fjordgrynt
JRK skrev On 10.1.2019 at 10.07:Grunnen til at sendetrinnet kan ryke er at om impedanstilpasningen er for dårlig i kabel eller antenne (Kortslutning/brudd) så reflekteres sendeeffekten tilbake inn i senderinnet.
- Dette var vel mer et problem i 1978 enn i 2018. Moderne utgangstrinn tåler gjerne noen minutter med skyhøy refleksjon (SWR) før radioen brenner opp. Så et par sekunder test tåler alle moderne radioer - vil jeg tro.
- Og når du tester - så skal SWR ligge i området 1.1-ish. Dette er ikke mulig å forklare slik at legfolk skjønner det - ikke på to linjer - men SWR er, kort fortalt, et mål på hvor mye av sendereffekten som stråles ut via antennen - og hvor mye som går tilbake inn i radioen.
Så bare for ordens skyld - ingen grunn til å skifte kabel eller antennne hvis SWR er 1.1. Det er vel 1.3 som er er grensen for til tiltak, såvidt jeg husker. SWR-meter kan man få for få hundrelapper- MFJ-812B er et glimrende instrument, som også kan måle utstrålt effekt. Det fantes en forhandler i Norge da jeg kjøpte dette, men jeg husker ikke navnet. Men det er bare å google.