Jump to content

Edit History

inline6

inline6

Hm. Det er store trimflaps på båten, og når jeg tenker etter, er det ikke zink på disse. Det er vel fornuftig å montere det, antar jeg, men jeg ser ikke antydning til tæring på disse, og de er fulle av rur etter sesongen. Ellers er dette VP 290 DPE drev med anoder før propellene og nederst på "drevplata" mot akterspeil, som vel er ganske vanlig. Er det andre steder på drevet jeg bør/kan montere anoder? For øvrig skal det ikke være noen andre metalldeler under vann. Forstår jeg det rett at det tæres mer når jeg har stålpropell kontra aluminiumspropell? For drevet er vel av aluminium....eller? 

Det var såpass mye tæring at da jeg skulle bytte belger, så dro jeg av den ytterste delen av kåpa, slik at det ikke var kant igjen til å montere belgen på. Motor måtte ut og ny kåpe på. Denne er vel i kontakt med sjøvann, ja. Jeg har ikke så mye greie på dette at jeg vet om den kan fungere som jordleder....

Etter byttet hadde jeg spenningsfall til bb motor (der tæringen var). Såpass mye at starter ikke gikk raskt nok rundt til å starte, og verkstedet holdt på hele sommeren for å finne ut av det. Kan dette ha hatt noe med tæringsproblematikken å gjøre også? 

inline6

inline6

Hm. Det er store trimflaps på båten, og når jeg tenker etter, er det ikke zink på disse. Det er vel fornuftig å montere det, antar jeg, men jeg ser ikke antydning til tæring på disse, og de er fulle av rur etter sesongen. Ellers er dette VP 290 DPE drev med anoder før propellene og nederst på "drevplata" mot akterspeil, som vel er ganske vanlig. Er det andre steder på drevet jeg bør/kan montere anoder? For øvrig skal det ikke være noen andre metalldeler under vann. Forstår jeg det rett at det tæres mer når jeg har stålpropell kontra aluminiumspropell? For drevet er vel av aluminium....eller? 

• Create New...