HiWard Startet 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2019 Jeg har vurdert å kjøpe en båthenger og har i den sammenheng pådratt meg kraftig beslutningsvegring. Årsaken er som følger: Båten er en Nordkapp Avant 550 med en Evinrude E-tec 115 H.O. I følge Nordkapp selv veier båten min 787kg inkludert ekstrautstyr, men uten motor. Motoren veier 177kg i følge klisterlappen på stammen. Legger vi dette sammen havner vi på 964kg med tom tank. So far, so good. Bilen er en VW Passat GTE med tillatt totalvekt 2250kg og siden jeg har bare har førerkort kl.B, lander jeg på en henger som har max tillatt totalvekt 1250kg. Samlet vogntogvekt blir da 3500kg. Finnes det båthengere som tar 964kg nyttelast og har max tillatt totalvekt på 1250kg? Ja, det finnes faktisk to som jeg har funnet: BK P1219T og Tiki BS1250-RB. Problemet er bare det at tillatt nyttelast på disse to hengerne er hhv 970kg og 968kg, noe som gir meg en margin på svimlende 6kg og 4kg :( Hva synes folk her? Er det bare å bite i det sure eplet og bruke 5000kr på å oppgradere sertifikatet til B96 eller BE samt 5000-10000kr ekstra for en henger med tillatt totalvekt 1300kg eller 1500kg? Eller skal jeg tømme tanken og legge dreggen i bagasjerommet før hver tur på henger? Hengeren blir nok mest å bruke til vinterlagring og vedlikehold, men det er ikke utenkelig at jeg finner på å ta med båten til en annen del av landet i forbindelse med ferie. Noen med erfaring med de to hengerne jeg har funnet eller vet om noen flere? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Ask Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 Hei Eg kjenner ikkje hengarane du spør om, men det blir sagt at det er billegare å ta hengarlappen enn å betala bot for å ha køyrt med for tung hengar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 Eg endte opp med rådet til Ask. Tok et intensivkurs, en dag på kjøreskole, og oppkjøring et par dager etter. En befrielse og slippe tenke vekter lengre. (til en viss grad) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 12.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 (redigert) Jeg har vurdert det ja. Med førerkort kl B96 trenger man ikke oppkjøring engang. Resten er likt BE, så om man trenger det senere er det bare å melde seg på til oppkjøring. Med B96 kan jeg trekke max 1600kg som er det tyngste som er tillatt med min bil. Redigert 12.Januar.2019 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
dude Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 Hei. Det gies ingen reaksjon av øvrigheta for overlass på henger før man passerer 30% overlast. Men mulig man må laste om litt før man får fortsette turen. Dette forutsetter at man har lov å kjøre kombinasjonen i utgangspunktet. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 Jeg ville gått for et B96 kurs. Fort gjort, og regningen glemmer du også kjapt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
CapD Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 dude skrev 40 minutter siden: Hei. Det gies ingen reaksjon av øvrigheta for overlass på henger før man passerer 30% overlast. Men mulig man må laste om litt før man får fortsette turen. Dette forutsetter at man har lov å kjøre kombinasjonen i utgangspunktet. lykke til. Kvar kan ein finna dette skriftleg? Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
dude Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 (redigert) hei. dette er noe jeg selv har opplevd. og har lest om flere ganger. se feks artikler som denne: https://jaernytt.no/stoppet-i-kontroll-med-30-overlast-pa-henger/ i tillegg ringte jeg til statens vegvesen den 22 aug da dette ble diskutert i en annen tråd. (båthenger til 21 fots båt med kl b) og fikk dette da bekreftet. Mener han sa grunnforskrift? og at dette var noe man selv lett finner på lovdata. dette kan sikkert advokaten her finne eksakt. Redigert 12.Januar.2019 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 Så på artikkelen fra jaernytt. Der er det en som ble anmeldt for 30 % overlast på tilhenger. Anmeldelse betyr ikke at man får fritak. Det betyr, med forbehold om redaksjonell frihet, at man har overskredet rammen for forenklet forelegg. Sjekker man lovdata, fremkommer i de setningene jeg leste ikke noe om at man på personbiltilhenger har lov å kjøre med 30 % overlast. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 (redigert) Kan du si meg grunnen til at du sitter her å kverulerer Hulda? Jeg skriver dette bare som en opplysning, godt ment til noen som er i tvil om å operere i grenseland, som er usikker på evt reaksjoner. jeg kan ikke vite hvilke setninger du har lest, men som sagt, jeg har opplevd dette selv, at biler med overlast måtte laste av før de fikk kjøre videre, uten annen reaksjon. fikk dette også bekreftet ved tlf til statens vegvesen senest i august at grensen for straffereaksjon på "småbiler" med henger gikk ved over 30% overlast. Så er det vel litt forskjell på hva som er lov, og hva som gir en straffereaksjon om man bryter loven. Som med refleksvest f, eks. det er påbudt å ha i bil, man får feil på eu-kontroll om den ikke er der, men likefullt ingen straffereaksjon i form av bot eller forelegg. Redigert 12.Januar.2019 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 12.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 Jeg tolker responsen så langt at det nok blir litt for knapp margin med en 1250kg henger. Jeg skal tross alt ikke ha mer enn 8-10 liter bensin i tanken før jeg er på grensen og da er det jo surt om det er sixpacken med Munkholm i kjøleskuffen som bikker vektskåla over på feil side. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 (redigert) Ikke for å bli tatt for å kverulere, men jeg ville gått et hakk opp og vært på sikre siden. Husk også, i kjøpsprosessen, at det er lasten hengeren er registrert for som også teller. I teorien kan man ha overlast selv med tom henger. Hadde litt om dette en gang i tiden da jeg løste inn BE, CE, DE. Redigert 13.Januar.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 dude skrev for 11 timer siden: hei. dette er noe jeg selv har opplevd. og har lest om flere ganger. se feks artikler som denne: https://jaernytt.no/stoppet-i-kontroll-med-30-overlast-pa-henger/ i tillegg ringte jeg til statens vegvesen den 22 aug da dette ble diskutert i en annen tråd. (båthenger til 21 fots båt med kl b) og fikk dette da bekreftet. Mener han sa grunnforskrift? og at dette var noe man selv lett finner på lovdata. dette kan sikkert advokaten her finne eksakt. Det finnes ikke noen generell slik regel. Du kan være heldig et sted i landet og slippe unna med mye overlast. Andre steder finnes det eksempel på at det holder med 50 kg overlast for at du skal få forelegg og bli nødt til å sette fra deg hengeren. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Ta også en ting til med i vurderingen. For liten (kort) henger så kan du få for lite eller også negativt kuletrykk. Hentet for noen år siden en «budsjett båt og henger pakke» for en kompis. Her var henger akkurat lovlig med tanke på vekt, men så kort at kuletrykk ble 0, og ville gått til negativt med bensin på tanken. (Han fikk byttet til større henger) Ekkelt, men først og fremst farlig å kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 trixie2 skrev 4 minutter siden: Ta også en ting til med i vurderingen. For liten (kort) henger så kan du få for lite eller også negativt kuletrykk. Hentet for noen år siden en «budsjett båt og henger pakke» for en kompis. Her var henger akkurat lovlig med tanke på vekt, men så kort at kuletrykk ble 0, og ville gått til negativt med bensin på tanken. (Han fikk byttet til større henger) Ekkelt, men først og fremst farlig å kjøre. Det trixie2 skrev er veldig viktig. Negativt kuletrykk er det aller verste du kan ha når du kjører med henger. Livsfarlig! Bilen kan plutselig begynne å gå fra side til side på veien. denne reaksjonen bare forsterker seg, til du til slutt havner i grøfta eller i motgående trafikk. Sørg for at du har en henger med lang nok avstand mellom hengerfestet og hengerens aksling, slik at du unngår dette. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Hvor snille kontrollørene er avhenger også litt av lastens art. Et lass hagejord eller et lass med restavfall er særs vanskelig og bedømme vekten på. Slike ting kan ofte også legges av på kontrollplass inntil man når lovlig vekt og hente det som er for mye senere. Det er verre med en båt og tillegg fårstår kontrolløren fort om kombinasjonen bil,henger og båt er en engangstransport eller noe som blir permanent brukt. Fører har også god anledning til og sjekke lastens vekt på forhånd, noe som er gjort i dette tilfellet. Man godtar ikke et vogntog når man vet det har overlast hver gang det er i bruk kan jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 -Jeg kjøpte henger etter brosjyrevekt på 550 kg + 220 på motor + litt margin. Plan var 1300 kg, men den hadde ikke forhandleren inne (Selv om han sa det på telefon). For å få med nykjøpt båt hjem gikk jeg med på 1200 da det skulle holde. Når jeg stoppet på vekta stoppet den på1190 med tom bensintank. Altså 130 kg tyngre enn brosjyrevekt. Ta hengerlappen og kjøp henger med god margin er mitt råd. Batteri, fendere, dregg, fortøyningstau. Mye som øker vekta. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 (redigert) Kallethekid skrev for 4 timer siden: Det finnes ikke noen generell slik regel. Du kan være heldig et sted i landet og slippe unna med mye overlast. Andre steder finnes det eksempel på at det holder med 50 kg overlast for at du skal få forelegg og bli nødt til å sette fra deg hengeren. flere kverulanter.. hva vil dere oppnå med deres besserwisserholdning tro? (kverulere er forresten et verb, som beskriver at noen som sier imot i en diskusjon, uten å ha saklige argumenter.) Beklager at jeg ikke rekker å ligge i forkant av de som klør i fingrene etter å kommentere, og da særlig til de som avsporer aldeles utover det som er tema. Mine opplysninger er tuftet på såvel erfaring som et direkte spørsmål til statens vegvesen 22 aug i fjor. Skulle tro de har litt peiling på hva de holder på med? Hva er din/deres tilnærming tro? se også denne artikkelen, en av mange: https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2017/Varebiler-slipper-overlastgebyr her kan jeg fra artikkelen sitere seksjonsleder Øyvind Grotterød ved statens vegvesens kontrollstasjon om overlast "småbiler" : - Vår instruks er at det ikke skal skrives anmeldelse under 30 prosents overlast. Vi pålegger fører å laste om slik at bilen kommer under lovlig totalvekt, men det skrives ikke gebyr. Hvis bilen er lastet med over 30 prosents overlast blir det foretatt politianmeldelse. Når dette er sagt, er det selvsagt ikke noen bakdel å ha en henger som er overdimensjonert for det man normalt kjører. både for å ha litt å gå på, og for å slippe omlasting. blant annet. Men dette kan også ekskludere eksempelvis andre familiemedlemmer etc fra å kunne kjøre om de ikke har be eller 96 førerkort. På samme måte er det kjekt å ha be førerkort, dette åpner for en langt større fleksibilitet for hva man kan trekke. det vil også være aktuell vekt som gjelder for henger. Selv har jeg dette førerkortet og bruker det, men prisen i dag for å ta dette er nok dessverre nærmere 15 enn 5 tusen, slik at det er jo en kostnad man må vurdere om man skal ta. Så her blir det som trådstarter spør, skal skal ikke? på samme måte er kuletrykk veldig viktig som enkelte skriver her, se bare denne videoen : https://www.tv2.no/a/8652617/ Her kan man kanskje også "snike seg til" noen kilo ekstra last på hengeren (flytte slikt som Munkholm, dregg og bensindunk forover i skuta..) om ikke kuletrykket er trukket fra på totalvekten, men den bare er angitt som akseltrykk. Dette vil for stabiliteten også være positivt. Redigert 13.Januar.2019 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Har du lagt merke til en ting, dude, alle andre kverulerer, bare ikke du. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 dude skrev 1 time siden: (kverulant er forresten et verb, som beskriver noen som sier imot i en diskusjon, uten å ha saklige argumenter) Ikke for å kverulere - men "kverulant" er et substantiv. Verbet er "kverulere". Her på baatplassen er det viktig at alt er riktig :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Man kan vel få et forenklet forelgg, askeptere det, og dermed slippe å bli anmeldt? (bare sånn for å kverulere litt til) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Så lenge du opplever at det er trygt og greit lass å hale så hadde jeg, uten tvil, gått for alternativet med liten margin. Ingen grunn til å skyte spurv med kanon for så sporadisk bruk som du skisserer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Mouche skrev 28 minutter siden: Man kan vel få et forenklet forelgg, askeptere det, og dermed slippe å bli anmeldt? (bare sånn for å kverulere litt til) Ja, det er jo slik det fungerer. Blir overtredelsen over en viss grense, er ikke forenklet forelegg lenger et alternativ. Da blir det anmeldelse. Eksempelvis vil ikke 120 km/t i 50-sone kunne bli premiert med forenklet forelegg. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Jeg er enig med @Pinkvin. Skal du dra båten fra havna til hagen noen få kilometer på vanlig vei to ganger i året, så hadde jeg valgt billigste alternativ. Er det snakk om å dra båten land og strand, så er saken en helt annen. Jeg dro min 24 fots daycruiser fra Rygge til Sunnmøre, som er over 60 mil, der båt var i absolutt øvre sjikt av hva som var lovlig for bil og henger. Jeg følte ikke i det hele tatt at dette var utrygt. Vektfordeling er alfa og omega. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Orker ikke å diskutere mer , men folk må selv avgjøre om de tror at loven gjelder eller om det er mye hjelp i å henvise til en som heter dude på et forum som har hørt at man kan kjøre med 30% overlast på varebiler og derfor kan også jeg kjøre med tyngre båt en vognkortet tilsier. Når det gjelder trådstarters konkrete spørsmål skal man også ha i bakhodet at hengere som lages lette for å få til høy nyttelast ikke nødvendigvis er de sterkeste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.