Kozzy Startet 4.Januar.2019 Del på Facebook Startet 4.Januar.2019 Hei. Jeg lurte på hvordan batteriet skal kobles til starteren på minussiden. De to tynne ledningene på minussiden går til lys. Den svarte ledningen passer ikke på batteriet. Er det nok at det er kontakt mellom metallet og ledningen til starteren? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Klipp bort kabelskoen på kabelen og avisoler ca 1cm av kabelen og monter den i klemmen på polskoen. Fjern også den jordingskabelen som er på minuspolen og bytt den ut med en sort kabel. Minus er ikke jording. Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Litt kinkig utforming på batteri/polskoen din. Gjør som nevnt over og likt som det er på pluss kabelen. Ser det er ganske fuktig der, et tips er å smøre inn kabelen med batteripolfett/vaselin så ikke den irrer istykker Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 (redigert) Alternativt så bytter du batteripolsko med en med vingemutter. Fås kjøpt på Mekonomen,Bilextra,BT,båtbutikker eller lingnende butikker. Redigert 4.Januar.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kozzy Svart 5.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 Festet kabelskoen til skruen på minussiden og fikk start. Fargen på kabelen har ikke noe å si i min båt. Ingen som skal bruke den til jording uansett. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 (redigert) Bra du fikk ordnet det. Og jeg støtter rippie i hans anbefaling av kabelskofett. Bare husk å smøre det på etter at kabelskoene er montert på batteriet, slik at det ikke kommer fett på anleggsflatene - det kan føre til dårlig kontakt. Og jeg ville faktisk skiftet den kabelen som bellen anbefaler, selv om det kan virke pedantisk - fargekombinasjonen (gul/grønn) er den som brukes for sikkerhetsjording "over alt" i anlegg med berøringsfare, så å bruke en slik ledning til noe annet enn det, kan potensielt føre til farlige situasjoner hvis folk som ikke kjenner båten din skal koble til noe landstrømsgreier, f.eks. Og avisolerer man kabelen og skrur den direkte inn i batterikllemmen, bør den strekkavlastes slik at ikke vibrasjoner eller "fingring" fører til tretthetstbrudd. Det er store strømmer som går her, og dårlig kontakt i kombinasjon med bensindamp eller gasslekkasje - say no more. Ideelt sett skal alle slike kabler monteres skikkelig med kabelsko, men løsningen som er gjort på plusspolen her er dessverre mye brukt. Da bør man stripse fast kabelen på en slik måte at den ikke ligger og vibrerer i det svake punktet mellom slutten på isolasjonen og innfestingen i batteriskoen. Redigert 5.Januar.2019 av fjordgrynt Trykkfeil og uteglemmelse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Januar.2019 Del på Facebook Svart 5.Januar.2019 Kozzy skrev for 8 timer siden: Festet kabelskoen til skruen på minussiden og fikk start. Fargen på kabelen har ikke noe å si i min båt. Ingen som skal bruke den til jording uansett. Men det kan jo hende du skal selge båten en gang. Om jeg ser slikt så forteller det mere om båteier en om selve løsningen og ville vært ganske skeptisk til å kjøpe en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.