Jump to content

Windy Mirage, vann på dørken under dekk

Event

Recommended Posts

Ship o'hoi!

Jeg har en Windy Mirage hvor jeg fra tid til annen opplever at det ligger noe vann på dørken under dekk helt akter i kabinen mot døren opp. Det er ikke vann under dørken eller i motorrommet så vidt jeg har sett, så skjønner ikke hvor det kommer fra. Noen som har opplevd det samme, og evt. har tanker om hvor jeg bør feilsøke? Dette er jo et område i nærheten av toalett, vask og diverse vannledninger. Syntes at problemet oppstår under kjøring. Irriterende, for dette ødelegger både dørken og tepper oppover siden. Gode forslag tas i mot med takk - og ja, kjøpe ny båt kan være en god løsning på problemet. 

Dette kan være utrolig frustrerende, men en enkel, effektiv, og morsom(!) måte å spore slike vannkilder på, er å plassere litt sitronsyre i pulverform på en liten bit ph-papir, og tape fast dette med en gjennomsiktig tape på alle tenkelige og utenkelige steder. Dette vil gi en tydelig indikasjon på at det er/har vært fukt der. Dermed kan du forhåpentligvis følge fargesporet fram til synderen. Ellers er jo gjerne problemet i slike tilfeller at sporet har tørket opp før man oppdager vannansamlingen.

Ulike papirtyper "fader" i ulik grad, så det er lurt å ta en praktisk test før man setter i gang med å pynte båten.

Ettersom det er ferskvann er årsaken enten regnvann/vann fra spyling som feks ligger i et innertak og skvalper seg frem eller fra vanntanken/vannsystemet

elimineringsmetode hadde jeg startet med tøm vanntank og vannsystem. Spyl båten godt, se om det kommer vann inn. Gjør det det kan du starte å lete etter lekkasjer på luker, skrog induer, skruer til vindskjerm etc. Er båten tett er det å se over vannsystemet ombord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...