
Hulda
Hulda har enpolet elektrisk anlegg på motoren, derfor er minus (-) med så lenge motorbrytere er slått på. Når motorbrytere er slått av, er rest-anlegget to-polet. Da er ikke batteri minus med i kretsen. Men på et enpolet anlegg, om kretsen er brutt med bryter, så er den jo brutt. Hvis batteri minus ikke 'må' være der, så har det ingen hensikt å koble den til (to-polet). Det er anoder som skal sørge for minusen. Tar igjen forbehold om at det ikke er installert 'katodisk beskyttelse med påtrykt spenning'. Blir ikke noe ja/nei-svar, umulig å gi det, for mange parametre.
Bonding har noe med dette og gjøre, og ikke. Bonding betyr at alle materialer i samme elektrolytt er linket sammen med elektrisk leder. Det betyr at alle materialer blir senket til samme elektriske potensialet, der det 'svakeste' materialet ofrer seg. Og det skal da være anoden. Om anoden passiverer eller er spist opp, 'henvender' systemet seg til neste metall i spenningsrekken, og begynner å 'tygge' på det. Som for eksempel propellaksling, lagre, drev, osv.
Legger til en ting til: Viktigheten av god elektrisk forbindelse. Noen ganger her på baatplassen blir det lagt ut bilder av noen rustklumper som det går ledninger inn i. Det er ikke bra. På slike plasser må det være vagabonerende strømmer.
Så skal man på liv og død ha rusfrie skruer og bolter for å feste anoder. Poenget? Jeg skjønner det ikke. Om man bruker vanlige, galvaniserte bolter og muttere, så er det greit. De blir beskyttet av anoden. Om de ruster??? Da er det varsel om dårlig elektrisk forbindelse, early warning system. Finn ut hvorfor det skjer.