Jump to content

Yanmar LP240-DTE. Tidsforbruk demontering/montering og syrevask av varmeveksler og intercooler

Tau

Recommended Posts

Renset selv gear-oljekjøler og demonterte varmeveksler i min Viknes 880, men fikk problemer med å få ut varmeveksler da peilepinnen for motorolje var i veien. Slanger og strammebånd var demontert, men ikke hylleknekten som varmeveksler hvilte på, noe jeg antakelig burde ha gjort. Fikk anbefalt noen til å ta jobben. Varmeveksler og intercooler ble demontert, tatt med til verksted/arbeidsted, syrevasket, satt på nye pakninger/o-ringer, montert tilbake på motor og testet. I tillegg ble impeller også byttet. Jeg fikk regning på 20 timer arbeid. Jeg reagerer på antall timer og spør derfor om noen i forumet har utført/ fått utført samme jobben, og kan anslå ca. antall timer en tilsvarende service på varmeveksler, intercooler og impeller tar.

Intercooler.jpg

Varmeveksler.jpg

image.png.c1e0aaf7a9a9e1e068e83487cce39235.png

Regning kom på 24.593,- inkl. mva.

Beskrivelse: Arb. kjølesystem Yanmar 6LP. Demont. ladkjøler og varmeveksler. Syrevasket innsatser og nye tetninger/O-ringer på endelokk.

Tetninger/O-ringer kr. 1539,- eks. mva. (1924,- inkl. mva.)

Impeller kr. 735,- eks. mva. (919,- inkl.mva.)

Syre/såpe kr. 700,- eks. mva. (875,- inkl.mva.)

Arbeid 20 timer kr. 16000,- eks. mva. (20.750,- inkl.mva.)

Fakturagebyr kr. 100,- eks. mva. ( 125,- inkl.mva.)

Totalsum 19.674 eks. mva. (24.593,- inkl. mva.) 

Ble obs da norsk forhandler på nett selger komplett impellersett for 409,- inkl. mva., noe som skal være anbefalt pris fra Yanmar Norge. Regningen viser mer enn dobbel pris. Hva med de andre postene i regningen. Er de kalkulert på samme vis mon tro? 

Avtalen:

Demontere, syrevaske og montere intercooler og varmeveksler.

Starte motor og sjekke at reparert kjølesystem var tett og ok.

I tillegg skulle eksosbend settes på plass. Jeg hadde demontert eksosbendet, renset og testet. Jeg brukte mindre enn en halv time på demontering, rensing og test. Å montere det sammen igjen burde i alle fall ikke ta lenger tid, da eksosslangen gled lett inn på eksosbendet. 

Du har nok ikke gjort noe røverkjøp på noen av delene, men det er vel uansett ikke å forvente når man handler gjennom et verksted. Men at det fort kan gå mellom 10 og 20 timer på en slik jobb når man regner sammen all tiden fra prisoverslag til kundeoppfølging kan jeg gjerne tro på. Mulig jeg misforstår, men jeg oppfatter det også som det er inkludert reisetid mellom båt og verksted med ihvertfall to ganger tur/retur? Men nå vet jeg heller ikke hvor trangt det er i motorrommet på Viknesen din. Og det går alltid mere tid på å skru ute på oppdrag enn inne på verkstedet. Er det god plass kan alt gå mange timer raskere enn om man må slite med vanskelige bolter på utilgjengelige steder, for da kan timene virkelig fly. Men 20 timer virker definitivt ikke å være spesielt rask jobbing. 

Prisoverslag på forhånd er alltid lurt å få. 

Redigert av X10an (see edit history)

800 kroner timen ex mva er ikke spesielt høy pris. Tror man her på Østlandet ligger på minst 1000 kroner timen. Som X10an hevder, du skal ikke plundre lenge med et eller annet som ikke vil seg før timene raser avgårde. Vi vet heller ikke reisetiden. Personlig ville jeg antatt to dager på en slik jobb, om alt gikk som smurt. For en som ikke er virkelig inne i det, prisen virker helt hinsides. Når man har skrudd en del, det virker ikke så helt borti natta. Deleprisene derimot, borti natta. 2000 spenn (nesten) for noen pakninger/o-ringer virker utrolig. Men som en kompis sier, han vurderer overhode ikke å bruke annet enn originaldeler. Går noe åt skogen, skal han kunne fremlegge kvitteringer på originaldeler.

Redigert av Hulda (see edit history)

Tilbakemelding til X110an:

:Antar at reising er inkludert i timeantallet, anslagsvis 2-3 timer, da en vei 22km tar 22 min. i følge gulesider.

Det er rimelig god plass rundt  varmeveksler og intrcooler . Boltene er som nye og skal normalt være greie å løsne. Etter egen vurdering så var det ikke problematisk, men tid går det med uansett.  Jeg takker for rådet og vil alltid fremover innhente skriftlig prisoverslag/tilbud.

4 hours ago, Tau said:

Det skal være tetninger til varmeveksler og eventuelt ladkjøler (intercooler).

Som sagt kjenner eg jo ikkje denne motoren og hvilke typer pakninger det er snakk om, men reagerte på den prisen. Virker helt hinsides. Eg hadde vel sjekket litt opp med hva gjengs pris er på alle delene og om det er riktig som antydet for impeller at det er dobbel pris så hadde eg tatt det opp med verksted. 

Vesterskog skrev for 4 timer siden:

og om det er riktig som antydet for impeller at det er dobbel pris så hadde eg tatt det opp med verksted. 

Selv betalte jeg nesten 850 kroner for impeller til min motor, men da skal det sies at jeg fikk den nok til en ganske så god pris.

DSC_2403.JPG

Beklager så mye altså, men jeg måtte bare benytte anledningen til å vise et bilde av impelleren min :-) 

Redigert av X10an (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...