Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Veabu:  er litt skeptisk hva som skjer etter noen timers gange selv om det ikke blir tatt ut kraft fra pumpa. (Pumpe ca 25l/min) 

Några år sedan jag räknade på sånt här, men om jag inte kommer ihåg fel så kan Hydraulisk effekt i kW lite förenklat beräknas som

(tryck * flöde)/600

där trycket är i kp/kvcm och flödet i liter per minut.

Så om du mäter rundpumpningstrycket, som ju bl annat kommer att bero på ledningsdimensioner och strypningar i ventilblock mm, så får Du lätt en uppfattning om vilka effekter som Du introducerar i systemet. Den effekten kommer ju sedan att användas till att värma hydrauloljetanken och kyls där och i ledningarna och ev ingående oljekylare.

Säg att Du får ett rundpumpningstryck på ett par kp/kvcm så får du 2*25/600 dvs kanske hundra Watt förlusteffekt i systemet.

Det kommer nog i så fall inte att ge någon generande uppvärmning av oljan.

:fishing:

ebonita

ebonita

Veabu:  er litt skeptisk hva som skjer etter noen timers gange selv om det ikke blir tatt ut kraft fra pumpa. (Pumpe ca 25l/min) 

Några år sedan jag räknade på sånt här, men om jag inte kommer ihåg fel så kan Hydraulisk effekt i kW lite förenklat beräknas som

(tryck * flöde)/600

där trycket är i kp/kvcm och flödet i liter per minut.

Så om du mäter rundpumpningstrycket som ju bl annat kommer att bero på ledningsdimensioner och strypningar i ventilblock mm så får Du lätt en uppfattning om vilka effekter som Du introducerar i systemet. Den effekten kommer ju sedan att användas till att värma hydrauloljetanken och kyls där och i ledningarna och ev ingående oljekylare.

Säg att Du får ett rundpumpningstryck på ett par kp/kvcm så får du 2*25/600 dvs kanske hundra Watt förlusteffekt i systemet.

Det kommer nog i så fall inte att ge någon generande uppvärmning av oljan.

:fishing:

• Create New...