
fjordgrynt
Bra du fikk ordnet det. Og jeg støtter rippie i hans anbefaling av kabelskofett. Bare husk å smøre det på etter at kabelskoene er montert på batteriet, slik at det ikke kommer fett på anleggsflatene - det kan føre til dårlig kontakt. Og jeg ville faktisk skiftet den kabelen som bellen anbefaler, selv om det kan virke pedantisk - fargekombinasjonen (gul/grønn) er den som brukes for sikkerhetsjording "over alt" i anlegg med berøringsfare, så å bruke en slik ledning til noe annet enn det, kan potensielt føre til farlige situasjoner hvis folk som ikke kjenner båten din skal koble til noe landstrømsgreier, f.eks.
Og avisolerer man kabelen og skrur den direkte inn i batterikllemmen, bør den strekkavlastes slik at ikke vibrasjoner eller "fingring" fører til tretthetstbrudd. Det er store strømmer som går her, og dårlig kontakt i kombinasjon med bensindamp eller gasslekkasje - say no more. Ideelt sett skal alle slike kabler monteres skikkelig med kabelsko, men løsningen som er gjort på plusspolen her er dessverre mye brukt. Da bør man stripse fast kabelen på en slik måte at den ikke ligger og vibrerer i det svake punktet mellom slutten på isolasjonen og innfestingen i batteriskoen.