Jump to content

Båthenger med marginal margin - skal, skal ikke


HiWard

Recommended Posts

Jeg har vurdert å kjøpe en båthenger og har i den sammenheng pådratt meg kraftig beslutningsvegring. Årsaken er som følger:

Båten er en Nordkapp Avant 550 med en Evinrude E-tec 115 H.O. I følge Nordkapp selv veier båten min 787kg inkludert ekstrautstyr, men uten motor. Motoren veier 177kg i følge klisterlappen på stammen. Legger vi dette sammen havner vi på 964kg med tom tank. So far, so good.

 

Bilen er en VW Passat GTE med tillatt totalvekt 2250kg og siden jeg har bare har førerkort kl.B, lander jeg på en henger som har max tillatt totalvekt 1250kg. Samlet vogntogvekt blir da 3500kg. 

 

Finnes det båthengere som tar 964kg nyttelast og har max tillatt totalvekt på 1250kg? Ja, det finnes faktisk to som jeg har funnet: BK P1219T og Tiki BS1250-RB. Problemet er bare det at tillatt nyttelast på disse to hengerne er hhv 970kg og 968kg, noe som gir meg en margin på svimlende 6kg og 4kg :(

 

Hva synes folk her? Er det bare å bite i det sure eplet og bruke 5000kr på å oppgradere sertifikatet til B96 eller BE samt 5000-10000kr ekstra for en henger med tillatt totalvekt 1300kg eller 1500kg? Eller skal jeg tømme tanken og legge dreggen i bagasjerommet før hver tur på henger? Hengeren blir nok mest å bruke til vinterlagring og vedlikehold, men det er ikke utenkelig at jeg finner på å ta med båten til en annen del av landet i forbindelse med ferie. Noen med erfaring med de to hengerne jeg har funnet eller vet om noen flere?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Jeg har vurdert det ja. Med førerkort kl B96 trenger man ikke oppkjøring engang. Resten er likt BE, så om man trenger det senere er det bare å melde seg på til oppkjøring.

 

Med B96 kan jeg trekke max 1600kg som er det tyngste som er tillatt med min bil.

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
dude skrev 40 minutter siden:

Hei.
 

Det gies ingen reaksjon av øvrigheta for overlass på henger før man passerer 30% overlast.

Men mulig man må laste om litt før man  får fortsette turen.
 

Dette forutsetter at man har lov å kjøre kombinasjonen i utgangspunktet.

 

lykke til.

Kvar kan ein finna dette skriftleg?

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Link to post

hei.

 

dette er noe jeg selv har opplevd. og har lest om flere ganger.

se feks artikler som denne:  https://jaernytt.no/stoppet-i-kontroll-med-30-overlast-pa-henger/ 

i tillegg ringte jeg til statens vegvesen den 22 aug da dette ble diskutert i en annen tråd.

(båthenger til 21 fots båt med kl b)

og fikk dette da bekreftet.

 

Mener han sa grunnforskrift? og at dette var noe man selv lett finner på lovdata.

 

dette kan sikkert advokaten her finne eksakt.

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Så på artikkelen fra jaernytt. Der er det en som ble anmeldt for 30 % overlast på tilhenger. Anmeldelse betyr ikke at man får fritak. Det betyr, med forbehold om redaksjonell frihet, at man har overskredet rammen for forenklet forelegg. Sjekker man lovdata, fremkommer i de setningene jeg leste ikke noe om at man på personbiltilhenger har lov å kjøre med 30 % overlast.

Link to post

Kan du si meg grunnen til at du sitter her å kverulerer Hulda?

 

Jeg skriver dette bare som en opplysning, godt ment til noen som er i tvil om å operere 

i grenseland, som er usikker på evt reaksjoner.

 

jeg kan ikke vite hvilke setninger du har lest, men som sagt, jeg har opplevd dette

selv, at biler med overlast måtte laste av før de fikk kjøre videre, uten annen reaksjon.

fikk dette også bekreftet ved tlf til statens vegvesen senest i august at grensen for 

straffereaksjon på "småbiler" med henger gikk ved over 30% overlast.

 

Så er det vel litt forskjell på hva som er lov, og hva som gir en straffereaksjon om man bryter 

loven. Som med refleksvest f, eks. det er påbudt å ha i bil, man får feil på eu-kontroll

om den ikke er der, men likefullt ingen straffereaksjon i form av bot eller forelegg.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
dude skrev for 11 timer siden:

hei.

 

dette er noe jeg selv har opplevd. og har lest om flere ganger.

se feks artikler som denne:  https://jaernytt.no/stoppet-i-kontroll-med-30-overlast-pa-henger/ 

i tillegg ringte jeg til statens vegvesen den 22 aug da dette ble diskutert i en annen tråd.

(båthenger til 21 fots båt med kl b)

og fikk dette da bekreftet.

 

Mener han sa grunnforskrift? og at dette var noe man selv lett finner på lovdata.

 

dette kan sikkert advokaten her finne eksakt.

 

Det finnes ikke noen generell slik regel. Du kan være heldig et sted i landet og slippe unna med mye overlast. Andre steder finnes det eksempel på at det holder med 50 kg overlast for at du skal få forelegg og bli nødt til å sette fra deg hengeren. 

Link to post

Ta også en ting til med i vurderingen.

For liten (kort) henger så kan du få for lite eller også negativt kuletrykk.

Hentet for noen år siden en «budsjett båt og henger pakke» for en kompis.

Her var henger akkurat lovlig med tanke på vekt, men så kort at kuletrykk ble 0, og ville gått til negativt med bensin på tanken.

(Han fikk byttet til større henger)

Ekkelt, men først og fremst farlig å kjøre.

Link to post
trixie2 skrev 4 minutter siden:

Ta også en ting til med i vurderingen.

For liten (kort) henger så kan du få for lite eller også negativt kuletrykk.

Hentet for noen år siden en «budsjett båt og henger pakke» for en kompis.

Her var henger akkurat lovlig med tanke på vekt, men så kort at kuletrykk ble 0, og ville gått til negativt med bensin på tanken.

(Han fikk byttet til større henger)

Ekkelt, men først og fremst farlig å kjøre.

 

Det trixie2 skrev er veldig viktig. Negativt kuletrykk er det aller verste du kan ha når du kjører med henger. Livsfarlig! Bilen kan plutselig begynne  å gå fra side til side på veien. denne reaksjonen bare forsterker seg, til du til slutt havner i grøfta eller i motgående trafikk. Sørg for at du har en henger med lang nok avstand mellom hengerfestet og hengerens aksling, slik at du unngår dette.

Link to post

Hvor snille kontrollørene er avhenger også litt av lastens art. Et lass hagejord eller et lass med restavfall er særs vanskelig og bedømme vekten på. Slike ting kan ofte også legges av på kontrollplass inntil man når lovlig vekt og hente det som er for mye senere. Det er verre med en båt og tillegg fårstår kontrolløren fort om kombinasjonen bil,henger og båt er en engangstransport eller noe som blir permanent brukt. Fører har også god anledning til og sjekke lastens vekt på forhånd, noe som er gjort i dette tilfellet. Man godtar ikke et vogntog når man vet det har overlast hver gang det er i bruk kan jeg tro.

Link to post

-Jeg kjøpte henger etter brosjyrevekt på 550 kg + 220 på motor + litt margin. Plan var 1300 kg, men den hadde ikke forhandleren inne (Selv om han sa det på telefon). For å få med nykjøpt båt hjem gikk jeg med på 1200 da det skulle holde. Når jeg stoppet på vekta stoppet den på1190 med tom bensintank. Altså 130 kg tyngre enn brosjyrevekt. Ta hengerlappen og kjøp henger med god margin er mitt råd. Batteri, fendere, dregg, fortøyningstau. Mye som øker vekta. 

Link to post
Kallethekid skrev for 4 timer siden:

Det finnes ikke noen generell slik regel. Du kan være heldig et sted i landet og slippe unna med mye overlast. Andre steder finnes det eksempel på at det holder med 50 kg overlast for at du skal få forelegg og bli nødt til å sette fra deg hengeren. 

 

flere kverulanter.. hva vil dere oppnå med deres besserwisserholdning tro?

(kverulere er forresten et verb,  som beskriver at noen som sier imot i en diskusjon, uten å ha saklige argumenter.)

 

Beklager at jeg ikke rekker å ligge i forkant av de som klør i fingrene etter å kommentere, og da særlig til

de som avsporer aldeles utover det som er tema.

 

Mine opplysninger er tuftet på såvel erfaring som et direkte spørsmål til statens vegvesen 22 aug i fjor.

Skulle tro de har litt peiling på hva de holder på med? Hva er din/deres tilnærming  tro?

 

se også denne artikkelen, en av mange:

 

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2017/Varebiler-slipper-overlastgebyr

 

her kan jeg fra artikkelen sitere seksjonsleder Øyvind Grotterød  ved statens vegvesens kontrollstasjon om overlast "småbiler" :

 

- Vår instruks er at det ikke skal skrives anmeldelse under 30 prosents overlast. Vi pålegger fører å laste om slik at bilen kommer under lovlig totalvekt, men det skrives ikke gebyr. Hvis bilen er lastet med over 30 prosents overlast blir det foretatt politianmeldelse. 

 

Når dette er sagt, er det selvsagt ikke noen bakdel  å ha en henger som er overdimensjonert for det man normalt

kjører. både for å ha litt å gå på, og for å slippe omlasting. blant annet. Men dette kan også ekskludere eksempelvis 

andre familiemedlemmer etc fra å kunne kjøre om de ikke har be eller 96 førerkort. 

 

På samme måte er det kjekt å ha be førerkort, dette åpner for en langt større fleksibilitet for hva man  

kan trekke. det vil også være aktuell vekt som gjelder for henger. Selv har jeg dette førerkortet og bruker det, 

men prisen i dag for å ta dette er nok dessverre nærmere 15 enn 5 tusen, slik at det er jo en kostnad

man må vurdere om man skal ta.  Så her blir det som trådstarter spør, skal skal ikke?

 

på samme måte er kuletrykk veldig viktig som enkelte skriver her, se bare denne videoen :

 

https://www.tv2.no/a/8652617/

 

Her kan man kanskje også "snike seg til" noen kilo ekstra last på hengeren  (flytte slikt som Munkholm, dregg og bensindunk forover i skuta..) om ikke kuletrykket er trukket fra på totalvekten, men den bare er angitt som akseltrykk. Dette vil for stabiliteten også være positivt. 

 

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Mouche skrev 28 minutter siden:

Man kan vel få et forenklet forelgg, askeptere det, og dermed slippe å bli anmeldt? (bare sånn for å kverulere litt til)

 

Ja, det er jo slik det fungerer. Blir overtredelsen over en viss grense, er ikke forenklet forelegg lenger et alternativ. Da blir det anmeldelse. Eksempelvis vil ikke 120 km/t i 50-sone kunne bli premiert med forenklet forelegg. 

Link to post

Jeg er enig med @Pinkvin. Skal du dra båten fra havna til hagen noen få kilometer på vanlig vei to ganger i året, så hadde jeg valgt billigste alternativ. Er det snakk om å dra båten land og strand, så er saken en helt annen. Jeg dro min 24 fots daycruiser fra Rygge til Sunnmøre, som er over 60 mil, der båt var i absolutt øvre sjikt av hva som var lovlig for bil og henger. Jeg følte ikke i det hele tatt at dette var utrygt. Vektfordeling er alfa og omega. 

Link to post

Orker ikke å diskutere mer , men folk må selv avgjøre om de tror at loven gjelder eller om det er mye hjelp i å henvise til en som heter dude på et forum som har hørt at man kan kjøre med 30% overlast på varebiler og derfor kan også jeg kjøre med tyngre båt en vognkortet tilsier. 

Når det gjelder trådstarters konkrete spørsmål skal man også ha i bakhodet at hengere som lages lette for å få til høy nyttelast ikke nødvendigvis er de sterkeste.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...