KISS Startet 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2019 I min båt er det 24v anlegg for start og div andre komponenter, og så er det satt inn en omformer fra 24v til 12v til andre komponenter og det er også 12v fra to batterier, men det er felles jord/minus på alt ,kan det være riktig? Når jeg måler med multimetret mellom 12v og jord viser det 17.3 v Hva kan være feil og hva er konsekvensene ??? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 Det er ikke unormalt at det er felles jord om man har både 12 og 24 Volts anlegg ombord. Derimot er det unormalt å måle 17 Volt. Men hvor er det du måler det Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 Hvis voltmeteret ditt er riktig, og du måler der du beskriver, har du et interessant tilfelle. Som "JRK" skriver, er det normalt å ha felles jord på 12 og 24V, men 17,3V er mindre normalt. Her trengs det en mer detaljert beskrivelse av forholdene. Virker alt som det skal? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 Dersom omformeren har flytende utganger med pluss og minus separert fra jord kan det oppstå mye rart....sjekk utgangen på omformeren hva den gir, dersom det er 17 V her er det noe som ikke stemmer.... Sitér dette innlegget Oso Link to post
fjordgrynt Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 Et felles "jordplan" som vi liker å kalle det, er en fin måte å koble ting sammen på. Men hvor disse 17,7-voltene kommer fra, er litt merkelig. Sitér dette innlegget Link to post
KISS Svart 6.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 Det viste seg at multimetret var defekt , var om bord i dag med et nytt multimeter og det viste 13.2v og da var begge laderene på. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 (redigert) Det var mer normalt. Det er forresten ikke sikkert at multimeteret er defekt. Sannsynligvis er det av typen med en stor vribryter, og da er det nok dårlig kontakt der et sted. En liten dusj WD40 e.l. vil sannsynligvis gjøre susen. Redigert 6.Januar.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KISS Svart 6.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 multimetret er av det billige sorten og er veldig gammelt så det går rett i søpla, fikk låne meg ett i dag. kjøper et nytt i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 (redigert) KISS skrev for 1 time siden: multimetret er av det billige sorten og er veldig gammelt så det går rett i søpla, fikk låne meg ett i dag. kjøper et nytt i morgen. Man skal ikke kimse av gamle multimetre. De kan være helt utrolig nøyaktige, selv om de er nesten 30 år gamle og aldri vært kalibrert. Har et Hang Seng, kjøpt fra Fritjof Arngren i 1991 for 167 kroner - det holder spec. ennå. Redigert 6.Januar.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 Dårlig batteri på multimeteret kan medføre merkelige målinger. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.