Jump to content

Koble batteri

Kozzy

Recommended Posts

Bra du fikk ordnet det. Og jeg støtter rippie i hans anbefaling av kabelskofett. Bare husk å smøre det på etter at kabelskoene er montert på batteriet, slik at det ikke kommer fett på anleggsflatene  - det kan føre til dårlig kontakt. Og jeg ville faktisk skiftet den kabelen som bellen anbefaler, selv om det kan virke pedantisk - fargekombinasjonen (gul/grønn) er den som brukes for sikkerhetsjording "over alt" i anlegg med berøringsfare, så å bruke en slik ledning til noe annet enn det, kan potensielt føre til farlige situasjoner hvis folk som ikke kjenner båten din skal koble til noe landstrømsgreier, f.eks.

Og  avisolerer man kabelen og skrur den direkte inn i batterikllemmen, bør den strekkavlastes slik at ikke vibrasjoner eller "fingring" fører til tretthetstbrudd. Det er store strømmer som går her, og dårlig kontakt i kombinasjon med bensindamp eller gasslekkasje - say no more. Ideelt sett skal alle slike kabler monteres skikkelig med kabelsko, men løsningen som er gjort på plusspolen her er dessverre mye brukt. Da bør man stripse fast kabelen på en slik måte at den ikke ligger og vibrerer i det svake punktet mellom slutten på isolasjonen og innfestingen i batteriskoen.

Redigert av fjordgrynt
Trykkfeil og uteglemmelse (see edit history)
Kozzy skrev for 8 timer siden:

Festet kabelskoen til skruen på minussiden og fikk start. Fargen på kabelen har ikke noe å si i min båt. Ingen som skal bruke den til jording uansett. 

Men det kan jo hende du skal selge båten en gang. Om jeg ser slikt så forteller det mere om båteier en om selve løsningen og ville vært ganske skeptisk til å kjøpe en slik båt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...