Jump to content

Ekspansjonsplugg i akterspeilet til lensing

Knallipadden

Recommended Posts

Borret et hull i akterpspeilet på jollen min for å få ut regnvann når den ligger i opplag på land. Jeg måtte borre fra innsiden og ut for å ikke komme for lagt opp eller ned. Når jeg skulle sette på gjennomføringen med plugg ser jeg at flensen kommer for langt ned mot kjølen. Må derfor bruke en smalere lenseplugg for at det skal bli tett og den ligger godt nok inn til. Ser man får kjøpt ovale i nylon også har man såkalte ekspanderende lenseplugg er. Kan jeg bruke sistnevnte når det bare er et hull og ikke er rør? Akterspeilet er bare enkelt, ikke dobbelt. Eventuelt er de i nylon god nok? Er ulike typer hvor man enten bare limer eller skrur og limer.

Bare for eksempel her:

https://www.maritim.no/ekspasjonsplugg-34-mm#.XC9GfxaUlTs

https://www.maritim.no/lenseplugg-oval-hvit-25mm#.XC9GvRaUlTs

Denne har jeg nå som ikke passer:

https://www.maritim.no/lenseplugg-messing-med-spor#.XC9G5xaUlTs

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Da må jeg i såfall kappe av en cm i nedkant. Da blir det lite gods igjen til gjengene rundt pluggen.

index skrev 9 minutter siden:

Kan du ikke bare slipe til flensen? To hull på topp og Sikaflex rundt det hele?

Da må jeg fjerne litt av ringen rundt i nedkant, og da blir det lite gods igjen. Føler meg tryggere med en plugg som passer ut av esken enn å måtte kutte den til. Da risikerer jeg at den ikke sitter skikkelig over tid.

Hvordan velger jeg riktig størrelse?  Noen plugger er oppgitt med et mål mens andre er oppgitt med fra til. Vil den tette hvis jeg velger akkurat samme diameter som hullet mitt er på?

Jannmar skrev 6 minutter siden:

Jeg ville ikke valgt plast. Sats heller på ekspansjonsplugg i messing. Disse på bildene er solide, sitter godt og er potte tette.  Du trenger ikke annet en et hull i skroget.

Ekspansjonsplugg 1.PNG

Ekspansjonsplugg 2.PNG

Knallipadden skrev 34 minutter siden:

Hvordan velger jeg riktig størrelse?  Noen plugger er oppgitt med et mål mens andre er oppgitt med fra til. Vil den tette hvis jeg velger akkurat samme diameter som hullet mitt er på?

Jeg vet ikke om de pluggene som er oppgitt med mål er oppgitt med målet for max eller min. for pluggen, eller om det er diameteren på hullet det siktes til. Dårlig informasjon i disse annonsene. Om du velger en plugg som er oppgitt med fra til, og til er større enn hullet, er du sikker på at den passer.

Men. Får du ikke plass til den pluggen du har som ikke passer om du setter den inn fra utsiden, slik den pluggen normalt settes inn.

Tanken bare slo meg at du hadde tenkt å sette den inn fra innsiden.

Lenseplugg.PNG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...