mons Startet 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2019 Hei Sjøspeiderne i Søgne skal ha ca 20 nye igjennom båtførerprøven i vinter. Vi har annethvert år med båtførerprøve og VHF slik at alle rekker det før de er 16. Vi undres litt på at for eksempel Wavekompetanse.no fortsatt garanterer bestått etter 5 timers kurs, men har ikke tenkt å kjøre slikt opplegg. Vi har god tid og kommer bla til å ha flere mørke kvelder på sjøen med navigering før vi er ferdige med kurset. Pensumet sier at man skal vite hva misvisning og deviasjon er og hvordan man motvirker dette. Erfaringsmessig er dette tema man har svært lite praktisk nytte av innaskjærs i Norge, men som tar mye tid og motivasjon på kursene. I de gamle eksamenssettene regnet vi på dette. Må man kunne regne ut riktige kompasskurser mm i de nye eksamenene eller kan vi bruke tiden på noe mer relevant hvis elevene vet hva det handler om? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
oyster Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Flott at sjøspeiderne har et skikkelig opplegg med praksis på sjøen, da får de et mye bedre grunnlag enn en ren teoripugging for å karre seg over minstemålet. Jeg er av den oppfatning at det er viktig å kunne bruke kompasset rett. Selv om misvisningen på sørlandet ikke er all verden, bør dette sitte, for elevene kan jo tenkes å skulle benytte kunnskapene sine andre steder i verden. Lenger nord i landet er misvisningen såpass stor at den må tas i betraktning også over kortere seilaser. Hvis noen av elevene er så heldige å få oppleve å seile i Troms vil de oppleve en misvisning på om lag 8-9 grader. Da bærer det fort opp i fjæresteinene om man ikke korrigerer for dette. Deviasjonen er forskjellig fra båt til båt, og på forskjellige kurser, og det er derfor noe elevene bør være bevisste på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen med spørsmålet, @mons. Innaskjærs er ikke misvisning noe jeg tenker på. Deviasjon kan fort gi 25 grader feilvisning, hvilket er mye. Dette er noe man bør vite om, og kunne kontrollere, kunne vurdere. At deviasjon kan slå voldsomt ut på en kurs, og være fullstendig fraværende på en annen kurs. Sitter du i en plastbåt, er deviasjon vanligvis ikke tema. Sitter du i en stålbåt, veldig aktuelt. Et par ganger på 80-tallet var jeg praksis-lærer for elever fra ungdomsskolen som hadde valgt 'sjø' som valgfag. Punkt 1, spytt ut snusen før du går om bord. Punkt 2, røyk på land ikke om bord. Punkt 3, ikke stump sneipen på rekka av en plastbåt. Deretter var det navigasjon. Og mye av dette var seiling om natten med krysspeiling mot fyr etc. etc. Da var naturligvis både deviasjon og misvisning tema. Vi hadde blant annet nattseilas fra Fredagshølet på Hvaler over fjorden til Vrengen på Tjøme rundt Færder. Og vi traff en bøye spot on i Vrengensundet på angitt tid. Dette er ikke noe selv en med IQ på 140 kan lære på 5 timer brevkurs. Selv i dag, etter 60 år på sjøen har jeg problemer med: Hvor langt unna er jeg, når det gjelder skjær og odder i bekmørke, GPS forteller meg det. For noen år siden kom jeg nordfra Son og skulle til Strömstad, kølamørkt og yr. Kom for NW god bør W Trestein og kurs N Tisler. Hadde ikke GPS. Hvit sektor fra Trestein i ryggen og skulle ha hvit fra Nord Hellesö. Det er noen bøyer som blinker rødt i området. Over Tanum på svenskekysten hadde det blitt installert ørten vindmøller som usynkront blinker rødt. Natt, alt som kan tyde på 3D forsvinner, man er 2D. Kunne ikke se N Hellsö blant lys fra land, billys, andre blink. Båten går med vinden, kan ikke svinge inn til siden og parkere for å roe ned. Mitt håp var fergen mellom Strömstad og Sandefjord. Og der, kom den tittende ut bak Holmen Grå. Peiling, og jeg hadde kursen inn til Strömstad. Himla vanskelig å lære uten bruk av tid på sjøen. Og her, på peilekompasset, har plutslig både deviasjon og misvisning en faktor. Jeg har ikke sjøkart her jeg sitter nå, men etter husken skal man ikke mange gradene feil før man går på grunn. For peilekompasset bør samsvare med styrekompasset. Om man har en av hver. Nå har jeg radar og hele pakka, men det er også noe som skal læres. Og strømmen kan forsvinne. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 (redigert) Oppi huet mitt - som ofte er på villspor - er det ganske interesserte folk som regner misvisning og deviasjon. Vi pleier å ta en runde og styre forskjellige kurser på plotteren og sammenligne med kompasset for å se hvor godt det stemmer. Som regel er det 3-4 backup med egne batterier ombord (telefoner med nedlastet kart) Planlegger turer på kartet og følger ofte med på papirkartet hvor vi seiler, men mye av den reelle navigasjonen foregår på plotteren. Sikkert noen som ikke mener det er navigasjon, men det er det som er reelt i de aller fleste båtene vi ser på sjøen. Jeg spør fordi en tredjedel av de 23 deltakerne kommer til å være veldig interessert og bruke dette etterhvert, mens resten ikke vil bruke det, og da går det rett i glemmeboka. De som er interessert lærer det, men jeg ønsker ikke å terpe på de som ikke kan/vil hvis det ikke er nødvendig. Vi planlegger seilas til Kiel i sommer og da får de interesserte brukt det over lange strekk. Jeg vil heller bruke energi på lykter, merker og kart mm i denne omgang Neste onsdag (starter litt brått) er det 10 nm nattseilas i fire båter. I dag har de planlagt ruta med hvite sektorer, lykter og staker i tillegg til noen stubber de bare må gå på kompass. Mons Redigert 9.Januar.2019 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Jeg har planlagt å sette opp deviasjonstabell til kompasset mitt en 10 års tid. Det sier vel sitt. Jeg ser riktig retning på plotteren, ser hva kompasset viser og styrer etter kompasset. Poenget er å komme frem uten viderverdigheter. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Det viktigste er kanskje at de forstår at kompasset ikke peker nøyaktig mot nord, og at metall og magneter påvirker kompasset. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 Flott dere lager kurs med tyngde. Alt for mange som bare selger lappen med bestått-garanti. pensum https://www.sdir.no/contentassets/7b6ed9d3e7e14264950358ed98cb8846/pensum-til-batforerproven---revidert-2014.pdf?t=1547110616309 Misvisning https://www.kartverket.no/Kart/Slik-finner-du-kompasskursen/Magnetisk-misvisning/ Regneark for å regne ut misvisningen. http://misvisning.kartverket.no/js-misv.html? Ikke nevneverdig for seilas inne i fjordene sørpå, men skal en til Skagen spiller 2, grader inn, men vel så viktig å begrene avdrift for strøm og vind. Hvis en skal navigere på "Gamlemåten" med kompass med Deviasjons feil må en lage tabell. Deviasjon Nå er ikke deviasjon noe problem for det elektriske kompasset mitt, på lengte strekk stiller jeg inn styrelinjalen på kompasset som backup hvis GPS`ne skulle svikte. Særlig når en ikke ser land er det kjekt å vite rett retning. Auto piloten min er -10 til 60 grader feil men så lenge den styrer rett fram kan den få leve sitt eget liv. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mons Svart 10.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 De vil uansett lære om deviasjon og misvisning. Til Danmark bruker vi uansett GPS, og hvis all elektronikk med backup skulle dø finner vi Danmark om kompasset er 10 grader feil. Da blir resten seilas på lykter og fyr som vi øver en del på. Ingen som vet om det er regneoppgaver i dagens båtførerprøve? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Roger jo Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 Mulig du får svaret her. http://www.svenmarinservice.no/test-deg-selv.html det er 50 spørsmål til eksamen, koster å ta testen https://xn--btfrerregisteret-dob85a.no/info/bfp/start-eksamen/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 (redigert) dobbelt Redigert 10.Januar.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Radical4 Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 Man skal vite hva det er og kunne forklare forskjellen på di to. Noe mer enn dette får dere nok ikke spørsmål om. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 Det har vært snakk om å innføre en praktisk del for kartnavigasjon istedenfor flerevalg spørsmål. Ble det ikke noe av det? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
mons Svart 15.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Morgendagens tur i bekmørke - håper kulingen har gitt seg så vi slipper å gå lenger inn.. Punkt Hva Karakter lys Kurs 1 Ut lundeelva. Utkikk i baug med lys. Røde staker på styrbord 2 Mot båthavna. Hvitt blink på hjørnet av kaia 199 3 Passer havna. Hold mot babord for å unngå grunner 173 4 Rund Amfeneset. Diverse hus på neset synes 87 -74 5 Østover langs land. Utkikk kan lyse på land 87-74 6 Fortsett til du ser rødt lys blinkende lys på Kjeholmen og styr litt nord for dette Fl R 3 s 74 7 Sving styrbord og kjør i kanten av grønn sektor på Tøodden. Passer vest for stolen. Oc (2) 8s Fl G 3s 141 8 Rund stolen og styr mot Grønn lykt i Springedansen. Utkikk 103 9 Mot grønt lys i springedansen. Utkikk i baug. Iso G 2s 103 10 Mot Herøy i grønn sektor. Rund litt utenfor lykta Iso 6s 70 11 Første hvite sektor ut fra Herøy. Hvitt lys bakfra. Utkikk forover og bakover Iso 6s 121 12 Kjør på streken hvit og rød mot Songvår. Oc 4s 226 13 Svært nøye på streken + utkikk ved Svartskjær 14 Sving inn i hvit sektor på Varholmen. Fl 5s 278 15 Følg streken mellom hvit og rød sektor siste stykket inn mot lykta på Varholmen og sving styrbord nokså nært holmen 16 Ut på hvit sektor Varholmen. Grunne BB og Stake STB. Utkikk foran og bak 55 17 Ingen lys eller staker før land. Sakte og skarp utkikk forover. Utkikk med lys. Følg BB land (stake på stb) 71 18 Ut på streken mellom hvit og grønn sektor på Tøodden. Obs for rutebåt Oc2 8s 307 19 Sving rett nord når peiling på grønn lykt på stolen er mer enn 0 grader Fl G 3s 0 20 Rund rød lykt på Kjeholmen og kjør hjem Fl r 3s 286 Sitér dette innlegget Mons Link to post
LALUNA II Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Blir en fin tur det :-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
navid Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Merkelig form for navigasjon i bekmørket spør du meg. Har jeg stått til rors i denne skuta ville jeg ha antall grader på kompasset jeg skulle svinge / holde for å styre mot lykt / sektor. Og hvor lang tid sånn ca på hver kurs. Håper dere finner frem. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Blir en fin tur for ungdommene dette! Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 (redigert) De har gjennomgått ruta og tegnet den inn i kartet. Kartene er forstørret opp og laminert i format som er lesbart i svakt lys. Lista er ei huskeliste, og med korte legg i 3-5 knop bruker vi ikke klokka denne gangen. Kursene står i lista. Tekstene refererer til nummer på steder langs ruta. Denne gangen velger vi å fokusere på sektorer og karakteristikker samt noen få strekk uten noe sjømerking. Nesten alle kursendringer følger av sektorer og merker slik at tiden ikke er avgjørende. Peiling med peilekompass kommer vi såvidt innom, men de kommer til å bruke peilekompasset for å gjøre seg et inntrykk av hvor neste kurs går før de svinger. 4 båter med AIS som går delvis sammen, og de har plotter tilgjengelig hvis de skulle bli i tvil. Bare å vippe av dekselet. En roverspeider eller leder i hver båt for undervisning og kaffedrikking. Tror nok vi kommer hjem i morgen også med noen erfaringer vi kan bruke i teorien når kulda kommer hit. Ettersom dette er vandrere - unge "nybegynnere" - går vi hele runden for motor, men før sommeren er over håper jeg de kan seile ruta. Redigert 15.Januar.2019 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
ravddo Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Da var nattseilasen gjennomført. 4 båter, 2 maxi 77 og skøyta til sjøspeiderene og dykkebåten til Søgne dykkerklubb. Jeg var med Niglus en Maxi 77 sammen med 4 speidere og 2 jolleseilere fra Søgne seilforening. Det blåste kuling hele dagen men la seg mot kvelden derfor ble det bestemt å ikke gå ut på songvårfjorden. En flott tur der ungdommene selv gjorde alt mens jeg underviste som nødvendig. En født i 2003 resten i 2004, 3 gutter og 3 jenter som forhåpentligvis blir aktive båtbrukere i fremtiden. Her er AIS tracket fra oss! Takk for turen til Speiderene! Med riktig bekledning kan man få fin tur også i januar! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.