dude
Kallethekid skrev for 4 timer siden:Det finnes ikke noen generell slik regel. Du kan være heldig et sted i landet og slippe unna med mye overlast. Andre steder finnes det eksempel på at det holder med 50 kg overlast for at du skal få forelegg og bli nødt til å sette fra deg hengeren.
flere kverulanter.. hva vil dere oppnå med deres besserwisserholdning tro?
(kverulere er forresten et verb, som beskriver at noen som sier imot i en diskusjon, uten å ha saklige argumenter.)
Beklager at jeg ikke rekker å ligge i forkant av de som klør i fingrene etter å kommentere, og da særlig til
de som avsporer aldeles utover det som er tema.
Mine opplysninger er tuftet på såvel erfaring som et direkte spørsmål til statens vegvesen 22 aug i fjor.
Skulle tro de har litt peiling på hva de holder på med? Hva er din/deres tilnærming tro?
se også denne artikkelen, en av mange:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2017/Varebiler-slipper-overlastgebyr
her kan jeg fra artikkelen sitere seksjonsleder Øyvind Grotterød ved statens vegvesens kontrollstasjon om overlast "småbiler" :
- Vår instruks er at det ikke skal skrives anmeldelse under 30 prosents overlast. Vi pålegger fører å laste om slik at bilen kommer under lovlig totalvekt, men det skrives ikke gebyr. Hvis bilen er lastet med over 30 prosents overlast blir det foretatt politianmeldelse.
Når dette er sagt, er det selvsagt ikke noen bakdel å ha en henger som er overdimensjonert for det man normalt
kjører. både for å ha litt å gå på, og for å slippe omlasting. blant annet. Men dette kan også ekskludere eksempelvis
andre familiemedlemmer etc fra å kunne kjøre om de ikke har be eller 96 førerkort.
På samme måte er det kjekt å ha be førerkort, dette åpner for en langt større fleksibilitet for hva man
kan trekke. det vil også være aktuell vekt som gjelder for henger. Selv har jeg dette førerkortet og bruker det,
men prisen i dag for å ta dette er nok dessverre nærmere 15 enn 5 tusen, slik at det er jo en kostnad
man må vurdere om man skal ta. Så her blir det som trådstarter spør, skal skal ikke?
på samme måte er kuletrykk veldig viktig som enkelte skriver her, se bare denne videoen :
Her kan man kanskje også "snike seg til" noen kilo ekstra last på hengeren (flytte slikt som Munkholm, dregg og bensindunk forover i skuta..) om ikke kuletrykket er trukket fra på totalvekten, men den bare er angitt som akseltrykk. Dette vil for stabiliteten også være positivt.