leiohel
Når jeg skal hente båten i Hellas til våren så tenkte jeg det kunne være nyttig med innspill på vakt ordning når en er fler.
tenker foreløpig at båten seiles i følgende etapper:
hellas til Spania. Ca 2 uker.
Lefkas, gjennom Messina stredet til Palermo. Nye værkart før neste etappe til Sardinia. Nye værkart før en setter kursen mot Malorca. Så øyhoppe frem til alicante på spaniakysten. Legger båten igjen i 14 dager, hvor en må hjem og være pappa. Billige og hyppige flyavganger fra Norge.
Neste runde blir fra Alicante, via Gibraltar og så langt opp Portugal kysten som en rekker på to uker. Igjen blir båten liggende 14 dager mens en er hjemme og er sammen med guttungen.
Siste etappe er å krysse Biscaya og kanalen hjem til Fredrikstad.
jeg tenker vi blir 4 stykker på hver etappe.
jeg som eier båten. Lite seilerfaring og båten er ny for meg.
En som har seil erfaring. Ihvertfall på første etappe.
to som ikke har seil erfaring.
Lengste strekket er ca 2 døgn i rom sjø og ca 3 dager til havn hvis vind og føre tillater det. Motorseiler hele veien med genoa og/eller storseil. Begge på rull, men kun genoa kan reves fra cockpiten. Tenker kun Genoa på nattseilas.
Viktig at alle for nok søvn og tid til å være sammen.
en person skal ha ansvaret for å lage mat, koke kaffe og sørge for at alle har det de trenger.
jeg selv skal stå for navigering og være tilgjengelig hvis de andre føler at de trenger bistand på deres vakt. Spesielt på natt. Om noe dukker opp på radar eller AiS. Justering av seil. Og ta min sjerv av vakter.
autopilot vil stå for mye av styringen.
Tips fra erfarne mottas med takk
godt nytt år.
mvh
leif ove