Tau Startet 3.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2019 Renset selv gear-oljekjøler og demonterte varmeveksler i min Viknes 880, men fikk problemer med å få ut varmeveksler da peilepinnen for motorolje var i veien. Slanger og strammebånd var demontert, men ikke hylleknekten som varmeveksler hvilte på, noe jeg antakelig burde ha gjort. Fikk anbefalt noen til å ta jobben. Varmeveksler og intercooler ble demontert, tatt med til verksted/arbeidsted, syrevasket, satt på nye pakninger/o-ringer, montert tilbake på motor og testet. I tillegg ble impeller også byttet. Jeg fikk regning på 20 timer arbeid. Jeg reagerer på antall timer og spør derfor om noen i forumet har utført/ fått utført samme jobben, og kan anslå ca. antall timer en tilsvarende service på varmeveksler, intercooler og impeller tar. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2019 Har ikke særlig erfaring med dette, men synes 20 timer høres mye ut. Det blir jo 2,5 arbeidsdager på denne jobben. Hva kom regningen på for arbeidet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2019 Oy... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tau Svart 4.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2019 Regning kom på 24.593,- inkl. mva. Beskrivelse: Arb. kjølesystem Yanmar 6LP. Demont. ladkjøler og varmeveksler. Syrevasket innsatser og nye tetninger/O-ringer på endelokk. Tetninger/O-ringer kr. 1539,- eks. mva. (1924,- inkl. mva.) Impeller kr. 735,- eks. mva. (919,- inkl.mva.) Syre/såpe kr. 700,- eks. mva. (875,- inkl.mva.) Arbeid 20 timer kr. 16000,- eks. mva. (20.750,- inkl.mva.) Fakturagebyr kr. 100,- eks. mva. ( 125,- inkl.mva.) Totalsum 19.674 eks. mva. (24.593,- inkl. mva.) Ble obs da norsk forhandler på nett selger komplett impellersett for 409,- inkl. mva., noe som skal være anbefalt pris fra Yanmar Norge. Regningen viser mer enn dobbel pris. Hva med de andre postene i regningen. Er de kalkulert på samme vis mon tro? Avtalen: Demontere, syrevaske og montere intercooler og varmeveksler. Starte motor og sjekke at reparert kjølesystem var tett og ok. I tillegg skulle eksosbend settes på plass. Jeg hadde demontert eksosbendet, renset og testet. Jeg brukte mindre enn en halv time på demontering, rensing og test. Å montere det sammen igjen burde i alle fall ikke ta lenger tid, da eksosslangen gled lett inn på eksosbendet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2019 Jeg overhalte min Volvo Penta i fjor, og pakningsettet til hele motoren var billigere enn pakningene på din varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 4.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2019 (redigert) Du har nok ikke gjort noe røverkjøp på noen av delene, men det er vel uansett ikke å forvente når man handler gjennom et verksted. Men at det fort kan gå mellom 10 og 20 timer på en slik jobb når man regner sammen all tiden fra prisoverslag til kundeoppfølging kan jeg gjerne tro på. Mulig jeg misforstår, men jeg oppfatter det også som det er inkludert reisetid mellom båt og verksted med ihvertfall to ganger tur/retur? Men nå vet jeg heller ikke hvor trangt det er i motorrommet på Viknesen din. Og det går alltid mere tid på å skru ute på oppdrag enn inne på verkstedet. Er det god plass kan alt gå mange timer raskere enn om man må slite med vanskelige bolter på utilgjengelige steder, for da kan timene virkelig fly. Men 20 timer virker definitivt ikke å være spesielt rask jobbing. Prisoverslag på forhånd er alltid lurt å få. Redigert 4.Januar.2019 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 Det var da en voldsom pris på impelleren. Normal pris hos forhandlere for Yanmar orginal impeller med pakning, fett og skruer til denne motoren er ca. kr 400,- inkl. MVA. Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 21 hours ago, Tau said: Tetninger/O-ringer kr. 1539,- eks. mva. (1924,- inkl. mva.) Nå kjenner ikkje eg motortypen, men hva slags tetninger er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Tau Svart 7.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 Det skal være tetninger til varmeveksler og eventuelt ladkjøler (intercooler). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 (redigert) 800 kroner timen ex mva er ikke spesielt høy pris. Tror man her på Østlandet ligger på minst 1000 kroner timen. Som X10an hevder, du skal ikke plundre lenge med et eller annet som ikke vil seg før timene raser avgårde. Vi vet heller ikke reisetiden. Personlig ville jeg antatt to dager på en slik jobb, om alt gikk som smurt. For en som ikke er virkelig inne i det, prisen virker helt hinsides. Når man har skrudd en del, det virker ikke så helt borti natta. Deleprisene derimot, borti natta. 2000 spenn (nesten) for noen pakninger/o-ringer virker utrolig. Men som en kompis sier, han vurderer overhode ikke å bruke annet enn originaldeler. Går noe åt skogen, skal han kunne fremlegge kvitteringer på originaldeler. Redigert 7.Januar.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tau Svart 7.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 Tilbakemelding til X110an: :Antar at reising er inkludert i timeantallet, anslagsvis 2-3 timer, da en vei 22km tar 22 min. i følge gulesider. Det er rimelig god plass rundt varmeveksler og intrcooler . Boltene er som nye og skal normalt være greie å løsne. Etter egen vurdering så var det ikke problematisk, men tid går det med uansett. Jeg takker for rådet og vil alltid fremover innhente skriftlig prisoverslag/tilbud. Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 7.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 4 hours ago, Tau said: Det skal være tetninger til varmeveksler og eventuelt ladkjøler (intercooler). Som sagt kjenner eg jo ikkje denne motoren og hvilke typer pakninger det er snakk om, men reagerte på den prisen. Virker helt hinsides. Eg hadde vel sjekket litt opp med hva gjengs pris er på alle delene og om det er riktig som antydet for impeller at det er dobbel pris så hadde eg tatt det opp med verksted. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 7.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 (redigert) Vesterskog skrev for 4 timer siden: og om det er riktig som antydet for impeller at det er dobbel pris så hadde eg tatt det opp med verksted. Selv betalte jeg nesten 850 kroner for impeller til min motor, men da skal det sies at jeg fikk den nok til en ganske så god pris. Beklager så mye altså, men jeg måtte bare benytte anledningen til å vise et bilde av impelleren min :-) Redigert 8.Januar.2019 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 Har du den bakmontert. Slik som her? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 *LER* Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.