Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

Tja.  Eg har over 20år gamle kabler som verkar tjukkare, mjukare og smidigare an andre som er 3 år.    Så om du velger å bytte bare for å bytte, så bør valg av kvalitet stå aldeles høgast.

Ja, det er kvalitetsforskjeller på kabler, og ikke alle har optimal levetid i maritimt miljø. Jeg har sett billige RG58-kabler som har vært hvite inni av korrosjon allerede etter 6-7 år.  Trådstarter har seilbåt, og uten at jeg kjenner båttypen, blir det ofte noen meter kabel fra vhf-stasjonen og opp til antenna når den står på mast. Uten at jeg vet som helst om denne kabelen, antar jeg at det er "standard" RG58 siden den har stått der noen år. I så fall er det uansett kanskje lurt å vurdere RG213 ved et bytte, da denne har mindre tap ved litt lengde på kabelen (hvis det står RG58 der i dag).

TideRace

TideRace

Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

Tja.  Eg har over 20år gamle kabler som verkar tjukkare, mjukare og smidigare an andre som er 3 år.    Så om du velger å bytte bare for å bytte, så bør valg av kvalitet stå aldeles høgast.

Ja, det er kvalitetsforskjeller på kabler, og ikke alle har optimal levetid i maritimt miljø. Jeg har sett billige RG58-kabler som har vært hvite inni av korrosjon allerede etter 6-7 år.  Trådstarter har seilbåt, og uten at jeg kjenner båttypen, blir det ofte noen meter kabel fra vhf-stasjonen og opp til antenna når den står på mast. Uten at jeg vet som helst om denne kabelen, antar jeg at det er "standard" RG58 siden den har stått der noen år. I så fall er det uansett kanskje lurt å vurdere RG213 ved et bytte, da denne har mindre tap ved litt lengde på kabelen (hvis det står RG58 der i dag).

TideRace

TideRace

Sjeldenutpå skrev 56 minutter siden:

Ja, det er kvalitetsforskjeller kabler, og ikke alle har optimal levetid i maritimt miljø. Jeg har sett billige RG58-kabler som har vært hvite inni av korrosjon allerede etter 6-7 år.  Trådstarter har seilbåt, og uten at jeg kjenner båttypen, blir det ofte noen meter kabel fra vhf-stasjonen og opp til antenna når den står på mast. Uten at jeg vet som helst om denne kabelen, antar jeg at det er "standard" RG58 siden den har stått der noen år. I så fall er det uansett kanskje lurt å vurdere RG213 ved et bytte, da denne har mindre tap ved litt lengde på kabelen (hvis det står RG58 der i dag).

• Create New...