toholthe Startet 3.Januar.2019 Del på Facebook Startet 3.Januar.2019 Kjøpte en Whale Gulper 220 på finn.no privat men ubrukt. Gikk ut i fra at den var 12V siden det ikke sto noe. Når jeg mottar den står det 12V på eska og 24v på pumpa. Hvordan avgjør jeg om pumpa er 12 eller 24V? Kan jeg koble den til 12V og telle antall pump i sekundet? Hvor mange skal det i så fall være? Står ikke modellbetetegnelse på pumpa. 12 og 24V er like, men antar innemat i motor er forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 (redigert) Det skal være med en "in line" sikring i esken til denne pumpa. Om denne er med i esken din og er 5A, er pumpa di 12V, og heter BP1552. Om sikringen er 2,5A er pumpa di 24V og heter BP 1554. Jeg ville tatt det for gitt at pumpa er 24V, da det er dette som står på pumpa. Redigert 3.Januar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Det er jo overveiende sannsynlig at det er det som står på selve pumpa som er riktig. Men det er jo en fordel å ikke risikere å brenne den, noe som kan skje ganske raskt hvis du kobler den til 24V, og den er beregnet på 12. Motsatt går det fint, så lenge den starter, og går noenlunde normalt. Har den problemer med oppstarten kan en 24-volts motor faktisk brennes med 12V, fordi strømmen kan bli mye større i en motor som ikke går rundt, men dette vil ta en viss tid. Deretter er det bare å måle om den pumper den spesifiserte mengde pr. tid. Er den beregnet på 24V vil den teoretisk levere drøyt fjerdeparten med 12V. I praksis vil det ligge en del høyere enn dette, men en soleklar forskjell vil det være. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 (redigert) Fant dette bildet på nett, men kan ikke se hva som står skrevet oppe på pumpa. Står det noe skrevet oppe på pumpa di? Dette er i alle fall en BP 1552 (12V) eller BP 1554 (24V) Redigert 3.Januar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 3.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Takk for gode tips. Står ikke noe på pumpa om hvilken modell det er. Sikringen som fulgte med står der F35A på, så det gir ikke svar. Prøvde koble den til 9volt brannvarsler batteri, har ikke 12v her jeg er nå. Pumpa starter da. Får koble den til 12 volt og måle flow. Er det noen som har lik pumpe som vet hvor mange skag den gjør pr sek. Lettere å sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post
porchelsker Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 ville prøvd begge 12v og 24v og finne fram stoppeklokken, hvis den pumper 15 liter i minuttet på 12v så er den 12v, 15 liter på 24v så er den 24v Sitér dette innlegget Lasse Versland - lasseversland@live.no - Nidelv Porch 3900 GT Link to post
dude Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Jeg har en slik, kan måle senere i dag. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 4.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Sitat Jeg har en slik, kan måle senere i dag. Supert, takk! Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Hei igjen. når jeg kjører den tørr, "pumper" den litt over to i sekundet. ca 130 "slag" pr min. (12,4v spenning) min er forøvrig tydelig merket med 12v DC Håper dette var til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 4.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Ok, min gjør ca. ett pump per sek så da er den nok 24v og eska hører ikke til. Jeg får kjøpe en trafo til den. Tusen takk for hjelpen alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Jeg mener å ha lest et eller annet sted at det ikke går å bruke en transformator for å gjøre om fra 12V til 24V likestrøm. Men en vannbeskyttet DC-DC converter som takler den belastningen kan du vel få fra rundt en 50-lapp på Ebay. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 4.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Mente converter ja. Denne bør vel funke? https://www.ebay.com/itm/Waterproof-12V-to-24V-DC-DC-Step-Up-Power-Supply-Converter-10A-240W/272848065757?epid=24026741575&hash=item3f870314dd:g:yVwAAOSwHZ1Zu0c6 Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Virker å være godt nok rustet for å tåle omgivelsene den converteren der. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 (redigert) toholthe skrev On 3.1.2019 at 22.29: Takk for gode tips. Står ikke noe på pumpa om hvilken modell det er. Sikringen som fulgte med står der F35A på, så det gir ikke svar. Prøvde koble den til 9volt brannvarsler batteri, har ikke 12v her jeg er nå. Pumpa starter da. Får koble den til 12 volt og måle flow. Er det noen som har lik pumpe som vet hvor mange skag den gjør pr sek. Lettere å sjekke det. F35A betyr at det er en "flink" sikring, altså en som kobler ut raskt ved 35A. Dette var litt pussig, som regel er motorer sikret med trege sikringer, som tåler overbelastning i korte perioder uten å koble ut, fordi motorer kan en svært stor oppstartsstrøm i noen korte tideler av et sekund før den kommer igang (samme fenomenet som OZO viser til). Jeg vil anbefale å måle hvor mye pumpen trekker av strøm under drift, og så skifte ut med en treg sikring med en nominell verdi på målt strømforbruk under normal drift + ca 20 %. Dette vil sikre bedre mot overbelastning/varmgang over tid, i tilfelle det f.eks. kommer et fremmedlegeme inn i pumpehuset som fører til stans. Oppdatert: Jeg googlet og fant frem til manualen på produsentens web: 24V-utgaven har et oppgitt strømforbruk på 2 A, og anbefalt sikring er 2.5A "automotive" - jeg tenker det er det samme som en treg sikring i vanlig terminologi. Så å sikre denne med 35A er en potensiell brannfelle - sikker på at ikke er 3,5A ? Redigert 5.Januar.2019 av fjordgrynt Oppdatering (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 Hvorfor ikke bare kontakte den private selger og få hevet kjøpet? Selger har jo ikke levert det du måtte formode du kjøpte av ham. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 (redigert) Det er noe år siden jeg har kjøpt bruktbil - men uansett hva loven sier - i realiteten i "finn.no", så er kjøpt kjøpt, betalt er betalt - thats it. DET er realitene, selv om loven er klar nok. For hvem vil hyre en advokat for flere hundre tusen kroner for en lensepumle til 1500 ? Det kjøper kan gjøre, er å kontakte selger, og forsøke å komme til en minnelig ordning på privaten. Men å scramble rettsvesent for en slik "fillesak" ? Se heller mulighetene, kjøp en converter med litt god kapasitet, så har du 24V tilgjengelig for fremtidige bomkjøp også. Rettsvern er for de rike. Redigert 5.Januar.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 fjordgrynt skrev 37 minutter siden: Det er noe år siden jeg har kjøpt bruktbil - men uansett hva loven sier - i realiteten i "finn.no", så er kjøpt kjøpt, betalt er betalt - thats it. DET er realitene, selv om loven er klar nok. Veldig enig. Trengte en ukurrant sjøvannspumpe som var gått ut av produksjon til en snekkemotor. "Løsningen" ble kjøp fra en såkalt "skrotnisse". "Ja, ja, det har jeg!" Flott pumpe, men definitivt ikke den jeg trengte. Ringte til selger som beklaget, han skulle sende rett med en gang... hørte aldri mer og han sluttet å ta telefonen. Var faktisk dum nok til å kjøpe enda ei pumpe fra en annen skrotnisse. Identisk erfaring. Begge ligger i garasjen fortsatt, aner ikke hvilke motorer de faktisk passer til :-D. Har stått med de i hånda flere ganger under diverse ryddeaksjoner og vurdert om de skal på søpla. Men de siste gangene har jeg tenkt at akkurat de pumpene får evt. arvingene kaste etter meg :-) Burde ta bilde av de og legge ut på finn, kan jo tenkes det er noen som leter desperat etter en av de. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 Pinkvin skrev 54 minutter siden: Det er noe år siden jeg har kjøpt bruktbil - men uansett hva loven sier - i realiteten i "finn.no", så er kjøpt kjøpt, betalt er betalt - thats it. DET er realitene, selv om loven er klar nok. Hadde han kjøpt pumpa av meg hadde han fått returnert pumpa og fått tilbake pengene. Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 Bevares - jeg tenkte ikke på mer enn en vennlig telefon til selgeren for å forklare saken! Er det en skikkelig kar vil han garantert ta den tilbake. Det finnes fortsatt ærlige og forstandige folk som innser at dette ble helt feil. Dessuten ikke kjekt å få bunnkarakter/stryk på vurdering som selger på Finn.no, Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 fjordgrynt skrev for 4 timer siden: anbefalt sikring er 2.5A "automotive" Dette vil i praksis si "bilsikring" -som normalt er trege, uten at de er spesifikt merket som det. ("Flink" er forresten tysk for "kvikk") De fleste er nok enige i prinsippet om returrett, men i dette tilfellet tror jeg det er mer hensiktsmessig å gå for en konverter. De har vanligvis en virkningsgrad på over 90%, så da vil de i praksis være "usynlige" i normalt bruk. De trekker imidlertid noe strøm (5~20mA) så lenge de er tilkoblet, så det må man ta hensyn til. Og, som "fjordgrynt" sier, er det viktig å sikre riktig. Sikringens hovedoppgave er, som kjent, å hindre brann. Som en direkte følge av dette vil den også beskytte ledningsnettet, mens selve apparatet derimot krever ekstra omtanke. Ofte er det jo en akutt feil (kortslutning) i apparatet som er skyld i den økte strømmen, og da er jo skaden allerede skjedd. Men spesielt i fbm. motorer kan det oppstå en ekstra belastning, som hvis den vedvarer, vil kunne skade motoren. Ved riktig valg av sikring kan dette unngås. Et annet moment mange ikke tenker på er at lange og tynne kabler kan medføre at sikringen ikke ryker, selv om man får en lokal overbelastning i apparatet som burde tilsi at den gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 Jannmar skrev for 3 timer siden: Hadde han kjøpt pumpa av meg hadde han fått returnert pumpa og fått tilbake pengene. Jeg ville aldri solgt en 24V pumpe til fyr som skulle ha en for 12V i utgangspunktet - så jeg er ENDA prektigere enn deg Men man må tenke på at skrotnisser som selger ting på nettet, ikke kan forlanges å være fagfolk på alt de selger. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 toholthe skrev On 3.1.2019 at 20.56: Kjøpte en Whale Gulper 220 på finn.no privat men ubrukt. Gikk ut i fra at den var 12V siden det ikke sto noe. Nå er det vel ikke sikkert at selger forledet ham til at det var en 12 volts pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 dude skrev 25 minutter siden: Nå er det vel ikke sikkert at selger forledet ham til at det var en 12 volts pumpe? Nei, han har dratt ris til egen bak, det er helt sikkert. Men det er tross alt overkommelig å tape noen hundre kroner pga. egen dumhet - når man leser om folk som har satt seg i bunnløs gjeld etter å ha blitt lurt av andre - vi hadde jo denne Lunde-saken med folk som kjøpte båter i millionklassen i god tro - og ende på visa ble val at de måtte dekke tapet selv. Norge er et molbo-land på dette området når det gjelder lovgivning. Skylder noen 1 krone, så kan kreditor sende saken til inkasso, som så havner hos namsmannen, og stakkaren som ikke hadde denne ene krone, kan bli gjeldsslave for resten av livet. Heldigvis har det blitt litt fokus på dette nå i det siste, og Siv ville faktisk heve inkassogebyrene dette året - men bakket ut etter litt motstand. Vi må få en helt ny lovgivning på dette området - som ivaretar den lille mann. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 5.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 Jeg spurte aldri om pumpa var 12 eller 24v. Kjøpte den for 800 +175 i porto. Å legge skylden på selger her føler jeg blir litt feil selv om han i ettertid har sagt han trodde det var 12v pumpe. Å sende den tilbake med ytterligere 175kr i porto er jo litt meningsløst om jeg kan kjøre den med en konverter til 60kr på Ebay. Jeg trenger jo pumpa og en ny koster 2000. Konverter vil fungere fint her ettersom pumpa bare går når man dusjer. 90% virkningsgrad vil være ubetydelig strømforbruk i og med. At pumpa går så lite. Tror selger selv har fått med feil pumpe den gangen han kjøpte den, men muligheten er jo der for at han har lurt meg. Uansett vil dette fungere som tiltenkt med den lille modifikasjonen. Når det gjelder sikring så vil jeg droppe sikringen da denne pumpa er på egen kurs sammen med vannpumpe. Denne kursen har egen sikting i bryterpanelet. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 6.Januar.2019 Del på Facebook Svart 6.Januar.2019 Flott at du har funnet en løsning du er fornøyd med. Du har uansett fått deg ei kvalitetspumpe, ubrukt til 1/2 pris. Så selv om du nå får "bare" 90% virkningsgrad, har du gjort et godt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.