Jump to content

Kystvakten kom seg endelig ombord i havaristen ved Svalbard


Gudrun

Recommended Posts

En imponerende innsats i et tøfft klima som de skal ha mye skryt for, men det var ikke 43 minus. Det var ned mot 20 minus ifølge aviser.

Det er populært å snakke om effektive kuldegrader, men det betyr kjøleeffekt på huden hvis du går rundt naken, og det er jo ikke så vanlig på vinteren.

43 minus ville betydd at olja ikke var mulig å suge opp uten forvarming, dieselen svært vanskelig å suge opp, det ville frosset is på sjøen og alt utstyr svært raskt og med litt vind ville det ikke vært trivelig ute. 

Hvis man er vant til å jobbe ute i kaldt vær er 15-20 minus og endel vind helt overkommelig, men kaldere enn 30-35 målte grader er det etter hva jeg har erfart nesten ikke mulig å utføre praktisk arbeid over litt tid.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post

Sto vel "43 effektive" i artikkelen.    Er nok hustrig på havert det også, spesielt om det er litt sjødrefs i lufta.  

 

Men er vel ikke så mye av det der nå som isen begynner å tette seg til der oppe :

fram_strait_20190306.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...