Jump to content

Båtførerkurs - deviasjon og misvisning mm - eksamensoppgaver


mons

Recommended Posts

Hei

Sjøspeiderne i Søgne skal ha ca 20 nye igjennom båtførerprøven i vinter. Vi har annethvert år med båtførerprøve og VHF slik at alle rekker det før de er 16.

Vi undres litt på at for eksempel Wavekompetanse.no fortsatt garanterer bestått etter 5 timers kurs, men har ikke tenkt å kjøre slikt opplegg.

Vi har god tid og kommer bla til å ha flere mørke kvelder på sjøen med navigering før vi er ferdige med kurset.

Pensumet sier at man skal vite hva misvisning og deviasjon er og hvordan man motvirker dette. Erfaringsmessig er dette tema man har svært lite praktisk nytte av innaskjærs i Norge, men som tar mye tid og motivasjon på kursene.

I de gamle eksamenssettene regnet vi på dette. Må man kunne regne ut riktige kompasskurser mm i de nye eksamenene eller kan vi bruke tiden på noe mer relevant hvis elevene vet hva det handler om?

 

Mons

 

Mons

Link to post

Flott at sjøspeiderne har et skikkelig opplegg med praksis på sjøen, da får de et mye bedre grunnlag enn en ren teoripugging for å karre seg over minstemålet. 

 

Jeg er av den oppfatning at det er viktig å kunne bruke kompasset rett. Selv om misvisningen på sørlandet ikke er all verden, bør dette sitte, for elevene kan jo tenkes å skulle benytte kunnskapene sine andre steder i verden. Lenger nord i landet er misvisningen såpass stor at den må tas i betraktning også over kortere seilaser. Hvis noen av elevene er så heldige å få oppleve å seile i Troms vil de oppleve en misvisning på om lag 8-9 grader. Da bærer det fort opp i fjæresteinene om man ikke korrigerer for dette.  Deviasjonen er forskjellig fra båt til båt, og på forskjellige kurser, og det er derfor noe elevene bør være bevisste på.

Link to post

Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen med spørsmålet, @mons. Innaskjærs er ikke misvisning noe jeg tenker på. Deviasjon kan fort gi 25 grader feilvisning, hvilket er mye. Dette er noe man bør vite om, og kunne kontrollere, kunne vurdere. At deviasjon kan slå voldsomt ut på en kurs, og være fullstendig fraværende på en annen kurs. Sitter du i en plastbåt, er deviasjon vanligvis ikke tema. Sitter du i en stålbåt, veldig aktuelt.

 

Et par ganger på 80-tallet var jeg praksis-lærer for elever fra ungdomsskolen som hadde valgt 'sjø' som valgfag. Punkt 1, spytt ut snusen før du går om bord. Punkt 2, røyk på land ikke om bord. Punkt 3, ikke stump sneipen på rekka av en plastbåt. Deretter var det navigasjon. Og mye av dette var seiling om natten med krysspeiling mot fyr etc. etc. Da var naturligvis både deviasjon og misvisning tema. Vi hadde blant annet nattseilas fra Fredagshølet på Hvaler over fjorden til Vrengen på Tjøme rundt Færder. Og vi traff en bøye spot on i Vrengensundet på angitt tid. Dette er ikke noe selv en med IQ på 140 kan lære på 5 timer brevkurs.

 

Selv i dag, etter 60 år på sjøen har jeg problemer med: Hvor langt unna er jeg, når det gjelder skjær og odder i bekmørke, GPS forteller meg det. For noen år siden kom jeg nordfra Son og skulle til Strömstad, kølamørkt og yr. Kom for NW god bør W Trestein og kurs N Tisler. Hadde ikke GPS. Hvit sektor fra Trestein i ryggen og skulle ha hvit fra Nord Hellesö. Det er noen bøyer som blinker rødt i området. Over Tanum på svenskekysten hadde det blitt installert ørten vindmøller som usynkront blinker rødt. Natt, alt som kan tyde på 3D forsvinner, man er 2D. Kunne ikke se N Hellsö blant lys fra land, billys, andre blink. Båten går med vinden, kan ikke svinge inn til siden og parkere for å roe ned. Mitt håp var fergen mellom Strömstad og Sandefjord. Og der, kom den tittende ut bak Holmen Grå. Peiling, og jeg hadde kursen inn til Strömstad. Himla vanskelig å lære uten bruk av tid på sjøen. Og her, på peilekompasset, har plutslig både deviasjon og misvisning en faktor. Jeg har ikke sjøkart her jeg sitter nå, men etter husken skal man ikke mange gradene feil før man går på grunn. For peilekompasset bør samsvare med styrekompasset. Om man har en av hver.

 

Nå har jeg radar og hele pakka, men det er også noe som skal læres. Og strømmen kan forsvinne.

 

Link to post

Oppi huet mitt - som ofte er på villspor - er det ganske interesserte folk som regner misvisning og deviasjon.

Vi pleier å ta en runde og styre forskjellige kurser på plotteren og sammenligne med kompasset for å se hvor godt det stemmer. Som regel er det 3-4 backup med egne batterier ombord (telefoner med nedlastet kart)

Planlegger turer på kartet og følger ofte med på papirkartet hvor vi seiler, men mye av den reelle navigasjonen foregår på plotteren.

Sikkert noen som ikke mener det er navigasjon, men det er det som er reelt i de aller fleste båtene vi ser på sjøen.

 

Jeg spør fordi en tredjedel av de 23 deltakerne kommer til å være veldig interessert og bruke dette etterhvert, mens resten ikke vil bruke det, og da går det rett i glemmeboka. De som er interessert lærer det, men jeg ønsker ikke å terpe på de som ikke kan/vil hvis det ikke er nødvendig. Vi planlegger seilas til Kiel i sommer og da får de interesserte brukt det over lange strekk.

Jeg vil heller bruke energi på lykter, merker og kart mm i denne omgang

 

Neste onsdag (starter litt brått) er det 10 nm nattseilas i fire båter. I dag har de planlagt ruta med hvite sektorer, lykter og staker i tillegg til noen stubber de bare må gå på kompass.

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post

Flott dere lager kurs med tyngde.

Alt for mange som bare selger  lappen med bestått-garanti. 

pensum 

https://www.sdir.no/contentassets/7b6ed9d3e7e14264950358ed98cb8846/pensum-til-batforerproven---revidert-2014.pdf?t=1547110616309

Misvisning

https://www.kartverket.no/Kart/Slik-finner-du-kompasskursen/Magnetisk-misvisning/

Regneark for å regne ut misvisningen.

http://misvisning.kartverket.no/js-misv.html?

Ikke nevneverdig for seilas inne  i fjordene sørpå, men skal en til Skagen spiller 2, grader inn, men vel så viktig å begrene avdrift for strøm og vind. 

Hvis en skal navigere på "Gamlemåten"  med kompass med  Deviasjons feil må en lage tabell.

 

Deviasjon

Nå er ikke  deviasjon noe problem  for det elektriske  kompasset mitt, på lengte strekk stiller jeg inn styrelinjalen på kompasset som backup hvis GPS`ne skulle svikte. Særlig når en ikke ser land er det kjekt å vite rett retning.

Auto piloten min er -10 til 60 grader feil men så lenge den styrer rett fram kan den få leve sitt eget liv.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Morgendagens tur i bekmørke - håper kulingen har gitt seg så vi slipper å gå lenger inn..

 

Punkt

Hva

Karakter lys

Kurs

1

Ut lundeelva. Utkikk i baug med lys. Røde staker på styrbord

2

Mot båthavna. Hvitt blink på hjørnet av kaia

 

199

3

Passer havna. Hold mot babord for å unngå grunner

173

4

Rund Amfeneset. Diverse hus på neset synes

 

87 -74

5

Østover langs land. Utkikk kan lyse på land

 

87-74

6

Fortsett til du ser rødt lys blinkende lys på Kjeholmen og styr litt nord for dette

Fl R 3 s

74

7

Sving styrbord og kjør i kanten av grønn sektor på Tøodden. Passer vest for stolen.

Oc (2) 8s Fl G 3s

141

8

Rund stolen og styr mot Grønn lykt i Springedansen. Utkikk

103

9

Mot grønt lys i springedansen. Utkikk i baug.

Iso G 2s

103

10

Mot Herøy i grønn sektor. Rund litt utenfor lykta

Iso 6s

70

11

Første hvite sektor ut fra Herøy. Hvitt lys bakfra. Utkikk forover og bakover

Iso 6s

121

12

Kjør på streken hvit og rød mot Songvår.

Oc 4s

226

13

Svært nøye på streken + utkikk ved Svartskjær

 

 

14

Sving inn i hvit sektor på Varholmen.

Fl 5s

278

15

Følg streken mellom hvit og rød sektor siste stykket inn mot lykta på Varholmen og sving styrbord nokså nært holmen

16

Ut på hvit sektor Varholmen. Grunne BB og Stake STB. Utkikk foran og bak

55

17

Ingen lys eller staker før land. Sakte og skarp utkikk forover. Utkikk med lys. Følg BB land (stake på stb)

71

18

Ut på streken mellom hvit og grønn sektor på Tøodden. Obs for rutebåt

Oc2 8s

307

19

Sving rett nord når peiling på grønn lykt på stolen er mer enn 0 grader

Fl G 3s

0

20

Rund rød lykt på Kjeholmen og kjør hjem

Fl r 3s

286

Mons

Link to post

De har gjennomgått ruta og tegnet den inn i kartet. Kartene er forstørret opp og laminert i format som er lesbart i svakt lys. Lista er ei huskeliste, og med korte legg i 3-5 knop bruker vi ikke klokka denne gangen. Kursene står i lista. Tekstene refererer til nummer på steder langs ruta. Denne gangen velger vi å fokusere på sektorer og karakteristikker samt noen få strekk uten noe sjømerking.

Nesten alle kursendringer følger av sektorer og merker slik at tiden ikke er avgjørende.

 

Peiling med peilekompass kommer vi såvidt innom, men de kommer til å bruke peilekompasset for å gjøre seg et inntrykk av hvor neste kurs går før de svinger.

4 båter med AIS som går delvis sammen, og de har plotter tilgjengelig hvis de skulle bli i tvil. Bare å vippe av dekselet.

En roverspeider eller leder i hver båt for undervisning og kaffedrikking. Tror nok vi kommer hjem i morgen også med noen erfaringer vi kan bruke i teorien når kulda kommer hit.

Ettersom dette er vandrere - unge "nybegynnere" - går vi hele runden for motor, men før sommeren er over håper jeg de kan seile ruta.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post

Da var nattseilasen gjennomført. 4 båter, 2 maxi 77 og skøyta til sjøspeiderene og dykkebåten til Søgne dykkerklubb. Jeg var med Niglus en Maxi 77 sammen med 4 speidere og 2 jolleseilere fra Søgne seilforening. Det blåste kuling hele dagen men la seg mot kvelden derfor ble det bestemt å ikke gå ut på songvårfjorden. En flott tur der ungdommene selv gjorde alt mens jeg underviste som nødvendig. En født i 2003 resten i 2004, 3 gutter og 3 jenter som forhåpentligvis blir aktive båtbrukere i fremtiden. Her er AIS tracket fra oss!

Takk for turen til Speiderene! Med riktig bekledning kan man få fin tur også i januar!

 

received_2311395329084174.jpeg.7d274072e03c7d7b352993015fff47c6.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...