
JRK
Det er flere måter å hindre galvanisk og elektrolytisk tæring
Først for å få elktrolytisk tæring så må det en ekstern spenning til, og så lenge batterier er koblet fra og ikke har landstrøm når du forlater båten så er ikke dette problemet (Den lille effekten av eventuell elektrolytisk tøring etter 5-6 timers bruk mens batteriet kan du se bort fra)
Med andre ord du har et galvanisk tæringsproblem. Galvanisk tæring oppstår av at forskjellige metelliske matrialer har sin egen elektromotoriske spenning (EMS) Dette medfører at det begynner å gå strøm i mellom disse om de senkes i saltvann som leder strøm.
Nå skriver du at offeranodene var 60-70 % borte. Det kan være hele problemet. når det er 30% igjen av en andode så nærmer den seg slutten og blir passiv.
Det er 2 hovedmetoder å beskytte mettaldeler i kontakt med sjøvann. Montere separate offeranoder på alle mettalliske gjenstander under båten. Eller koble alt sammen og ha en felles elektrode. Man kan godt koble sammen alt og ha flere anoder. Men en overanodisering vil ofte gi ekstra rur. Jeg vil anbefale deg å sjekke at alle metaldeler er koblet sammen og sørge for 50% mer sink neste sesong
Det at svinghulskåpen tæres kan skyldes forskjellig matrialer i skruer og kåpe, men kan du beskrive hvordan og hvor mye? Her er det mange faktorer:
- Er den i kontakt med sjøvann.
- Er det mulig at denne kan fungere som jordleder