted.
Jeg tenker at det likevel kan være sannsynlig at det ikke kommer inn nevneverdig om sommeren, det skal nok ikke mye sol og varme til før det fordamper fort opp i dette taket, inni der tenker jeg det blir fort veldig varmt om sommeren...
Nå rakk vi ikke å få skrudd på lyskasteren i dag. Tar de enkleste tingene først. Luka er ett styr å få løsnet. Vet du om det går en kant ned innenfor åpningen i taket, hvis ikke er trikset på med tråd/ståltråd effektivt? Prøvde å dra ned plastikken (ramma) på innsiden, men den sitter bånnfast den også, sikkert sika på den også, mistenker at det har vært noen før meg og prøve å tettet her:)
Skal holde liv i tråden, må komme dette til livs da vanndråper ned på instrument og dashbord fort ødelegger ting. Vi snakker om ett par ca 1 desiliter pr uke når det regner jevnt, så det er ikke bare dråper. Kjiipt å ha ett arsenal med vannsmalere som nå, ikke er det så lett å få dem plassert riktig heller oppå dashbordet...
11 hours ago, Bergen said:Det var vel Yanmar i denne? Var det mye arbeid å bytte? Og hvordan var tilstanden på den gamle velger?
Det virker fryktelig trangt å bytte på min nyanskaffede 400.
Det er ikke så ofte en hører at det blir byttet belg på Yanmar drev, er jo en barriere ekstra med vannsensor.
Jepp, det var selvsagt helt unødvendig å bytte. Det er det jo nesten alltid, også på Volvo, den gml pakningen hadde ingen tegn til svakheter.
Jeg hadde som mål å bytte før Nord-Norge turen i fjor så den var kjøpt inn, spinndyr (6500,-), men når mekanikkeren kom så sa han med en gang at dette rekker vi ikke på en dag:) Dermed ble den ikke byttet før turen til Nord_Norge, men jeg syns det var ryddigst å gjøre det for kjøper, mtp at pakningen var kjøpt ble det ikke så mange tusenlapper å bytte, dealen var at jeg passet på båten i vinter og tok vårpussen. Nå er det gjort. Det gikk en uke med jobb hver kveld for å få alt på stell, stoffing, vask, polering, skifte olje på motor, demontere og montere dører, bord, motorromsluke mv. I dag ble overbygg grundig vasket (polerte det i høst så det så bra ut enda). I tillegg ble teaken vasket med grønnsåpe. Så kom jobben med å rydde ut alt (ikke rart vi har slitt med båtfart i regatta, varebilen var smekk full og enda er det litt igjen:) Vel, nok om det. Kjøper får en kanon båt, det gjør litt vondt å la den gå, men ser at familien trives veldig mye bedre med små fisketurer og øyhopping med litt grilling, noen timer på fjorden får vi ungdommen med på. Vi har faktisk hatt 10 turer allerede med NBen siden November, der alle har vært med 4-5 ganger så det er jo noe annet enn hva jeg fikk til med seilbåten. Vel, vel
Det er j... trangt så motoren må frem på dørken og vi måtte også demontere plata vifte og ekspansjonstank står festet til før vi fikk opp drevet. Uaktuelt for meg å gjøre dette selv, det er sikkert kurrant nok, men vi har en flink og rimelig mekanikker på Valevågen Båtservice så jeg syns det er supert at han kunne ta det (problemet er at han har 6 mnd ventetid så du må planlegge godt, men makan til flink og rimelig kar på samme tid) Slike må vi ta vare på så jeg bestilte også for NBen når jeg kjøpte den så den skal opp der i starten av April, da ser han over og skifter belge på drevet der også, men det er ikke så stor jobb på hekkaggregat heldigvis, men skal jo også gjøres annen hvert år.
Det som er gull med Valevågen er han kommer over til Stord med båt, her kan jeg ta opp rimelig så det ble ikke allverdens dyrt, kommer på under 10.000 for både opptak og belgbytte. Han brukte ca 10 timer og da skiftet han også simering på akslingen. Hadde noen dråper vann i drevolja så greit å få dette gjort. Disse slites jo, ser at på DPE drevet på Volvoen i NBen er det 5 års frist for å bytte, men selger sa han aldri hadde byttet så vi får vurdere hva vi gjør nå, vi skiftet olje på drevet på NBen og der så olja ut som den var fylt rett på, på Yanmaren var den litt gylden, men det skal ikke mange dråpene til før det blir slik, har muligens noe med oljen å gjøre også. usikker på om det er noe bytte intervall på Yanmar, men tror det kan være lurt å gjøre dette ca hvert 10. år i det minste...